Alzheimer Nederland

Forum

polderdyk51 weken geleden
Onze case manager is iemand die zonder veel omhalen mij figuurlijk bij de arm pakt en me een grote steun in de rug geeft. Dan kan ik er weer een tijdje tegen aan. Hij laat me inzien dat ik niet gek ben, hoe ik het best met bepaalde situaties kan omgaan en hij geeft me ook het vertrouwen dat ik er toch niet helemaal alleen voor sta.

Hij houdt me ook een spiegel voor dat ik degene ben die het wel op de been moet houden, als ik er bij wegval zijn we ver van huis.

Ik zou me echt geen raad weten zonder de hulp en steun van een case manager. Alleen al de wetenschap dat je met regelmaat op een deskundig iemand, bovendien een vast aanspreekpunt terug kunt vallen, voorkomt dat we er met zijn allen onder door gaan met alle gevolgen van dien.

Mia
Rob (Alzheimer Nederland)51 weken geleden
Comment with ID: 1867
Gekopieerde reactie van Leo:

Goede middag aan allen,
Zoals ik al even ergens anders heb aangegeven, heeft men bedacht dat ik wel een goede exponent benvan de mantelzorgers. Derhalve ben ik uitgenodigd op het kleine landelijk Symposium mij als mantelzorger te laten bevragen. Ik denk dat ik de enige leek ben tussen een veelheid van Deskundigen.

Ik zou het fijn vinden als jullie, Mantelzorgers mij jullie ervaringen met de casemanagers of hoe ze ook genoemd worden, willen vertellen. Ook wensen t.a.v. de begeleiding is welkom. Waar het mis gaat en wat fantastisch gaat. Ach jullie begrijpen als geen ander wat mijn bedoeling is. De begeleiding optimaliseren.

Overigens Hannah heb je met je laatste opmerking (zie het onderwerp "leo") maar ten dele gelijk, mijn vrouw weet nog precies wie ik ben, maar haar mening wordt wat ongenuanceerder over mij. Laatst vroeg een vriendin aan mij, met een geintje, Hoe voelt het nou, nu je zo'n beetje tot O.L.V. bent gepromoveerd.:).

Overigens hoop ik dat er velen zullen reageren, ik kan mij dan beter te weer stellen tegen al die Deskundigen.het geeft mij stok en bezem in de hand en het is een mogelijkheid om de deskundige begeleiders , er schijnen ook Profs en mensen van een of ander ministerie aanwezig te zijn,informatie te verstrekken uit het werkveld.

Groetjes. Leo
Rob (Alzheimer Nederland)51 weken geleden
Comment with ID: 1868
Gekopieerde reactie van Katjana:

Oke Leo, het is dat je er om vraagt..;)

Wat ik me vaak afvraag is dat iets eerst 'over zoveel schijven moet' voordat men met een definitief antwoord / besluitvorming komt. Er gaat zoveel tijd overheen soms wekenlang. En tijd is nu net iets wat een Alzheimer niet heeft,dat zou voor mij best anders mogen.

Groet, Katjana.
ceciel51 weken geleden
Comment with ID: 1870
Ik heb op de andere site al even gereageerd, maar zie het niet terug, dus ik weet niet of het gelezen wordt.
Mijn casemanager is een aardige man, maar ik heb wel het gevoel dat ik zelf alles moet uitzoeken en vragen.
Er wordt hier in de provintie aan de ggz gerommeld. De c.m. weet steeds nog niet of hij weer bij ons terugkomt. Ook wordt er gewerkt aan een systeem dat je op een soort spreekuur bij de ggz moet koen. Joop en ook ik ben daar falikant tegen. Als dat gebeurd stappen we over naar een andere groep die zich uit de ggz hebben teruggetrokken omdat zij het niet met de gang van zaken eens zijn.
Misschien dat de c.m. daarom zo de boot afhoudt.
Ik denk dat een c.m. in de eerste plaats er moet zijn voor de persoon met Alzheimer en dus ook voor de partner en eventueel andere mantelzorgers. Ze moeten leren goed te luisteren en van daaruit handelen.
Leo als er iemand met je mee moet geef dan een harde gil. Joop kan gelukkig altijd nog alleen zijn en is 3 morgens in de week op de boerderij, zoals je weet.
Weet je ik heb ook aan de andere kant gestaan als ziekenverzorgster een weet uit ervaring nog wel waar vaak de schoen wringt. Het is lang geleden, maar tegenwoordig hebben ze ook geen tijd.
Cilia
polderdyk51 weken geleden
Comment with ID: 1877
Voor Cilia,

Ik weet idd dat je dit eerder hebt aangekaard, had het eerder gelezen.

Jammer dat jij eigenlijk slachtoffer bent van veel onduidelijkheden. Wanneer de hulp rondom dementie goed gaat voorkomt dit veel ellende! Immers het is bekend dat de diagnose verder gaat dan de patiënt, dat de mensen rondom het meest lijden!

Cilia. volgens mij wonen wij in dezelfde provincie (andere regio) maar onze case manager komt wel bij ons thuis zodat hij een goed beeld heeft van de thuissituatie.

Ik had zover niet geweest als de case manager niet in beeld was geweest.

Daarom wil ik graag ook reacties van anderen, zodat het belang van deze begeleiding goed naar voren komt.

Groet Mia

Hannah51 weken geleden
Comment with ID: 1878
Zelf weet ik niets van een case manager... Wij hebben als kinderen alles zelf gedaan. Maar wat ik even kwijt wil, een onderwerp als casemanager lijkt me een duidelijk onderwerp. Wat me vervolgens brengt bij het volgende, de andere onderwerpen blijven me behoorlijk onduidelijk. Wat waar geplaatst wordt enzo. Ik begrijp dat de moderators daar verantwoordelijk voor zijn en hun best doen. Mijn eigen reaktie is door Polderdijk onder "mijn verhaal" geplaatst, het meest voor de hand liggend achteraf. Het zal wel een open deur zijn en er zal inderdaad aan gewerkt worden. Helaas hebben we geen facebook advisors... Maar ik heb vanavond toch weer een heel lange tijd doorgebracht met op het forum te lezen en verbaasde me dat ik zoveel niet had gelezen omdat het onder een ander onderwerp... c.q. subonderwerp stond. Ik merkte daar ook dat wat ik zelf dacht allang een keer gezegd is voor wat betreft reageren, terugvinden van dingen etc... Wat ik bij mezelf merk is, dat wanneer ik een tijd aan het lezen ben en iets vind waar ik graag op reageer, ik echt niet weet waar. Bij een fenomeen als Facebook kun je dan op de persoon reageren. Nogmaals, ik denk dat het voor degenen die de site beheren allemaal open deuren zijn. Zelf weerhoudt het me van reageren waar ik dat graag zou willen en ook om te plaatsen omdat ik niet zou weten waar.

Succes allemaal die er mee bezig zijn!
Hannah

Rob (Alzheimer Nederland)50 weken geleden
Comment with ID: 1883
Beste Hannah,

Je hebt helemaal gelijk wat betreft het terugvinden van berichten op het forum. De moderatoren doen zeker hard hun best het zo overzichtelijk mogelijk te houden. Door het stijgende bezoekersaantal en daardoor ook toenemende aantal berichten wordt het lastiger de berichten terug te vinden.

Ik kan je melden dat er binnenkort een zoekfunctie binnen het forum komt. Zodat het gemakkelijker wordt om berichten terug te vinden. Of berichten van bepaalde mensen gemakkelijker terig te vinden worden. Daarnaast verwacht ik dat er nog meer veranderingen komen op korte termijn. Nog even geduld..

Dank voor je feedback in elk geval.

Wat betreft de casemanager; kijk vooral eens onder de informatie pagina's op de website:
www.alzheimer-nederland.nl/.../casemanagement.aspx

Met vriendelijke groet,
Rob
jvdl48 weken geleden
Comment with ID: 2011
Is een case manager het zelfde als een zorg traject begeleider(ZTB)?? In dat geval komt zij, naar mijn idee, te weinig bij schoonmoeder.
De ideeën die ze aandraagt (kalender op tafel, dagbesteding enz) neemt mijn s.moeder van harte aan, maar als de ZTB weg is, wijft ze alles weg. De ZTB er komt 1 keer per 3 à 4 maanden, maar bij verandereingen kunnen we bellen of mailen (wat we ook doen)
Wegwijs maken in "zorgland" hoeft ze niet omdat ik zelf in de zorg werk en wij vaak al dingen hebben aangevraagd ( CIZ indicatie) voordat zij er mee kwam.
Jvdl
Rob (Alzheimer Nederland)48 weken geleden
Comment with ID: 2014
Dag jvdl,

Een zorg traject begeleider is inderdaad (ongeveer) hetzelfde als een casemanager. De functie heeft meerdere namen. Soms heet het ook Dementieconsulent.

Ik hoor vaak dat de casemanager ongeveer elke 3 maanden komt (en als het nodig is ook vaker). Misschien is het een idee dat u (of andere familie) eens bij dit gesprek zit, aangezien uw schoonmoeder blijkbaar nog overtuigd moet worden dat ze steun kan krijgen en dat dit ook goed kan zijn voor zowel haar als haar echtgenoot.

Zeker aangezien u zelf ervaring heeft in de zorg, begrijpt u dat deze ondersteuning goed voor haar kan zijn.

Veel succes!
Rob
jvdl48 weken geleden
Comment with ID: 2015
Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie. Wij zijn ook altijd aanwezig als de ztb er er is. Een partner heeft ze niet meer. Ze woont nog zelfstandig thuis met de nodige thuiszorg. Ze staat op de wachtlijst om naar het verz.huis te gaan. Maar al die "extra" mensen in haar vertrouwde omgeving vindt ze maar niets. "ik kan het toch allemaal best nog zelf" horen we haar vaak zeggen. Wij zien wel in dat die extra ondersteuning nodig is, maar s.moeder (nog) niet.
Het ene moment ziet ze de ernst van begeleiding in, maar een uur later vindt ze het niet meer nodig.
jvdl
leo48 weken geleden
Comment with ID: 2033
Ja wat zal ik je zeggen van het Symposium. Men is zeer betrokken, maar
> niet erg resultaat gericht.
> Er is een grote vergadercultuur.
> Het is zo'n heel andere wereld dan waar ik in heb verkeerd.
> Ik had 's middags 2 groepen en werd geïnterviewd en kon meteen reageren op
> vragen uit de zaal.
> Er zat ook iemand van het Ministerie van Volksgezondheid of zoiets, verder
> een handvol Casemanagers,
> en allerlei hoofden van stuurgroepen en hoe ze allemaal heten. Je kent het
> wel, vergaderen vergaderen.
>
> De eerste groep was ongeveer 25 man/vrouw groot, de tweede groep was 12
> personen groot. Er waren er een aantal vroeger weggegaan i.v.m.
> examenuitslagen. En ja het was tenslotte een lange dag geweest.
> Ik heb ze verteld dat als ik deze uitnodiging een half jaar geleden had
> gekregen, ik daar niet op in was gegaan, omdat ik mij niet een goede
> vertegenwoordiger vond van alle Mantelzorgers. De meesten hebben het veel
> zwaarder.
> Maar het Forum heeft voor mij de doorslag gegeven.
> Ik heb ruim gelegenheid gehad om reclame te maken voor het Forum en ook
> uitgelegd dat e.e.a. v.v. werkt.
>
> Ik heb gehoord dat er nog helemaal geen eenduidige aanpak is. In sommige
> provincies moet voor deze vorm van hulp betaald worden.
> Er zijn onzekerheden wie wat betaald. Er zijn verschillende benamingen
> voor de Casemanagers.
> Er is nog veel onbekendheid bij de artsen. Men heeft nog geen vaste status
> verworven.
>
> Men bleef tijdens de sessies nogal hameren op het feit dat ik vind dat ik
> voor mijn situatie een perfecte Casemanager heb, maar mijn contact is
> grotendeels via E-mail. Ik kan mijn vragen perfect kwijt, ze reageert
> direct. Regelt wat er te regelen valt. Gaat zonder dat ik het weet om de 2
> maanden ongeveer naar de Dagopvang en observeert Ansje. Ze spreekt mijn
> taal. Ik krijg dan een E-mail.
> Ze heeft mij expliciet gezegd dat als er calamiteiten zijn , ik kan
> rekenen op snelle hulp.
> Uit de zaal kwam meer naar voren dat mijn Casemanager beter maandelijks
> bij mij langs kon komen.
>
> Positief is dat er een rapport werd gepubliceerd waarin men Casemanagement
> van 1.5 jaar heeft geëvalueerd.
> Met de nodige aanbevelingen voor verbeterpunten.
> Mij werd gevraagd of ik ook even à l'ínproviste verbeterpunten kon
> aangeven. Tsja. Zij hebben er anderhalf jaar over gedaan.
> En nu ik daar ter plekke. Uit de losse pols om een mooie uitsmijter te
> maken.
>
> Ook kwam de presentatie van het Zorgplan voor Dementie nog aan de orde,
> dat Gea Broekema aan de staatssecretaris
> had aangeboden. De woorden van de Staatssecretaris waren bemoedigend. Ja
> men ziet in den Haag de bui ook wel hangen.
> Maar ja, het is een demissionaire Staatssecretaris. Dus alles wordt weer
> opgeschoven naar volgend jaar.
>
> Ik was wel uitgewoond 's avonds. Tsja een ouwe kerel hè.
> Prettig weekend.
>
> Leo
>
Ik was bij het Symposium van de Casemanagers en hierbij het verslag.
Als er vragen zijn hoor ik het nog wel

Leo