Hulp en Advies
Regionale Afdelingen
Alzheimer Cafés
Alzheimertelefoon
Forum
Chat
Gedichten en verhalen
Activiteiten
Verbeter de zorg
Inloggen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Registreer een account
Partner en dementerende samen in verpleeghuis
Terug naar Hulp en advies
buzzer
28-1-2012 13:29:51
Beste forumlezers,
Mijn moeder is dement en mijn vader van 84 jaar is na een ziekenhuisopname vorig jaar fysiek en mentaal behoorlijk achteruitgegaan. In hun eigen huis wonen ging toen niet meer, ook omdat hij niet in staat is mijn moeder aan te sturen en met haar ziekte om te gaan. Nu zitten ze tijdelijk samen in een zorgcentrum, maar op een afdeling 'lichte zorg' en dat is voor beiden niet toereikend. Eigenlijk zou het voor beiden beter zijn als moeder naar een p.g. afdeling gaat en mijn vader naar een zorgwoning. Daar dringt het tehuis ook op aan, alleen kunnen zij die zorg niet bieden. Ik ben enorm tegen windmolens aan het vechten om beiden tegelijk geplaatst te krijgen in 1 tehuis met voor beiden geschikte huisvesting, zodat zij dagelijks goed verzorgd wordt en veilig is, en hij haar dagelijks kan bezoeken of zelfs mee kan doen aan activiteiten, ook al is hij zelf niet dement (wel is ook zijn geheugen en motoriek niet al te best meer). Het lijkt alsof er in de regio Hoekse Waard nergens zo'n huis is en ik krijg ze al helemaal niet tegelijk ergens geplaatst. Maar eerst moeder naar een p.g. afdeling ergens in de regio en mijn vader pas maanden later (of langer), dat zien we niet zitten. Wie heeft hier ervaring mee? Is er dan nergens een zorginstelling die snapt dat je na 63 jaar huwelijk mensen niet zo wreed uit elkaar kan halen?
Annette
Moriahoeve
6-2-2012 19:46:32
Comment with ID: 680
Annette,
Er zijn wel huizen waar deze combinaties bestaan.
Ik heb onlangs een gesprek gehad met de manager van Zeisterwoude in Woudenberg (midden van het land) en zij kunnen dit wel aanbieden. Welke wachttijd dit inhoudt weet ik niet.
Wijzelf bieden ook plaatsen aan voor echtparen, maar dan zijn beide personen lijdend aan dementie of alzheimer.
Heb je ook al gekeken op de website van de Herbergier?
Zij hebben volgens mij in de HoekseWaard ook een huis opgezet.
Groetjes
Lydia van Ravenhorst
www.moriahoeve.nl
Herbergier Oldeberkoop
6-2-2012 20:01:08
Comment with ID: 682
Goedenavond Annette.
Mogelijk in september van dit jaar openen wij onze Herbergier in Oldeberkoop. Een Herbergier is een woonleefgemeenschap voor mensen met een geheugenprobleem.
In onze Herbergier bieden wij ook een appartement aan voor een echtpaar. Mail of bel ons voor informatie. Vervolgens organiseren we vrijblijvend een kennismakingsbijeenkomst in Oldeberkoop en vertellen wij jou alles over onze Herbergier, onze visie etc. Je vindt ons e-mailadres/telefoonnummers en informatie op
www.herbergier.nl/oldeberkoop
Fijne avond!
Albert en Bert
reg
7-2-2012 9:35:44
Comment with ID: 692
Beste Annette,
In Doetinchem ken ik een (particulier) huis waar dat mogelijk is. Ik weet niet of er op dit moment plek is. Het is niet in jouw regio, maar als je interesse hebt kan ik je er wel meer over vertellen.
Groet, Reg
Joke
13-2-2012 10:12:05
Comment with ID: 734
Beste Annette,
Ik herken het probleem min of meer. Mijn ouders wonen in Den Haag, mijn moeder dementeert en mijn 80+ vader zorgt voor haar in hun eigen huis. Omdat hij door het zorgen voor haar in dreigt te storten zullen ze binnenkort naar een verzorgingshuis moeten verhuizen. Het verzorgingstehuis (dat notabene 'Respect' heet..) wil ze nu wel allebei opnemen maar dan ieder op een aparte kamer.. en dat na ruim 55 jaar huwelijk..
Je kan het mensen toch niet aandoen na zoveel jaar om gescheiden van elkaar te moeten leven? Het lijkt wel of je het als gevangene in Nederland beter hebt dan als oudere..
Ik hoop dat je snel een oplossing vindt voor je ouders!
Groeten,
Joke
Copyright © 2012
Disclaimer
Home
Actueel
Over Alzheimer Nederland
Contact
Inloggen vrijwilligers
A
A
A