Bewegen voor een gezond brein

Wist je dat:

  • ... mensen die meer bewegen, minder vaak dementie ontwikkelen dan mensen die niet of weinig bewegen?
  • ... 75 minuten per week matig intensief bewegen de kans verlaagt op een hartaanval en hartfalen?
  • ... het risico het laagst is bij mensen die 300 minuten of meer bewegen?
  • ... je stress vermindert door te sporten? Je verzet dan je gedachten, wordt afgeleid van het piekeren en vermindert de aanmaak van het stresshormoon (cortisol).

Enige beweging is dus altijd beter dan geen beweging.

Waarom is bewegen zo goed voor je hersenen?

Betere doorbloeding

Stevig bewegen is heel gezond voor het brein. Het zijn alle activiteiten waarbij je de ademhaling wat versnelt – zonder buiten adem te raken. Je hart gaat sneller kloppen en zorgt voor een betere doorbloeding van je hersenen. De conditie van je hart en vaten verbetert als je op deze manier actief bent. Die conditie is weer belangrijk voor de doorbloeding van je brein. 

Activeer je brein

Je hersenen krijgen allemaal informatie binnen tijdens het bewegen, bijvoorbeeld vanuit spieren en gewrichten. Wanneer je buiten beweegt, zie en hoor je bovendien veel. Dat wordt verwerkt door je hersenen. Zo activeer je je brein tijdens het bewegen, en dat is heel goed.

10 tips: in en om het huis bewegen

  1. Loop, fiets of rijd dagelijks een nieuwe route. Wist je dat taxichauffeurs een groter gebied in hun hersenen hebben voor navigatie? Je kunt dit ook vergroten. Ontdek wandelend elke dag nieuwe straten in je wijk of dorp. Of fiets een nieuwe knooppuntenroute.
  2. Neem wat vaker de trap.
  3. Parkeer de auto wat verder weg. Of loop na het parkeren nog even een blokje om.
  4. Stap een bushalte eerder uit en wandel het laatste stuk.
  5. Verzorg je tuin. Tuinieren is een goede optie voor bewegen.
  6. Stofzuig je huis een keer extra in de week. Twee vliegen in een klap!
  7. Hardlopen voor beginners, bijvoorbeeld met de app ‘hardlopen met Evy’. Afwisseling en een uitdagende, nieuwe omgeving zijn hierbij belangrijk.
  8. Er zijn veel apps waarmee je thuis kunt sporten, zoals: 7 minutes Workout, Runkeeper, Runtastic, Daily Yoga of Dagelijkse Buiktraining.
  9. Ook leuk: het televisieprogramma Nederland in Beweging op NPO 1.
  10. Veel sportscholen bieden deze periode sportlessen die je thuis kunt doen.

Veel succes en vooral veel plezier!

Morgen is het thema 'gezonde voeding voor het brein' aan de beurt. Tot dan!

Meer lezen

Hoe zorg je ervoor dat je het volhoudt? 

als-dan-plan.jpg

Beginnen aan goede voornemens is vaak niet zo ingewikkeld, volhouden is veel moeilijker. Hoe zorg je ervoor dat je het volhoudt? Met een als-dan plan wordt dit veel makkelijker. 

Wat is een als-dan plan >

Heeft bewegen voor ouderen nog zin?

oudere mensen fietsen.jpg

Jazeker! Bewegen heeft zin op elke leeftijd. Professor Erik Scherder, hoogleraar Klinische Neuropsychologie, vertelt er over in een college van Universiteit van Nederland.

Bekijk het college van Erik Scherder >