Online collecteren via jouw mobiel (Whatsapp)

Collecteren met jouw mobiel via een WhatsApp-bericht aan bekenden is heel eenvoudig.

  • Wanneer je bent ingeschreven als collectant voor Alzheimer Nederland, ontvang je rond donderdag 29 oktober een sms’je of e-mail van ons. Hierin staat de link naar jouw persoonlijke online collectepagina.
  • Klik vanuit deze persoonlijke collectepagina op de WhatsApp-link.
  • Kies de contacten naar wie je jouw boodschap wilt versturen.
  • En maak -als je wilt- de tekst die al klaarstaat nog wat persoonlijker.
  • Verzend de WhatsApp, waarna de ontvanger veilig en anoniem kan doneren.
  • Het leuke is dat jij op je persoonlijke pagina ziet hoeveel er aan jouw collectebus is gedoneerd.

Collecteer je aan de deur met een collectebus? Dan krijg je van jouw collecte coördinator of wijkhoofd een kaartje met een QR-code die leidt naar jouw persoonlijke pagina.

> Lees meer praktische tips voor mobiel collecteren

Video over collecteren via mobiel

In deze video laten we je zien hoe het werkt om via mobiel te collecteren.

Is collecteren via WhatsApp veilig?

Ja, collecteren via WhatsApp is veilig. Het platform van de online collecte is de website “mii.io”. Deze website is betrouwbaar en goedgekeurd. De link van onze online collecte in WhatsApp, met de vraag om een bijdrage, verwijst ook naar deze website. We kunnen ons voorstellen dat mensen voorzichtig zijn met betaalverzoeken via WhatsApp. Om de mensen naar wie je jouw boodschap stuurt gerust te stellen, kun je deze naar eigen wens personaliseren. Ook is het goed om te weten dat de betaling altijd veilig, vertrouwd en anoniem via iDEAL gaat.

Tip: verstuur eerst een bericht aan iemand die je kent om het uit te proberen. Je zult zien dat collecteren via WhatsApp makkelijk én veilig is.

Kunnen mijn vrienden en familie mijn online collectelink delen via WhatsApp?

Ja, dat kan! Als ze jouw berichtje in WhatsApp aanklikken, kunnen ze de optie 'Doorsturen' kiezen. Vervolgens komen ze in een scherm waar ze jouw berichtje kunnen doorsturen naar hun eigen vrienden, familie et cetera Omdat ze gebruikmaken van jouw bericht inclusief collectelink, worden hun bijdragen opgeteld bij jouw opbrengst.

Hoe weet ik hoeveel geld ik heb opgehaald?

Iedereen die online collecteert heeft een persoonlijke collectepagina. Op deze collectepagina kun je jouw opbrengst zien. Ook leuk: je kunt zien hoeveel geld jouw regio heeft opgehaald! Collecteer je hiernaast ook huis-aan-huis met de iDEAL QR-sticker op de bus, dan wordt ook deze opbrengst op jouw persoonlijke pagina vermeld.

Op welke rekening wordt het geld dat ik heb opgehaald gestort?

De donatie wordt gestort op de rekening van Alzheimer Nederland via Stichting Derdengelden CM Payments gestort (NL76 RABO 0302 6922 31). Op het afschrift staat: “Naam”: Alzheimer Nederland via CM Payments. CM int incasseert de donaties namens Alzheimer Nederland.

Tot wanneer kan ik collecteren via WhatsApp?

Je kunt tot  22 november collecteren via WhatsApp. Na 22 november is het niet meer mogelijk WhatsApp-berichten te versturen. Wel blijft je persoonlijke collectelink nog heel lang actief, zodat mensen die je benaderd hebt ook na 22 november nog kunnen doneren. Wil je na 22 november verder collecteren? Dan kun je jouw eigen online collectebus aanmaken op alzheimer.digicollect.nl. Collecteren met deze online bus kan het hele jaar door.

Hoe meld ik mij af voor de sms’jes of mailtjes?

Als je je wilt afmelden, dan kun je dat vanaf 29 oktober via jouw persoonlijke pagina doen. De link naar jouw persoonlijke pagina staat in ieder sms’je. Ook kun je je in elk mailtje afmelden.

Wat gebeurt er met het geld dat ik heb opgehaald?

De jaarlijkse collecteweek in november is ontzettend belangrijk voor het werk van Alzheimer Nederland. Dan halen vrijwillige collectanten geld op voor een toekomst zonder dementie en betere ondersteuning van mensen met dementie en mantelzorgers. Juist in deze tijd wordt pijnlijk duidelijk hóe nodig ons werk is. De groep mensen met dementie groeit snel en is erg kwetsbaar. Alzheimer Nederland maakt onderzoek naar dementie mogelijk. Wij doen dit onder andere door onderzoek te financieren. Ook werken we samen met onderzoekers, bedrijven en particulieren. Zo zetten we samen met wetenschappers Alzheimer Centra op, waar onderzoek, behandeling en begeleiding samenkomen.

> Lees meer over ons onderzoek

Mijn vrienden willen ook collecteren voor Alzheimer Nederland. Kan dat?

Jazeker! Superfijn dat ze zich ook graag willen inzetten om onderzoek naar dementie mogelijk te maken. Stuur ze een linkje naar de website alzheimer.digicollect.nl. Hier maken ze snel en eenvoudig een eigen online collectebus. Deze bus kunnen ze vervolgens heel makkelijk delen via email of hun sociale netwerken.

Ik heb via SMS of e-mail een uitnodiging ontvangen, maar ik weet nergens van.

  • U heeft de uitnodiging ontvangen omdat u bij ons geregistreerd staat als collectant. Iedereen met SMS en e-mail stellen wij in staat om ook mobiel te collecteren.
  • Alle collectanten zijn hierover medio september via een e-mail of kaartje geïnformeerd. Ook via de welkommail voor nieuwe collectanten hebben we hierover geïnformeerd.

Ik heb me afgemeld voor de collecte 2020 en ontvang deze uitnodiging.

  • Wij willen iedereen in staat stellen toch een bijdrage te leveren. Juist omdat u als collectant hiervoor niet huis-aan-huis hoeft te collecteren.
  • Voor Alzheimer Nederland is de mobiele collecte dit jaar extra belangrijk, omdat er dit jaar veel minder collectanten de straat opgaan. Juist in het jaar dat de inkomsten teruglopen zijn de collecte opbrengsten extra belangrijk. Want wetenschappelijk onderzoek moet door blijven gaan.

Hoeveel SMS’jes of mailtjes krijg ik?

  • U krijgt maximaal 4 SMS’jes, waarvan de eerste verstuurd is op donderdag 29 oktober. Hierna ontvang je geen bericht meer.
  • U krijgt maximaal 3 mailtjes, waarvan de eerste verstuurd is op donderdag 29 oktober. Hierna ontvang je geen bericht meer.

Ik heb geld overgemaakt, maar zie het bedrag nog niet terug op mijn persoonlijke pagina?

Er kan soms vertraging inzetten. Van soms een half uur tot een aantal uren. Indien het bedrag is afgeschreven, kunt u er zeker van zijn dat het wordt bijgeboekt.

Ik wil me afmelden als collectant?

Stuur hiervoor een mail met uw NAW-gegevens naar collecte@alzheimer-nederland.

Ik wil niet meer dat jullie mij een SMS-sturen over de collecte

Stuur hiervoor een mail met uw NAW-gegevens naar collecte@alzheimer-nederland.

Mijn mobiele nummer is gewijzigd, hoe kan ik toch deelnemen?

  • Je kunt alsnog meedoen door het scannen van jouw QR-kaartje. Dit heb je van jouw coördinator of wijkhoofd ontvangen. Zo niet, vraag dan even bij hem of haar na.
  • Is hij/zij hiervan niet meer in bezit en uw wil toch online collecteren, maak dan een online collectebus aan op www.onlinevooralzheimer.nl

Mijn e-mail is gewijzigd wil ik doorgeven, hoe kan ik deelnemen?

  • Je kunt alsnog meedoen door het scannen van jouw QR-kaartje. Dit heb je van jouw coördinator of wijkhoofd ontvangen. Zo niet, vraag dan even bij hem of haar na.
  • Is hij/zij hiervan niet meer in bezit en uw wil toch online collecteren, maak dan een online collectebus aan op www.onlinevooralzheimer.nl

Ik ben niet in het bezit van een persoonlijk kaartje.

Het kan zo zijn dat jouw aanmelding misschien na de productie en verzending van de QR-kaartjes is verwerkt. Vraag voor zekerheid ook na bij jouw coördinator, die heeft alle persoonlijke QR-kaartje ontvangen.

Hoe activeer ik mijn code?

​​Dat staat beschreven op de achterkant van het kaartje. U hoeft alleen de code te scannen met de fotocamera van uw telefoon.

De codes die ik ontvangen heb, zien er niet hetzelfde uit.

Dat klopt. In het geval van de bussticker gaat het om een iDEAL QR-code. Dat herkent u aan het iDEAL logo. Hiermee kunt u betalen via uw bankapp. De andere code bevat alleen een link naar een website (uw persoonlijke pagina).

Als ik op de link ‘Geef aan de collecte’ klik, krijg ik de optie om het volgende scherm te openen met Chrome of met IDEAL. Als i

Open dan met Chrome. De combinatie van (type) telefoon en app zorgt ervoor dat de bankapp niet rechtstreeks geopend kan worden.

Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?

Neem gerust contact op met het Collectebureau van Alzheimer Nederland. Je kunt ons bereiken via collecte@alzheimer-nederland.nl. Wij helpen je graag!

Collectant worden?

Dankzij de jaarlijkse collecte in november kan Alzheimer Nederland onderzoek financieren waardoor een toekomst zonder dementie elk jaar een stapje dichterbij komt. Duizenden collectanten helpen jaarlijks mee om geld in te zamelen. Help je ook mee?

Ja, ik word collectant! Meer over de collecte