Home
Actueel
Over Alzheimer Nederland
Contact
Inloggen vrijwilligers
hulp en advies
informatie
onderzoek
wat kunt u doen?
Hulp en Advies
Regionale Afdelingen
Alzheimer Cafés
Alzheimertelefoon
Forum
Chat
Blogs, gedichten en verhalen
Activiteiten
Verbeter de zorg
Inloggen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Registreer een account
Wachtwoord vergeten
Forum
Zoek binnen het forum
Forum
>
Omgaan met dementie
>
snoezelen in de dementie zorg
sawasdee
91 weken geleden
graag zou ik ervaringen willen kennen van mensen die ervaringen hebben met snoezelen in de dementiezorg of snoezelruimtes voor de demente medemens.
leo
60 weken geleden
Comment with ID: 1149
Dit is nu zo'n "oud"bericht.
Geen enkele reaktie, zou er dus echt niet of weinig gesnoezeld worden?
leo
alie (moderator)
59 weken geleden
Comment with ID: 1210
Sawasdee, een echte snoezelruimte heb ik tot op heden niet ontdekt in de tehuizen. Wel heb ik meerdere malen gezien dat personeel van een dierenasiel bij de mensen kwam met een konijn of een hond o.i.d. Mensen zitten daar mee op schoot en stralen dan helemaal. Ze hebben een warm levend wezen bij zich, kunnen aaien en knuffelen als ze dat willen. Het is niet echt wat met snoezelen wordt bedoeld, maar het doet de mensen heel goed. En dat is toch de bedoeling? Moeite van het proberen waard toch?
Vriendelijke groeten,
Alie.
leo
59 weken geleden
Comment with ID: 1219
Goede morgen Alie,
Dat is nu zo'n voordeel van het Forum.
Je word met Eye openers geconfronteerd.
Ik hoop dat het door meerdere huizen wordt opgenomen.
Zeker de moeite van het proberen waard.
Groet,
leo
Dagmar
58 weken geleden
Comment with ID: 1311
Wauw, wat goed dat zoiets gebeurt! En fijn voor de mensen zelf..
Ik heb ook eens iets gezien over een zeehondknuffel die reageert op aanraking.. Zou ook iets kunnen zijn.
Zijn er mensen die andere ervaringen hebben met wat fijn kan zijn voor de dementerende?
Omdat voelen en aanraken steeds belangrijker en fijner wordt..
Bijv. knuffels, strelen van de handen?
Groet
leo
57 weken geleden
Comment with ID: 1386
Dagmar,
Schiet het een beetje op met je eindpresentatie?
En krijgen we er t.z.t. nog wat van te zien?
leo
joke (moderator)
55 weken geleden
Comment with ID: 1586
In een verpleeghuis waar ik heb gewerkt hadden we een echte snoezelkamer. Hier kregen mensen een massage als ze dat prettig vonden, er werd rustgevende muziek gedraaid met vogelgeluiden of een ruisende zee, een voetenbadje voor een vrouw wiens man dat altijd voor haar had gedaan. Er stond een bubbelunit wat erg mooi en rustgevend is om naar te kijken. Een vloeistof-dia-projector. De firma Rompa heeft heel veel van dit soort spullen. De moeite om te bekijken waard. Ik weet ook dat er huizen zijn waar ze in de gangen aan de muur van allerlei voelmaterialen hebben hangen. Ook zijn er huizen met een vlinderbad met water op lichaamstemperatuur. Heerlijk voor mensen die daar van houden.
Er zijn al een tijdje namaak huisdieren op batterijen te koop (kijk op Marktplaats) Ze reageren op aanraking en aaien en miauwen bijvoorbeeld. De bewoners van het huis waar mijn vader woont vinden dit geweldig.
En er is in dat huis het aai-honden-project. Eén keer per week komt er een hond met eigenaar om de bewoners de kans te geven de hond te aaien. Wordt erg gewaardeerd door veel bewoners. Het gaat hier om een PG-afdeling.
Marjan
55 weken geleden
Comment with ID: 1599
Ik heb een jaar geleden voor mijn moeder een snoezel / knuffelkussen gemaakt.
Ik heb er allemaal spulletjes opgemaakt waar mijn moeder veel mee heeft gewerkt of voor haar heel herkenbaar zijn.
Mijn moeder maakte heel veel kleding en heeft vroeger in een atelier gewerkt.
Dus ik heb een kussen gemaakt en daar op verschillende knopen op gemaakt.
Lekker glimmend, verschillende grote. Ritsen er op genaaid. Klosjes garen erop vast gemaakt. Heb grote houten kralen aan wit touw geregen en op de kussen gemaakt. Ik had verschillende voel lapjes gemaakt en ook gehaakte dingen en gebreide lapjes.
En mijn moeder heeft daar veel mee gezeten en gevoelt en gefriemeld.
het gaf haar een stukje rust en afleiding.
Ook bij mijn moeder in het woonzorgcentrum is jammer genoeg geen snoezelkamer.
leo
55 weken geleden
Comment with ID: 1603
Tsjonge Joke, daar zullen ze wel lange wachtlijsten hebben.
Wat heerlijk als je dit leest.
Ik hoop dat andere verpleeghuizen dit opvangen en navolgen.
Oh, ik begrijp best dat er e.e.a. aan het veranderen is in de zorg, maar het aanschaffen van snoezelartikelen bv. hoeft toch niet zoveel te kosten en je hebt er jaren wat aan.
Fijn om julle ervaringen te lezen.
leo
Katjana
54 weken geleden
Comment with ID: 1635
Snoezelen is in mijn ogen 'delen'van je eigen rust.Dat kan zich op 101 manieren uiten; zingen, neuriën,aaien, hand in hand zitten,noem maar op.
Het is vooral de speciale aandacht die je geeft d.m.v.
Stel je voor dat de patiënt mag meeliften op jouw kalmte?
Het even geen 'onweer'in je hoofd is maar je echt contact voelt met de ander, dat geeft kracht. Hoe je dat doet? vaar rustig blind op je goede intentie en werk vanuit een warm hart.Liefs Katjana.
Terug naar Omgaan met dementie
blijf op de hoogte
Copyright © 2013
Disclaimer