Home
Actueel
Over Alzheimer Nederland
Contact
Inloggen vrijwilligers
hulp en advies
informatie
onderzoek
wat kunt u doen?
Hulp en Advies
Regionale Afdelingen
Alzheimer Cafés
Alzheimertelefoon
Forum
Chat
Blogs, gedichten en verhalen
Activiteiten
Verbeter de zorg
Inloggen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Registreer een account
Wachtwoord vergeten
Forum
Zoek binnen het forum
Forum
>
Omgaan met dementie
>
Dementie is een ook rouwproces
Pagina's:
1
2
3
4
5
leo
56 weken geleden
Comment with ID: 1574
Dag Marian,
Ik kom net van een oude vriendin, die mij heel nadrukkelijk toesprak.
Ze zei, "Leo je moet er eens een weekje uit".
Toen ik haar voor de 20 keer vertelde dat ik mijn vrouw daar geen plezier mee deed, omdat die alleen maar thuis wil zijn, herhaalde zei alles maar weer eens.
Maar als ik mijn vrouw tegen haar wil in mee op vakantie neem, weet ik inmiddels dat zij de hele dag loopt te mopperen, met haar hakken in het zand zit, niets wil en zich vreselijk ongelukkig voelt.
Het is een onbekende omgeving. Thuis is veilig.
Moet ik haar dan aan deze spanningen blootstellen? Ik dacht het toch niet.
Mijn vrouw een week ongelukkig en ik dus ook en ik heb momenteel ook niet de behoefte om op stap te gaan.
Wij hebben levenslang ieder jaar een maand vakantie genoten en ook aan het eind van ons werk 10 jaar in Frankrijk gewoond. De behoefte ontbreekt mij.
En ik heb er vrede mee zoals het momenteel gaat.
leo
Marjan
56 weken geleden
Comment with ID: 1576
Hallo Leo,
Nee ik denk ook zeker dat het niet goed is.
Je vrouw uit haar vertrouwde omgeving halen kan verkeerd uitpakken. Dat is nu eenmaal een gegeven.
Ze is dan haar eigen plekje kwijt. Raakt misschien in de war door de vernieuwde omgeving.
Weet niet meer waar alles ligt. Denk dat je daar ook heel goed aan doet om niet te gaan.
En net wat je zelf ook al aangeeft. Wat voor een baat heb jij erbij als je vrouw zich daar niet thuis voelt. Dan is het voor jou ook geen vakantie toch.
En je wilt dat ongemakkelijke gevoel je vrouw ook niet aandoen.
Jammer alleen dat iemand in je omgeving dat niet begrijpen kan. En het is ook heel goed en lief bedoelt van haar. Dat is gewoon zo.
Maar mensen om je heen snappen vaak niet hoe het is om te leven met iemand die dementie/ alzheimer heeft.
Maar geef je helemaal gelijk Leo dat je dat niet doet.
Groetjes Marjan
joke (moderator)
56 weken geleden
Comment with ID: 1579
Het zijn allemaal van die goed bedoelde adviezen van vrienden maar zelf weet je het beste wat goed is voor jullie beiden. Mijn ouders gingen ook nog een week op vakantie toen mijn moeder al een paar jaar aan het dementeren was. Dat pakte niet goed uit. Elke ochtend pakte mijn moeder weer de hele koffer in want ze ging toch naar huis? De hele dag door vroeg ze wanneer ze weer naar huis gingen. Daardoor kon mijn vader ook niet genieten van de week. Nee, doe maar wat jouw hart je ingeeft Leo. Dat is het beste.
Moeder van 2 kinderen
56 weken geleden
Comment with ID: 1592
Leo,
Ze bedoelen het allemaal goed maar doe wat jou hart jou ingeeft, maar mijn oma was toen ik klein was ook aan het dementeren en toen wou mijn opa ook graag op vakantie maar op het vakantieadres was mijn oma heel ongelukkig en wilde ook steeds naar huis. Ze heeft zelfs een keer geprobeerd naar huis toe te lopen maar kon de weg niet vinden en is gelukkig door de politie terug gebracht.De vakantie werd toen ook heel snel afgebroken.
met vriendelijke groet Christina
leo
55 weken geleden
Comment with ID: 1609
Goede morgen allen,
Een paar dagen geleden was mijn vrouw jarig en mijn vrouw desgevraagd, wist a. niet dat ze een dezer dagen jarig was en b. had geen zin in al het bezoek. Zo,n heisa.
Wij vierden toen wij in Frankrijk woonden altijd onze verjaardag, door 's morgens in de auto te stappen en een onbekend gebied te gaan bezoeken.
Tussen door bezochten wij de diverse restaurantjes en cafeetjes.
Dat hebben we 10 jaar gedaan, dus ik dacht dat gaan we weer doen.
's Morgens gestart en de eerste pleisterplaats was bij mijn oudste broer koffie drinken met gebak. Heel geweldig, mijn vrouw was wel wat bozig op mij omdat ik geen bloemen voor mijn schoonzus had gekocht, die volgens mijn vrouw jarig was.
Daarna in de auto en met de Tomtom een tripje ujitgevoerd.
We troffen het niet met het weer, de hele dag regen en Regen.
Op een goed moment waren we in Tiel, ik dacht misschien de Betuweroute met ontluikende bloesems, maar daar was dse grote teleurstelling voor mijn vrouw dat we niet thuis waren gekomen.
Daarna linea recta naar Amersfoort. Mijn vrouw heeft geen woord gezegd onderweg en zat alleen maar te wachten tot ze thuis was.
Op het moment dat ik belde met een restaaurant brak hier de hel los en het water kwam even met bakken uit de hemel.
Mijn vrouw zei toen. Lekker dat we thuis zijn en we hoeven gelukkig nergens meer heen.
Om 8 uur lag ze onder de wol.
Jullie lezen het. THUIS. dat is het.
Prettige dag.
leo
Piet Hein
55 weken geleden
Comment with ID: 1613
Goede middag mensen op deze mooie feestdag,
Mij vrouw heeft al 4,5 jaar Alzheimer en is nog steeds thuis en gaat 1 dag in de week naar de zorgboerderij en een middag naar de KOPgroep.Beiden was in het begin wel moeilijk, maar nu ze eenmaal over de drempel is, heeft ze het goed naar de zin. Laatst was ze jarig en ze werd 75 jaar. Ik heb familie, vrienden en bekenden ingeseind om de mogelijkheid er aandacht aan te schenken een ieder op zijn eigen manier en niet allemaal tegelijk..
Het resultaat was dat heel veel mensen eraan gedacht hebben en op een of andere wijze hier aandacht aan besteed hebben. Negen dagen lang zijn er mensen op bezoek geweest te beginnen de dag voor haar verjaardag tot negen dagen later er is nu een zee van bloemen in huis en vele telefoontjes, email en kaarten was het resultaat; gewoon teveel om op de noemen. En ik kan je wel vertellen : mijn vrouw heeft er van genoten, en dat was nou net de bedoeling.
Het is ook hier waar, mijn vrouw voelt zich thuis het meest op haar gemak. Maar toch genieten we ervan om samen ook elders leuke dingen te doen. Zo gaan we binnenkort weer samen een weekje met vakantie. Maar het is ook zo, dat we dit van het begin af aan gedaan hebben, zoals we dat vroeger ook deden en soms vraagt ze er ook naar.Van het begin af aan heb ik geprobeerd van tijd tot tijd iets anders te gaan doen dan alleen maar thuis zitten en een wandelingetje van een half uur. Het is net of dat er mee ingeslopen is en daar ben ik best blij mee
leo
55 weken geleden
Comment with ID: 1614
Piet Hein,
Wat ben je een gelukkig mens. Zo zie je maar weer dat er zoveel soorten Alzheimerpatiënten als mensen zijn. Jalouzie is overigens ver van mij.
Vorige week toen mijn vrouw jarig was, zag ik bij AH de orchideeën in de aanbieding.
Het was een oude traditie in onze verlovingstijd dat ik haar ieder jaar een orchidee gaf, dus ik kreeg de geest en kocht het ding.
Vroeger werd in haar familie altijd een beetje laatdunkend over mijn bloemkeuze gedaan door haar, stoere mannelijke bouwvakkersfamilie.
Ja een bosje tulpen was wel wat groter.
Maar ze staan hier ergens op de vensterbank en ze heeft mij al wel een paar maal gevraagd waar die dingen vandaan kwamen. Maar dat ik er voor had gezorgd, het kwam er niet meer door.
Vorige week kreeg ik een geschreven verslagje vanuit de Dagopvang. Mijn vrouw was helemaal uit haar dak gegaan want ze droomde dat ze nog eens een grote reis met een vliegtuig zou gaan maken. Eerlijk is eerlijk, mijn broek zakte mij ter plekke af.
We hebben in ons leven vele malen gebruik gemaakt van vliegtuigen, niet alleen in vakanties, maar ook voor snelle beursbezoekjes. Altijd was er de angst voor het instappen en de opluchting als het voorbij was.
Tijdens het kringgesprek heeft zij kennelijk haar vliegangst even kunnen vergeten.
Dus Piet Hein geniet nog zoveel mogelijk van jullie samen zijn. Het kan zo maar anders uitpakken.
Overigens genieten wij weer van deze momenten.
Fijne dag.
Leo
Katjana
55 weken geleden
Comment with ID: 1616
Wauw Heren, u heeft mij geraakt :)) Katjana
dochter39
55 weken geleden
Comment with ID: 1618
dank je leo en piet hein voor jullie verslag .
en ook ik ben geraakt
Moeder van 2 kinderen
55 weken geleden
Comment with ID: 1621
Ik sluit me bij Katjana en dochter39 aan ik was er gewoon even stil van zo hebben jullie me geraakt
groet Christina.
Pagina's:
1
2
3
4
5
Terug naar Omgaan met dementie
blijf op de hoogte
Copyright © 2013
Disclaimer