Alzheimer Nederland

Forum

• Pagina's:
  • 1
  • 2

Aafmeez45 weken geleden
Goedendag
Mijn vader wordt volgende week 88 jaar.Hij heeft altijd een goede gezondheid gehad,echter 2 jaar geleden chronisch lymfatische leukemie,waar hij voor behandeld is en nu de ziekte in remissie is.
2 jaar geleden zijn 2de vrouw overleden,heeft daar een flinke knauw van gehad en ik denk nu toch nog steeds.
Hij krijgt meer incidenten,zoals de wekker in de nacht om 5 uur zetten,als deze af gaat dan weet hij dat hij nog even kan slapen,anders ging hij een krantje halen,spits en metro.
Dit gebeurde vaak al om een uur in de nacht.
Hij maakt nu een afspraak met vrienden op vrijdag,belt donderdagavond op waar ze blijven.De donderdag is er niet volgens hem en dat is iets van de regering!Deze zijn met de tijd aan het knoeien.Hij koopt aardbeien 7 dozen tegelijk voor een aardbeibaveroix(taart)wat hij voor zijn verjaardag gaat maken.
Kleine incidenten,maar toch,zoals rare dingen denken,dat zijn overleden vrouw in een glazen omhulsel lag in een bed in de huiskamer,toen ze zo ziek was.In zijn eigen huis denken dat hij in vrienden hun huis is en dat hij dan moet afwassen.
Hij kan het verbloemen,en nog wel herrinenen,en belt er dan later over op,maar op het moment is hijn er stellig van overtuigd dat het zo is.
Verder heeft hij veel goede momenten,rijdt nog auto,haalt zelf de boodschappen,kookt nog.
Zal het beginnende dementie zijn of gewoon vergeetachtig
leo45 weken geleden
Comment with ID: 2177
Dag Aafmeez m/v,

Jouw verhaal gelezen hebbende, is er maar een advies:
Ga naar zijn huisarts, laat hij een klein onderzoekje doen en naar zijn beoordeling kan er worden doorverwezen voor een goed gedegen onderzoek.

Je kunt wel blijven gissen, maar : "Meten is weten ".

De incidenten die je aangeeft kunnen ook andere oorzaken hebben, maar blijf niet wachten.

Mocht er een vorm van dementie blijken, dan is het van veel belang om dat zo snel mogelijk te weten, om bijvoorbeeld een mogelijk vertragend medicijn voor te schrijven.
Maar ook allerhande zaken te regelen.

Succes,

leo
Josee44 weken geleden
Comment with ID: 2181
Sterkte!Lastig hoor.Is hij voor deze klachten zelf al naar de huisarts geweest?

Groetjes Josee
alie (moderator)44 weken geleden
Comment with ID: 2191
Aafmees,
heb je de bijsluiters van de medicijnen die je vader gebruikt al eens nagekeken? Er is wel degelijk wat aan de hand met vader en er is maar een oplossing om te weten wat er aan mankeert. Volg het advies van Leo (hierboven vermeld) op en schakel een arts in of ga naar een geheugenspreekuur/geheugenpoli. Ook kun je eens bellen met de Alzheimertelefoon nummer 0800 5088. Telefonistes zijn dag en nacht bereikbaar. Heb je ook al eens een Alzheimer Café bezocht? Gegevens daarover kun je opzoeken via internet. Ik weet niet waar je woont, maar je googelt : Alzheimer café in..... de plaats waar je woont.

Heel veel sterkte en wijsheid,

Alie.
Aafmeez19 weken geleden
Comment with ID: 3307
Update over mijn vader.
We zijn nu maanden verder,hij heeft 2 geheugentesten gedaan die allebei slecht waren.Er werden onderzoeken gepland,maar mijn vader wilde het absoluut niet.Ik liet het maar even zo.Hij belt nu heel af en toe in de nacht voor de meest onnozelende vragen,wanneer iets is.Als je met hem erover praat is het allemaal onzin terwijl hij het wel weet.
En hij is nog steeds ergens over eens dat er soms,nu bijna elke week 2 dinsdagen zijn ,of 2 donderdagen,daar is hij niet vanaf te brengen.Zijn waarheid is dus zo echt.Hij kan nog wel autorijden,eten kopen en koken,naar afspraken gaan in het ziekenhuis.
Hij valt wel regelmatig,kan dan niet meer opstaan en wacht tot er hulp komt(buiten).Ik heb nu een alarm voor hem aangevraagd.Maar hij is erg boos op mij,zegt dit niet tegen mij,maar aan vrienden wat ik dan weer hoor.
De geriatrische verpleegkundige die soms bij hem komt die komt nu vlug met een dokter bij hem thuis om hem te kunnen onderzoeken,en hopelijk vinden hun wel een ingang om toch tot onderzoek te laten gaan.Moeilijk is dit,je wilt het beste voor je vader,en hij weigerd alles.
leo19 weken geleden
Comment with ID: 3308
Dag Aafmees,

Tsja, dat zijn die eigenwijze ouwe kerels.
In hun hart weten ze donders goed dat e.e.a. niet meer spoort, maar als je het ontkent dan heb je het niet.
Dus ook al die onderzoeken, ontwijken jongens.
Heeft hij ontzag voor zijn huisarts?
Dan zou je kunnen organiseren dat die onverwacht bij hem thuis komt.
Eeen gesprek van man tot man, of vrouw tot man kan dan wel eens helpen.
Ik besef terdege dat je je ongerust maakt-,ik ken uit mijn eigen omgeving deze situatie.
Daar praat je over een artsenechtpaar. De vrouw, altijd de kapitein op het schip geweest, merkt donders goed dat er wat aan de hand is bij haar behoorlijk dementerende partner, maar laat gewoon het stuur niet uit haar handen geven. De verschillende kinderen hartstikke ongerust, maar moeder wil nog steeds de baas in eigen huis blijven.
Zij schrijft haar eigen medicijnen voor.Altijd al gedaan.
Maar dat ze door haar houding haar man zorg ontzegt, dat komt er niet in.
Sterkte.
Leo
Bernhard19 weken geleden
Comment with ID: 3330
Beste Aafmeez,

Dit is inderdaad een moeilijke situatie. Je merkt duidelijk dat het niet goed gaat, maar hij ontkent en weigert hulp.
Leo geeft een goede tip: probeer of de huisarts langskomt, zeker als hij daar wel ontzag voor heeft. Verder kan het soms helpen door aan te geven dat u zich zorgen maakt. En of hij het dan voor u wilt doen, om u wat gerust te stellen.

Veel succes!

Bernhard18 weken geleden
Comment with ID: 3343
Hoi Allen ,

ik vind het wat cru wat leo zegt over die eigenwijze oude kerels.

probeer met beleid je vader over te halen en laat merken dat jij je ongerust maakt om hem, en dat dat door middel van een onderzoek weggenomen kan worden,
Dutch18 weken geleden
Comment with ID: 3345
Beste Aafmeez,
Jouw vader lijdt -denk ik-aan ouderdomsdementie..komt heel veel voor.
Het mooiste zou zijn als hij in een bejaardenhuis zou kunnen gaan wonen,maar als ik lees hoe jij hem beschrijft,zit dat er denk ik niet in.
Je schrijft:"zijn waarheid is zo echt" en dat is ook het probleem,want je vader denkt echt dat hij alles goed doet.
Hij ziet zijn eigen fouten niet,dus je moet ook geduld en begrip hebben voor zijn,vaak niet al te vriendelijke reacties.
Hou 'm goed in de gaten!

Groetjes,
Dutch.
Rampenplan18 weken geleden
Comment with ID: 3377
Omdat ik zelf met dementerenden gewerkt heb weet ik ongeveer wat het is. toch werd ik niet geloofd toen ik vertelde dat mijn man al een aardig eind op weg was. Jouw vader is wellciht ook nog in een stadium dat hij soms alles lan verhullen, ook de huisarts testen.
Autorijden? nee
Fietsen? nee
Zelf slim zijn en in de stijl van je vader zeggen: pa, LAAT je rijden o.i.d. zodat het makkelijker klinkt dan een verbod waar ze opstandig door kunnen worden.
Ik had het geluk da tmijn man bericht kreeg dat zijn rijbewijs was verlopen. Hij vond het
bedrag ven verlenging "veel te duur" en reed niet meer. Volgens mij was dat zijn slimme truc door het niet te benoemen maar wel gemerkt zelf te hebben dat hij dat niet meer doen moet. Dement is dement en zeker niet direct daardoor kinds of dom.
Mantelzorger zijn is zwaar. Er wordt pas ingegrepen bij een crisis door kosten te besparen, mar VOOR de crisis is ht ook erg, voor hem en voor zijn kring waarin hij leeft.
Het zou mooi zijn als er in de sociale gemeenschap gewoon dementerenden een plek kunnen hebben zoals dat in sommige landen nog is. Dat ze voor een dier zorgen door er gewoon bij te zijn. Trouwens, onze hond voel het aan en heeft mijn man nooit in de steek gelaten, hij was er voor hem.
Misschien ipv van een blindengeleidehond ook een dementerende begeleidinghond zolang ze nog thuis wonen?
leo18 weken geleden
Comment with ID: 3378
Welkom Rampenplan,

overigens een alleraardigst gekozen naam die de lading uitstekend dekt.
Je hebt helemaal gelijk als je schrijft dat veel dementerenden denken dat wat zij maar zeggen waar is.
Ik heb het laatste jaar hier op het Forum dit vaak gelezen. Dat hoort dus vaak ook bij het proces.

En laten we wel zijn de meeste mantelzorgers hebben niet voor dit beroep gekozen.
Je wordt in het diepe gegooid en hopenlijk kun je voor een lange tijd je hoofd boven water houden.
Bedankt voor je reactie Rampenplan en laat nog eens van uit jouw professionaliteit iets horen.
leo