Roken vergroot de kans op de ziekte van Alzheimer met 45%. Het is echter nooit te laat om te stoppen. Zo hebben ex-rokers van 65 jaar en ouder dezelfde lagere kans op dementie als mensen die nooit hebben gerookt.

Minder of toch meer risico?

Misschien schrik je er wel van dat roken de kans op dementie zo sterk verhoogt. Lange tijd dachten we namelijk dat rokers juist minder vaak dementie kregen. Toen werd nog geen rekening gehouden met andere oorzaken van overlijden. De kans op dementie neemt namelijk snel toe na het 70ste levensjaar. Maar een kwart van de rokers overlijdt al voor zijn 65e verjaardag. Niet aan dementie, maar aan hart- en vaatziekten of kanker. De overlevende rokers, die ook na hun 65e verjaardag blijven roken, hebben echter zo'n 50% meer kans op dementie.

Goede voorbereiding

Stoppen met roken is vaak niet gemakkelijk. Als je rookt, heb je ongetwijfeld al veel vaker gehoord dat roken niet gezond voor je is. Waarschijnlijk heb je ook wel eens nagedacht over stoppen met roken of heb je al één of meerdere stoppogingen gedaan. Dat is echter geen nadeel. Iedere stoppoging is een leermoment. Onderzoek laat dan ook zien dat mislukte stoppogingen de kans op een geslaagde stoppoging verhogen! Ze kunnen je helpen in de voorbereiding van een geslaagde poging. Bij iedere stoppoging is een goede voorbereiding namelijk essentieel. Deze tips helpen je daarbij.

  • Bedenk waarom je wilt stoppen. Hieraan kun je terugdenken als je het zwaar hebt. Wat wil je bijvoorbeeld bereiken? Meer gezondheid? Minder kans op ziekte? Een goed voorbeeld zijn voor jekinderen? Geld sparen voor een bepaald doel?
  • Stop samen. Als je een partner, collega of vriend hebt die rookt is een gezamenlijke poging veel kansrijker. Laat ook jouw niet-rokende vrienden en collega's weten dat je stopt. Dat je op de volgende verjaardag niet wilt vertellen dat je weer bent begonnen met roken, is een prima motivatie!
  • Wat zijn moeilijke momenten? Kortom de momenten waarop je altijd rookt? Bijvoorbeeld bij de koffie, in de pauze of na het eten? Bedenk nu al wat je op die momenten gaat doen. De trek in een sigaret verdwijnt al na vijf minuten. Wat ga je doen? Een blokje om? Een spelletje op je telefoon?
  • Vermijdt herinneringen aan jouw slechte gewoonte. Ruim dingen die je herinneren aan een sigaret op. De asbak, aansteker en oude pakjes sigaretten of shag. Vermijdt in de eerste weken ook momenten waarop je veel rookte. Niet roken tijdens een familiebezoek of feestje is na een paar weken al veel makkelijker.
  • Schakel hulp in die bij jou past. Bespreek met jouw huisarts dat je wilt stoppen. Een stoppoging in overleg met je huisarts heeft meer kans van slagen. Bovendien kan hij jou adviseren over stophulpmiddelen zoals pleisters, kauwgom, medicijnen, coaching of training.

Meer informatie

Meer informatie over stoppen met roken vind je op thuisarts.nl. Bezoek ikstopnu.nl als je meer wilt weten over stoppen met roken en bel de gratis Stoplijn (0800-1995) voor al je vragen over stoppen met roken en gestopt blijven. Ook het Trimbos heeft veel informatie over stoppen met roken, bijvoorbeeld via de website www.rokeninfo.nl.

Wil je meer weten?

Bestel dan onze brochure ‘Kans op dementie verkleinen’. Daarin vind je gezonde tips voor jouw lichaam en uitgebreidere tips voor je brein.