Home
Actueel
Over Alzheimer Nederland
Contact
Inloggen vrijwilligers
hulp en advies
informatie
onderzoek
wat kunt u doen?
Hulp en Advies
Regionale Afdelingen
Alzheimer Cafés
Alzheimertelefoon
Forum
Chat
Blogs, gedichten en verhalen
Activiteiten
Verbeter de zorg
Inloggen
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Registreer een account
Wachtwoord vergeten
Forum
Zoek binnen het forum
Forum
>
Vergeetachtig of dement?
>
ongenode gasten
Pagina's:
1
2
inonzeno
56 weken geleden
Beste medeforumleden
Sinds vandaag ben ik ingelogd op dit forum. Ik vind het fijn om met anderen ervaringen te kunnen delen en eventueel tips uit te wisselen. Mijn moeder is sinds anderhalf jaar aan het dementeren, ze heeft geen Alzheimer maar dementie van het vasculaire type. Mijn moeder woont nog zelfstandig maar ik merk dat het steeds moeilijker gaat. Omdat ik zelf behoorlijk uit de buurt woon en door de week moet werken, zorg ik dat ik er ieder weekend op vrijdag en zaterdag ben. Ik verzorg mijn moeder (wassen, haren wassen, nagels, schone kleding, enz.) omdat ze het vervelend vindt dat ' vreemden' dat doen. Mijn broer komt een paar maal per week en kookt eens per week voor haar. Verder komt 2 maal per dag thuiszorg die haar de medicijnen geven en eten voor haar maken. Sinds deze week heb ik kunnen regelen dat er ook 's avonds wat later iemand komt (afwisselend mijn broer, mijn nichtjes en een huisvriend) om voor de nacht te controleren of alles in orde is. Ze vergeet namelijk soms de gordijnen te sluiten, de deur op slot te doen enz. Zo op het oog dus redelijk goed geregeld. Waar ik me echter veel zorgen over maak is dat mijn moeder mensen binnenlaat of aan de deur te woord staat die wellicht minder goede bedoelingen hebben. Zo vertelde ze dat er deze week een man aan de deur stond die grafkransen? voor arme mensen wilde verkopen. Zelf heb ik een paar maal op zaterdag iemand voor de deur gezien die kaarten wilde verkopen. Ik heb mijn moeder op het hart gedrukt nooit de deur open te maken voor vreemden maar dat lijkt niet te beklijven. Ik ben bang dat er van mijn moeder geprofiteerd zal worden of nog erger. Heeft iemand dat ook aan de hand gehad en hoe ga je daarmee om?
leo
56 weken geleden
Comment with ID: 1528
Welkom op de site inonzeno,
Als ik zo je bericht lees krijg ik ook de indruk dat je het goed onder contrôle hebt.
Het probleem wat je aansnijd is, is volgens mij niet te voorkomen.
Mijn eerste reactie is, zorg dat er geen geld in huis is.
Dat van die grafkransen had ik nog niet gehoord.haha.
Maar ook het sluiten van de gordijnen ik zou het niet weten.
Als je het nu nog zo kunt regelen met iemand die 's avonds nog even kijkt voor de nacht hoe het gaat, lijkt mij het optimale wat je kunt doen.
En vergeet niet het is een eenrichting proces, het wordt allemaal steeds complexer.
Sterkte.
leo
inonzeno
56 weken geleden
Comment with ID: 1536
Beste Leo
Dank je voor je reactie. Er is inderdaad geen geld in huis. Ik denk dat ik er maar op moet vertrouwen, anders weet ik het ook niet. Hoewel ik het wel heel moeilijk vind om het uit handen te geven en niet overal controle over te hebben. Het lijkt of die behoefte steeds sterker wordt, en dat is natuurlijk ook wel normaal omdat mijn moeder steeds verder achteruit gaat.
Vriendelijke groet,
Inge
polderdyk
56 weken geleden
Comment with ID: 1545
Hallo Inge,
Wat hebben jullie de zorg rondom jullie moeder goed kunnen regelen!
Wat is het erg dat je ondanks alle voorzorgsmaatregelingen toch allert moet blijven.
En ja, helaas, dit is niet te voorkomen. Ik merk het ook bij mijn bejaarde moeder, absoluut niet dement, goed bij de tijd, woont in een appartement en toch ligt daar hetzelfde gevaar op de loer.
Er zit niets anders op dan de vinger goed aan de pols te houden, maar ik ben heel bang dt niemand een adequate oplossing weet.
Wel kwam ik dit nog even tegen:
Een site 'Niet aan de deur'
http://www.nietaandedeur.nl/
Misschien is het een idee om toch een dergelijke sticker te bevestigen.
Hartelijke groet Mia
inonzeno
56 weken geleden
Comment with ID: 1550
Beste Mia
Dank je voor de tip. Ik heb meteen 2 nee/nee stickers besteld. Dus geen colportage en geen collectes. Niet dat collectes erg zijn maar om te voorkomen dat mijn moeder voor iedereen de deur opendoet. Wellicht schrikt het toch sommige mensen af. En inderdaad....het is niet helemaal te voorkomen. Ik zou mijn moeder overal voor willen behoeden maar dan ontneem ik haar alles. Dat is misschien in de toekomst wel nodig maar vooralsnog niet en heeft ze ook recht op een bepaalde mate van vrijheid. Ik kan me indenken dat je met hetzelfde probleem zit; elke oudere loopt een bepaald risico. En maar hopen dat mensen geen misbruik maken van hun kwetsbaarheid.
Veel groeten, Inge
Katjana
56 weken geleden
Comment with ID: 1554
dank voor de tip; ik heb ze meteen aangevraagd uit voorzorg :)
benco6
54 weken geleden
Comment with ID: 1682
Hallo Inge,
Ik begrijp je probleem erg goed!
Ik heb ergens gelezen (deze site? of site van mezzo?) over een systeem waarmee je via een scherm contact kan hebben met je moeder zonder dat zij daar moeilijke dingen voor moet doen. Je kunt elkaar zien en spreken. Werd erg aangeprezen voor mensen met dementie, bijv. ook om te herinneren aan medicatie. Soort 'tvtje/computerscherm'. Als jij die 's avonds als je thuis bent activeert, kun je toch een klein oogje in 't zeil houden.
Misschien daar eens naar zoeken?
Heel veel sterkte en succes,
Corina
dochter61
54 weken geleden
Comment with ID: 1683
Ik merk hetzelfde bij mijn vader (met Alzheimer), hij laat gewoon iedereen met een vriendelijk gezicht binnen. Ik heb een sticker opgehangen, hij is aangemeld bij belmenietregister.nl en bij belnietaanregister.nl Ik heb hier ook een stukje over geschreven op mijn blog:
stapjeterug.blogspot.de/2012/04/colporteurs.html
ries
54 weken geleden
Comment with ID: 1685
Hoi 61
natuurlijk spannen jullie en zeker jij je in om haar nog thuis te kunnen laten wonen.
Bedenk wel dat dementie doorgaat en er tijdig de maatregelen nodig zijn.
Alle tegens daarvoor heb ik al allemaal gehoord maar soms kan het niet langer en dat tijdstip blijkt er eerde te zijn dan je denkt.
Ga eens kijken in een verpleeghuis ook die zijn beter dan je denkt en die rust en zorg kun je zelf echt niet geven.
Weet dat een rustige omgeving bij een cognitieve beperking het enige geneesmiddel is en echte rust als daar kunnen we thuis nooit bieden.
Wij mijn uitwonende kinderen en ik , we zijn heel vaak bij haar en erg tevreden en blij dat ze daar sinds bijna 4 jaar zoals wij ervaren gelukkig is.
Ries
Katjana
54 weken geleden
Comment with ID: 1690
Ries,
Thank you voor je verhaal ik heb er veel aan gehad;
Het heeft gezorgd dat ik een knoop kon doorhakken :)
dochter 61,
ik heb de stickers besteld en op haar voordeur geplakt,
en er een fijn gevoel bij :)
Liefs Katjana.
Rob (Alzheimer Nederland)
54 weken geleden
Comment with ID: 1692
Dag Katjana, Ries en anderen,
Erg leuk om te lezen dat je door deze verhalen nu een knoop hebt doorgehakt Katjana.
Blijf vooral jullie ervaringen en verhalen hier schrijven en hou ons op de hoogte.
hartelijke groeten,
Rob
Pagina's:
1
2
Terug naar Vergeetachtig of dement?
blijf op de hoogte
Copyright © 2013
Disclaimer