Een stapje in de goede richting zetten kan op ieder gebied. De bedoeling is om gezonder gedrag in te slijten. We focussen niet op doelen die we volgende week, volgende maand of zelfs volgend jaar moeten halen. De stappen zijn namelijk klein, maar goed vol te houden. En zo bouwen we stapje voor stapje aan nieuwe gewoontes.

Tip 4) Meet je bloeddruk regelmatig

Onderzoek laat keer op keer zien dat een hoge bloeddruk het risico op dementie vergroot, maar ook op hart & vaatziekten en het is slecht voor je nieren. Maar heb jij een hoge bloeddruk? Veel mensen hebben geen idee. Van een hoge bloeddruk voel je niks.

Het plan

Sommige mensen hebben meer risico op een hoge bloeddruk dan anderen. Mensen met overgewicht, mensen die weinig bewegen, maar ook bijvoorbeeld mensen waarbij hart- en vaatziekten al op jonge leeftijd in de familie voorkomen. Ook leeftijd is een risicofactor. De hartstichting adviseert iedereen van 40 jaar en ouder om eens per jaar de bloeddruk te meten. Via webwinkels als bol.com zijn eenvoudig goede bloeddrukmeters te koop, die worden geadviseerd door de Hartstichting. Een simpel model is al te koop voor rond de 40 euro.

Als - dan:

In een als – dan plan, stel je scherpe doelen. Wat doe je wanneer en wat ga ja anders doen? Voorbeelden:

Als

Dan

Deze week

koop ik een bloeddrukmeter en controleer mijn bloeddruk.

 

Ieder jaar in de week na mijn verjaardag

 

meet ik mijn bloeddruk.

Meer adviezen over thuis je bloeddruk meten vind je via thuisarts.nl.

Tips voor een goed plan

Is deze tip over bloeddruk niks voor jou? Je kunt zelf een als-dan plan verzinnen. Daarvoor vind je tips in dit artikel over een ‘als dan plan’ en meer bewegen.  

Gratis e-training 'Houd uw hersenen gezond'

Wilt u meer weten over hoe u uw brein gezond houdt? Meld u dan aan voor de gratis e-training en krijg in zes weken tijd nieuwe inzichten, praktische tips en leuke uitdagingen.