Alzheimer Nederland

Forum

• Pagina's:
  • 1
  • 2
  • 3

leo58 weken geleden
Comment with ID: 1357
Goede morgen allen,

Ja Barbara, ik heb nauwelijks ervaring met moeilijk gedrag.
25 jaar geleden mijn schoonvader, maar toen wist ik er nog weinig vanaf.
Nu in mijn naaste omgeving. Een Alzheimerpatiënt die wat ontremd raakt.
Een verdomd aardige vent, regelmatig drink ik een glas wijn met hem, maar opeens loopt hij mij uit te schelden op straat.
Ik kreeg ook signalen dat hij bij de dagopvang soms de rem kwijt was.
Inmiddels hebben ze hem een extra dag gegeven. Er is hem ook te kennen gegeven dat hij niet meer mag autorijden.
Maar goed die meiden zijn gepokt en gemazeld dus weten er mee om te gaan.
Ja het kan gebeuren. Maar je kunt het hem niet aanrekenen.
IK denk dat er ook wel in die situatie medicatie wordt gebruikt.
Fijne dag.
leo
polderdyk58 weken geleden
Comment with ID: 1359
Op momenten dat je je schaamt voor bv pikant of onbehoorlijk gdrag zegt je verstand dat je het hem/haar niet kwalijk kunt nemen.
Maar het gevoel is anders. Het is veel moelijker om het gevoelsmatig een plek te geven omdat het je hart raakt. En om daar goed mee om te gaan, is niet altijd mogelijk.
Om je omgeving te leren er goed mee om te gaan zoals jij het wil en denkt dat het moet? Probeer het maar, vandaag lukt het en morgen kom je andere mensen tegen en begin je van voor af aan. Dat kost je heel veel stress en energie!
De enige die je wat kunt leren ben jezelf. Dus is het misschien beter om jezelf te wapenen en te beschermen.
Hoe? Met vallen en opstaan.....
Barbara (moderator)58 weken geleden
Comment with ID: 1361
Hallo Leo, polderdyk,

Ja, het is een leerschool. Ik heb de afgelopen tijd wel geleerd dat het lijntje tussen 'gek' en 'normaal' ongelooflijk dun is. Verder geleerd zelf niet of minder te oordelen over gedrag, immers het kan iedereen overkomen. En zo weinig mogelijk aantrekken van mensen die met hun oordeel klaarstaan en blij zijn met de mensen die een steun zijn.

Hartelijke groeten

Barbara
alie (moderator)58 weken geleden
Comment with ID: 1404

Leo, Polderdyk, Barbara, de laatste regel in het 1 dag geleden geplaatste bericht is voor (bijna) iedereen heel belangrijk. "Blij zijn met mensen die een steun voor je zijn"! En zo is dat!!
leo58 weken geleden
Comment with ID: 1410
Maar Alie, met alle respect,
hoe weet een patiënt nou waarom hij blij moet zijn.
Wij geven als mantelzorgers hier op het Forum onze adviezen en meningen, voor wat ze waard zijn. Andere mantelzorgers en een enkele patiënt lezen onze ontboezemingen.
Ikzelf heb wel degelijk wat aan het Forum en leer bijna iedere dag,
maar ik denk niet iedere dag wat ben ik blij dat ik aan dit geheel mag mee doen.
Het fascineert mij ook.
Met vriendelijke groet.

leo
polderdyk58 weken geleden
Comment with ID: 1411
Leo,
Alie bedoelt volgens mij dat je blij moet zijn met de mensen in je omgeving die wel begrip hebben. Die tellen niet voor 2 maar voor 24!
Al zijn het er een paar, het doet je ontzettend goed, even die schouderklop, handdruk,zoen, kaart, geweldig!