Makkelijk: je persoonlijke collectepagina

 

Als collectant ontvang je vlak voor de collecteweek een SMS-je/e-mail met een link naar jouw persoonlijke pagina. Je hoeft je hier niet apart voor aan te melden.
Vanaf jouw persoonlijke pagina kun je een Whatsapp versturen naar je contacten of bijvoorbeeld een bericht posten op Facebook.
Handig: er staat al een tekst voor je klaar, deze kan je nog aanpassen of persoonlijker maken.
Bericht verzonden? De ontvanger kan nu veilig en anoniem doneren. Via je persoonlijke pagina zie je hoeveel er aan jouw collectebus is gedoneerd.
   

Collecteer je aan de deur met een collectebus? Dan krijg je van jouw collecte coördinator of wijkhoofd een kaartje met een QR-code die leidt naar jouw persoonlijke pagina.

> Lees meer praktische tips voor mobiel collecteren

Kijk mee hoe het werkt in deze video

In deze video laten we je zien hoe het werkt om via mobiel te collecteren.

Is collecteren via WhatsApp veilig?

Ja, collecteren via WhatsApp is veilig. De mobiele collecte maakt gebruikt van de meeste veilige manier van online overboeken: iDEAL.

De link van onze mobiele collecte in WhatsApp, met de vraag om een bijdrage, verwijst naar de website, beginnende met m.alzheimer.nl. Het SMS-je dat je als collectant van Alzheimer Nederland ontvangt, linkt ook naar m.alzheimer.nl/

We kunnen ons voorstellen dat mensen voorzichtig zijn met betaalverzoeken via WhatsApp. Om de mensen naar wie je jouw boodschap stuurt gerust te stellen, kun je deze naar eigen wens personaliseren. Ook is het goed om te weten dat de betaling altijd veilig, vertrouwd en anoniem via iDEAL gaat.

Tip: verstuur eerst een bericht aan iemand die je kent om het uit te proberen. Je zult zien dat collecteren via WhatsApp makkelijk én veilig is.

Kunnen mijn vrienden en familie mijn online collectelink delen via WhatsApp?

Ja, dat kan! Als ze jouw berichtje in WhatsApp aanklikken, kunnen ze de optie 'Doorsturen' kiezen. Vervolgens komen ze in een scherm waar ze jouw berichtje kunnen doorsturen naar hun eigen vrienden, familie et cetera Omdat ze gebruikmaken van jouw bericht inclusief collectelink, worden hun bijdragen opgeteld bij jouw opbrengst.

Hoe weet ik hoeveel geld ik heb opgehaald?

Iedereen die online collecteert heeft een persoonlijke collectepagina. Op deze collectepagina kun je jouw opbrengst zien. Ook leuk: je kunt zien hoeveel geld jouw regio heeft opgehaald! Collecteer je hiernaast ook huis-aan-huis met de iDEAL QR-sticker op de bus, dan wordt ook deze opbrengst op jouw persoonlijke pagina vermeld.

Op welke rekening wordt het geld dat ik heb opgehaald gestort?

De donatie wordt gestort op de rekening van Alzheimer Nederland via Stichting Derdengelden CM Payments gestort (NL76 RABO 0302 6922 31). Op het afschrift staat: “Naam”: Alzheimer Nederland via CM Payments. CM int incasseert de donaties namens Alzheimer Nederland.

Tot wanneer kan ik collecteren via WhatsApp?

Je kunt tot  31 december 2021 collecteren via WhatsApp. Na 31 december is het niet meer mogelijk WhatsApp-berichten te versturen.

Hoe meld ik mij af voor de sms’jes of mailtjes?

Je kunt je afmelden bij ontvangst van jouw eerste SMS, en daarna na elke SMS die je ontvangt. Collecteer je mobiel via e-mail? Dan kun je ook  in elk mailtje afmelden.

Wat gebeurt er met het geld dat ik heb opgehaald?

De jaarlijkse collecteweek in november is ontzettend belangrijk voor het werk van Alzheimer Nederland. Dan halen vrijwillige collectanten geld op voor een toekomst zonder dementie en betere ondersteuning van mensen met dementie en mantelzorgers. Juist in deze tijd wordt pijnlijk duidelijk hóe nodig ons werk is. De groep mensen met dementie groeit snel en is erg kwetsbaar. Alzheimer Nederland maakt onderzoek naar dementie mogelijk. Wij doen dit onder andere door onderzoek te financieren. Ook werken we samen met onderzoekers, bedrijven en particulieren. Zo zetten we samen met wetenschappers Alzheimer Centra op, waar onderzoek, behandeling en begeleiding samenkomen.

> Lees meer over ons onderzoek

Mijn vrienden willen ook collecteren voor Alzheimer Nederland. Kan dat?

Jazeker! Geweldig dat ze zich ook graag willen inzetten om onderzoek naar dementie mogelijk te maken. Stuur ze een linkje naar de website alzheimer.digicollect.nl. Hier maken ze snel en eenvoudig een eigen online collectebus. Deze bus kunnen ze vervolgens heel makkelijk delen via email of hun sociale netwerken.

Ik heb via SMS of e-mail een uitnodiging ontvangen, maar ik weet nergens van.

  • Je hebt de uitnodiging ontvangen omdat je bij ons geregistreerd staat als collectant. Iedereen met SMS en e-mail stellen wij in staat om ook mobiel te collecteren en via een persoonlijke pagina de eigen online opbrengst én die van de iDEAL-QR code op de bus in te zien.
  • Collectanten zijn hierover medio september via een e-mail of kaartje geïnformeerd. Nieuwe collectanten hebben deze informatie ook via de welkommail ontvangen.

Ik heb me afgemeld voor de collecte 2021 en ontvang deze uitnodiging.

Omdat mobiel collecteren niet fysiek hoeft te gebeuren, is het voor iedereen met een smartphone een goed alternatief in geval van afmelding voor de huis-aan-huis collecte. Geen interesse? Zie ‘Hoe meld ik mij af voor de SMS’jes of mailtje’

Hoeveel SMS’jes of mailtjes krijg ik?

  • Je krijgt maximaal 5 SMS’jes, waarvan de eerste verstuurd is op vrijdag 5 november. Je kunt je hiervoor dus eenvoudig afmelden. Je zult geen andere berichten van Alzheimer Nederland ontvangen. Dus geen donatieverzoeken et cetera.
  • Je krijgt maximaal 3 mailtjes, waarvan de eerste wordt verstuurd op vrijdag 5 november. Ook hiervoor kun je weer eenvoudig afmelden.

Ik heb geld overgemaakt, maar zie het bedrag nog niet terug op mijn persoonlijke pagina?

Er kan soms vertraging inzetten. Van soms een half uur tot een aantal uren. Indien het bedrag is afgeschreven, kun je er zeker van zijn dat het wordt bijgeboekt.

Ik wil me afmelden als collectant?

Alleen voor 2021 of wil je helemaal niet meer benaderd worden voor de collecte? Stuur hiervoor een mail met je NAW-gegevens naar collecte@alzheimer-nederland. Je zult dan worden uitgeschreven.

Ik wil helemaal geen SMS over de collecte ontvangen.

Stuur hiervoor een mail met uw NAW-gegevens naar collecte@alzheimer-nederland.

Mijn mobiele nummer is gewijzigd/nog niet bekend bij jullie, hoe kan ik toch deelnemen?

  • Je kunt alsnog meedoen door het scannen van het QR-kaartje dat aan jouw legitimatiekaartje vastzit. Dit heb je van jouw coördinator of wijkhoofd ontvangen. Zo niet, vraag dan even bij hem of haar na.
  • Is hij/zij hiervan niet meer in bezit en wil je toch online collecteren, maak dan een digitale collectebus aan op www.onlinevooralzheimer.nl. Kijk hier voor verschil tussen mobiel collecteren en collecteren via de digitale collectebus.
  • Je kunt je mobiele nummer doorgeven via collecte@alzheimer-nederland.nl dan ontvang je volgende keer vanzelf de informatie via je mobiel

Mijn e-mail is gewijzigd, hoe kan ik deelnemen?

  • Je kunt alsnog meedoen door het scannen van het QR-kaartje dat dat aan jouw legitimatiekaartje vastzit. Dit heb je van jouw coördinator of wijkhoofd ontvangen. Zo niet, vraag dan even bij hem of haar na.
  • Is hij/zij hiervan niet meer in bezit en wil je toch online collecteren, maak dan een digitale collectebus aan op www.onlinevooralzheimer.nl. Kijk hier voor verschil tussen mobiel collecteren en collecteren via de digitale collectebus.

Ik ben niet in het bezit van een persoonlijk kaartje.

Het kan zo zijn dat jouw aanmelding misschien na de productie en verzending van de QR-kaartjes is verwerkt. Vraag voor zekerheid ook na bij jouw coördinator, die heeft alle persoonlijke QR-kaartje ontvangen.

Hoe activeer ik mijn code?

Dat staat beschreven op het kaartje met de QR code (vastzittend aan het legitimatiebewijs). Als je de code met de fotocamera van jouw telefoon scant, wijst zich alles vanzelf.

Welke QR-code gebruik ik nu precies waarvoor?

Er zijn twee QR-codes:

  • De eerste is de iDEAL-QR code. Deze staat op de sticker die op de collectebus is geplakt en herken je aan het iDEAL-logo. Door deze te scannen kan iemand een donatie overmaken.
  • De andere QR-code (bevestigd aan het legitimatiebewijs) bevat een link naar jouw persoonlijke pagina met jouw opbrengst. Vanaf hier kun je ook starten met het mobiel collecteren via WhatsApp, Facebook et cetera.

Als ik op de link ‘Geef aan de collecte’ klik, krijg ik de optie om het volgende scherm te openen met Chrome of met IDEAL. Als i

Open dan met Chrome. De combinatie van (type) telefoon en app zorgt ervoor dat de bankapp niet rechtstreeks geopend kan worden.

Mijn vraag staat er niet tussen. Wat nu?

Neem gerust contact op met het Collectebureau van Alzheimer Nederland. Je kunt ons bereiken via collecte@alzheimer-nederland.nl. Wij helpen je graag!

Collectant worden?

Dankzij de jaarlijkse collecte in november kan Alzheimer Nederland onderzoek financieren waardoor een toekomst zonder dementie elk jaar een stapje dichterbij komt. Duizenden collectanten helpen jaarlijks mee om geld in te zamelen. Help je ook mee?

Ja, ik word collectant! Meer over de collecte