Alzheimer Nederland

Forum

• Pagina's:
  • 1
  • 2

Barbara (moderator)46 weken geleden
Hallo Forum bezoekers,

Graag wil ik julie de volgende vraag voorleggen.

Mijn vader die aan Alzheimer lijdt en in een verpleeghuis woont knapt enorm op -zo is mijn ervaring - door het luisteren naar muziek.

Nu is dat in het huidige verpleeghuis wat lastig organiseren. Hij heeft op het moment (nog) geen eigen kamer en het verpleeghuis regelt wel muzieksessies voor de bewoners, maar dan wordt er meteen weer zo'n 'ding' van gemaakt. Het is dan ook weer niet precies de muziek waar hij van houdt.

Nu ben ik aan het denken over een mogelijkheid om hem toch naar zijn favoriete muziek te laten luisteren,en denk dan aan een Ipod oid. Maar het moet dan wel een apparaat zijn wat gemakkelijk te bedienen is, zodat het de verzorging niet teveel tijd gaat kosten.

Zijn er mensen die tips en ideeen voor me hebben?

Hartelijke groeten,

Barbara (moderator)
dementmaarnietgek46 weken geleden
Comment with ID: 2133
Je kunt op een Ipod of zoiets eerst veel nummers opnemen. Daarna kun je hem zo instellen, dat wanneer je hem aanzet, door een knopje te schuiven, dat hij dan automatsch begint te spelen en de nummers random, willekeurig, kiest, door de "shuffle" stand als start te hebben.

Beste Groeten
Barbara (moderator)46 weken geleden
Comment with ID: 2135
Beste dementmaarnietgek,

Enorm bedankt voor de tip!

Hartelijke groeten

Barbara (moderator)
jusdjojil45 weken geleden
Comment with ID: 2154
Hallo Barbara,

Ik heb zelf een Ipod nano. Voor deze Ipod kan je een horloge-bandje kopen van heel zacht en flexibel materiaal. Je kan er je voorkeur radiostations op vaststellen maar ook liedjes etc op plaatsen. Altijd bij de hand en dus niet vergeten waar we hem nu weer hebben neergelegd! Nadeel is dat je er oordopjes bij moet hebben, voordeel je bent niemand tot last met je muziek.

Gr Toke
Barbara (moderator)45 weken geleden
Comment with ID: 2158
Beste jusdjojil, Toke

Enorm bedankt voor de tip!

Hartelijke groeten

Barbara
Barbara (moderator)41 weken geleden
Comment with ID: 2393
Hallo forumbezoekers, Toke en dementmaarnietgek,

Na een aantal vruchteloze pogingen had ik vandaag eindelijk succes met de Ipod Nano. Mijn vader genoot 3 nummers lang met een glimlach op zijn gezicht van de muziek. Heel mooi om te zien. Nogmaals bedankt voor de tips en het meeleven!

Hartelijke groeten Barbara (moderator)
onderzoeker3036 weken geleden
Comment with ID: 2656
Dag Barbara,

Een heel mooi voorbeeld over wat muziek kan doen met een Alzheimerpatiënt:

http://www.youtube.com/embed/fyZQf0p73QM/

Groet,
Rob (Alzheimer Nederland)33 weken geleden
Comment with ID: 2773
dag Barbara en anderen,

Prachtig om te horen dat het luisteren van muziek zoveel plezier aan hem kan geven. HEt filmpje dat onderzoeker30 bedoelt is ook echt geweldig. Voor mensen die Engels spreken en verstaan. Het laat duidelijk zien hoeveel muziek kan doen.

Ook de Ipod Shuffle kan ideaal zijn. Deze is niet duur, en zeer gemakkelijk in de bediening. Vooraf muziek er op zetten en dan zit er 1 grote knop die zowel start als stop is.

Succes!
A Kruijsse33 weken geleden
Comment with ID: 2808
Voor mijn vader heb ik muziektherapie kunnen regelen.(ervaring in o.a. verpleeghuizen/Alzheimer)Nu bijna jaar.

Muziektherapeute komt in ons geval 1x per 2 weken aan huis en laat mijn vader op eigen gitaar, accordeon en gamba spelen. Zelf kwam hij niet meer op het idee om dat te gaan doen.
Ze zingen ook oude voor hem bekende liedjes. Frappant is dat oude teksten weer boven komen en de handgrepen op de muziekinstrumenten ook weer terug komen.(Het schijnt dat eerder geleerde vaardigheden toch weer terug kunnen komen, en dat gezongen tekst langer haalbaar blijft dan gesproken tekst)

Zingend maken ze ook wel een dansje.Het bewijs is in ons geval geleverd dat muziek absoluut noodzakelijk is voor het welbevinden van mijn vader.

Mijn vader is door deze therapie weer erg vrolijk geworden en neuriet en pom-pom-pomt weer veel. Heel af en toe pakt hij zelf nog gitaar, maar dan blijft het meestal zelfde wijsje/liedje/accoord.
Hij kan inmiddels al geen gesprek meer voeren en heeft veel woordzoek problemen.Hij woont nog zelfstandig in appartement zolang zijn vrouw dat aankan.

Het heeft hem echt gered van een sombere depressieve stemming! Alzheimerconsulente staat erop dat we dit zo lang mogelijk volhouden!

Om stereo of radio aan te zetten moet ik nog iets verzinnen.... Zelf komen ze niet meer op het idee om dat te doen.Ik vermoed dat op den duur classic FM op een makkelijk te bedienen stereo de oplossing zal worden, die door verpleging aan/uit gezet kan worden.
Voorlopig is dit alleen met bezoek dat geinteresseerd is haalbaar.
Vergeetmijnietje (moderator)33 weken geleden
Comment with ID: 2809
Kruijsse, wat een prachtig voorbeeld.
Ik kom ook bij een mevrouw (jong dementerend) een gesprek voeren gaat erg moeizaam, er zijn veel woord-vind problemen maar zij gaat nog wel wekelijks naar het koor. Zingen gaat nog steeds goed!
onderzoeker3032 weken geleden
Comment with ID: 2810
-Hier een artikel over dit onderwerp:-

nl.medipedia.be/.../news_...-muziek-geheugen_360

En nog een andere:

-Muziektherapie veelbelovend bij gedragsproblemen:-

www.innovatiekringdementie.nl/ArticleDetail.aspx