Home
Actueel
Over Alzheimer Nederland
Contact
Inloggen vrijwilligers
hulp en advies
informatie
onderzoek
wat kunt u doen?
Hulp en Advies
Regionale Afdelingen
Alzheimer Cafés
Alzheimertelefoon
Forum
Chat
Blogs, gedichten en verhalen
Activiteiten
Verbeter de zorg
Inloggen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Registreer een account
Wachtwoord vergeten
Forum
Zoek binnen het forum
Forum
>
Vergeetachtig of dement?
>
dingen zien die er niet zijn.
Pagina's:
1
2
3
bruintje
69 weken geleden
komt het voor dat mensen met alzheimer dingen zien die er niet zijn dat gebeurden deze week bij ons mam ze zag een vrouw staan in gesprek met mijn zoon terwijl mijn zoon alleen in de kamer was aan het telefoneren, en laatst was er een man bij pap aan de voordeur en ons mam vraagt wie was die vrouw die erbij was terwijl die man alleen was.komt zoiets vaker voor.
Rob (Alzheimer Nederland)
69 weken geleden
Comment with ID: 591
Beste Bruintje,
Dit komt zeker vaker voor bij mensen met dementie. Wanneer mensen dingen zien die er niet zijn noemen we dit hallucinaties. Ga ervan uit dat de dementerende de wanen en hallucinaties als werkelijk beleeft. Het heeft daarom geen zin om ze hardnekkig te ontkennen of tegen te spreken. Soms helpt het als u meegaat in haar belevingswereld, haar gevoelens erkent en een verklaring geeft die vanuit haar oogpunt logisch is. Dit geldt zeker voor prettige hallucinaties.
Lees voor meer informatie:
www.alzheimer-nederland.nl/.../...allucinaties.pdf
Wat ook voor kan komen is dat dementerende mensen dingen voor iets anders aanzien. Ze
zien bijvoorbeeld de planten in de vensterbank aan voor katten die hun klauwen naar hen uitslaan. Of ze proberen de bloemen te pakken die verwerkt zijn in een behangmotief. In dit geval hoort uw moeder dat uw zoon aan het praten is (in de telefoon), dus gaat ze er vanuit dat hij tegen iemand aan het praten is.
Sil09
69 weken geleden
Comment with ID: 599
Heel herkenbaar dat dementerende mensen hallucineren. Idd is het in hun beleving allemaal echt, ze zien de personen en/of dingen echt. Probeer in hun beleving mee te gaan, of ze af te leiden door over iets anders te beginnen. Vooral niet ontkennen, want dan krijg je strijd en wordt de dementerende alleen maar onrustig.
stevenstreefkerk
67 weken geleden
Comment with ID: 676
Ha Bruintje,
dat komt inderdaad vaker voor. Misschien is het goed om de Alzheimer Experience eens te bekijken (
www.alzheimerexperience.nl
). Hierin wordt heel duidelijk gemaakt dat de belevingswereld van mensen met dementie echt heel anders kan zijn dan hoe wij de wereld ervaren.
veel sterkte!
leo
65 weken geleden
Comment with ID: 771
Dag Bruintje,
Ik kan je uit de praktijk een paar voorbeelden geven.
Mijn vrouw heeft geen zin meer om tv te kijken, want elk programma heeft ze al eens eerder gezien. Vaak geeft ze details aan (ik denk fantasie dus )
Regelmatig ontmoet ze ( voor mij wildvreemde ) mensen die ze hartelijk tegemoet treed omdat ze ze al eerder heeft ontmoet ???
Deze week schrok ze wakker omdat ze dacht dat er iemand de slaapkamer binnen kwam.
Verder is het een ideale patiënt en er is voorlopig zeer goed mee te leven.
Het is namelijk een onomkeerbaar proces.
Wij genieten van iedere dag dat we samen zijn en ik zie wel het het verder verloopt.
Sterkte,geduld en liefde toegewenst.
Leo
Guusje
63 weken geleden
Comment with ID: 963
Mijn moeder heeft/had ook last van hallucinaties. Ze krijgt nu Haldol en is een stuk rustiger. Ze was in haar beleving zelfs verkracht in haar eigen bed. We hebben moeten praten als Brugman om haar zover te krijgen dat ze het los liet. Dus hier moesten we wel op ingaan. Ze was doodsbang in haar eigen huis.
Even later was ze heel kwaad. "Heb ik daar voor niets midden in de nacht mijn bed verschoont!".
Ja, en dan moet ik lachen en janken tegelijk.
Vandaag heeft ze de officiële uitslag Alzheimer gekregen. Ze wil geen hulp of zorg.
En dat is een groot probleem.
leo
63 weken geleden
Comment with ID: 966
Dag Guusje,
Lachen en janken, ik ken het.
Weet je Guusje, mijn vrouw wil ook geen hulp, want er is volgens haar nog niet zoveel aan de hand.
Ach waar het een beetje mis gaat neem ik naadloos over.
Mijn vrouw heeft echt geen benul meer wat er allemaal mis gaat.
Ik wacht rustig af zolang ik de kar nog kan trekken.
Ik heb het geluk dat ik een goede case manager heb.
Verder heb ik een uitstekende hulpdienst achter de hand.
Ik denk dat mijn vrouw zich een beetje verstopt.
Als je het niet erkend heb je het niet( zo erg ).
PLuk de dag en geniet van je moeder zoveel mogelijk.
Leo
Guusje
63 weken geleden
Comment with ID: 967
Tja, en mijn moeder woont alleen. We proberen zoveel mogelijk leuke dagen te organiseren. Of ze het de volgende dag nog weet of niet, de gezellige sfeer blijft wel hangen.
Morgen komt er een PIT-er. Hebben we uitdrukkelijk om GEEN man gevraagd, want die laat ze echt niet binnen en wat komt er morgen? Juist! En uitgerekend net op de tijd dat ze koffiekransje heeft met twee buurvrouwen van vroeger. Het enigste waar ze vast naar uit kijkt.
Ik heb twee maanden moeten ruzieën met de huisarts om Haldol. het lijkt wel of alles systematisch tegengewerkt wordt.
Vandaag voor het eerst maaltijden geregeld. Ik hoop dat ze nog met haar magnetron overweg kan.
Leo, hoe trek jij dat allemaal? Heb je hulp van buitenaf?
leo
63 weken geleden
Comment with ID: 974
Goede morgen Guusje.
Ik heb een 24 uurs baan.
Het geluk in mijn situatie is, dat ik het voor mijn grote liefde doe. (geen gezemel hoor, maar echt).Omgekeerd zou zij hetzelfde doen.
Mijn vrouw zegt vaak dat er bij haar nog niet zoveel aan de hand is, dus kom ik voorlopig nog niet met hulp aan. Zij zou het maar zo als negatief ervaren.
En laten we nou eerlijk zijn, een beetje het heft in handen nemen, haar leven regisseren, stofzuigen ,boodschappen doen eten koken, de was in de machine stoppen
dat is toch allemaal niet zo moeilijk.
Soms heeft mijn vrouw de badkamer gesopt of het toilet schoongemaakt.Heerlijk toch.
Mijn vrouw wil nergens meer heen, vervlakt in haar beleving en contacten, zegt nog regelmatig dat ze iets weet, maar liegt dan een beetje.
Weet je Guusje, met de nodige humor gaat het allemaal nog wel een beetje.
Ik heb zelfs nog ruimte om hier en daar klankbord te zijn voor anderen.
IK heb natuurlijk een hulpverleden. IUk heb jaren in bestuursfuncties dien aan gaand gezeten en werd geconfronteerd met alle ellende.
Zolang ik het kan blijf ik er maar mee doorgaan.
Ik heb het een beetje aan mijn kont hangen.
Gisteren kreeg ik familie op bezoek en die vonden het maar niks dat ik dit allemaal deed.
Maar mijn vrouw geniet nog iedere dag van ons samen zijn.
Ik zit er dus ook wat meer op Guusje, nogmaals 24 uur.
Sterkte en mail nog eens.
Leo
Vergeetmijnietje (moderator)
63 weken geleden
Comment with ID: 986
Leo schrijft dat hij wel hulp van een goede case manager heeft. Dit zou ik ook Guusje aanraden, ik werk zelf als case manager en merk dat mensen (zowel patiënten als mantelzorgers) hier veel steun aan kunnen hebben.
leo
63 weken geleden
Comment with ID: 989
Goede morgen,
Gisteren een andere schoonzus op bezoek gehad, die ook zei, ik snap niet waar jje je druk over maakt. Jij bent alleen maar met anderen bezig, ga toch wat doen voor je zelf.
Deze schoonzus woont in de flat beneden mij en isw 4 dagen in de week bezigmet bridgen.
Zij, vond ik keek ook veel betekenend rond en vroeg waarom ik geen huishoudelijke hulp aanvroeg. Daar heb je recht op zei ze. Ik vertelde dat ik het allemaal te vroeg vond want mijn vrouw is er nog heiloig van overtuigd dat het allemaal nog wel mee viel.
Omdat zij, vond ik veel betekenend rond bleef kijken, vroeg ik haar of onze flat er vervuild uitzag, zei ze dat ze het vond en dat ik recht had enz....
Dat zijn geen leuke stimulerende bezoekjes.
Wij doen toch ons best.Alles is 2 jaar geleden nieuw aangeschaft .
Natuurlijk ik lap geen ramen en er ligt best wel eens stof op de glazen taafels, maar het toilet is schoon en de badkamer had ik toevallig net voor haar komst gedweild.
De tegels van de badkamer heb ik vele malen met chloor gereinigd, zodat alle naden weer wit zijn.
Tja, ik heb er vanacht toch wel veel aan liggen denken, ook aan de opmerking je hebt er recht op.
Mijn vrouw heeft haar hele leven huishoudelijke hulp gehad en periodes zelfs 2 werksters. Ik kreeg wel opeens de gedachte binnen, een van de schoonzusters is het jongere zusje van mijn vrouw,.......maar die bridged liever.
Dit van mij afschrijven helpt ook hoor.
Groet,
Leo
Pagina's:
1
2
3
Terug naar Vergeetachtig of dement?
blijf op de hoogte
Copyright © 2013
Disclaimer