Slaapproblemen en alzheimer

De afgelopen jaren is er steeds meer bewijs gevonden voor een verband tussen langdurige slaapproblemen en het risico op de ziekte van Alzheimer. Veel vragen zijn echter onbeantwoord. Verhogen slaapproblemen het risico op alzheimer? Of zijn slaapproblemen een vroeg gevolg van de ziekte van Alzheimer? Als de slaapproblemen de alzheimer beïnvloeden, dat weten we niet hoe ernstig en langdurig de slaapproblemen moeten zijn, voordat er effect is. Iedereen heeft namelijk wel eens perioden van verminderde slaap. Maar zeker niet iedereen krijgt dementie. Daarnaast weten we niet of de behandeling van slaapproblemen, ook het risico op alzheimer vermindert. Dit alles is onderwerp van toekomstig onderzoek.

Video: kun je van slaaptekort dementie krijgen?

Om antwoord te krijgen op die vraag gingen we naar Radboud Alzheimer Centrum in Nijmegen. Dr. Jurgen Claassen en zijn team onderzoeken hier de relatie tussen slaap en dementie.

In ieder geval staat vast dat slaapproblemen ook op korte termijn effect hebben op bijvoorbeeld geheugen, humeur en concentratie. Genoeg reden om slaapproblemen aan te pakken. Veel mensen hebben daarbij baat bij onderstaande 9 tips, die u kunnen helpen om beter te slapen.

9 tips om slaapproblemen verminderen

Slaapproblemen zijn veelvoorkomend. Door verandering in gedrag, zijn veel slaapproblemen zonder medicatie op te lossen.

  1. Zorg dat uw lichaam vermoeid is. Ga sporten en bewegen overdag of vroeg in de avond. Bewegen vlak voor het slapengaan is niet verstandig. Uw lichaam heeft dan weer tijd nodig om te ontspannen.
  2. Eten maakt het lichaam actief. Eet daarom 2 tot 3 uur voor het slapen geen vast voedsel meer.
  3. Gebruik 's avonds geen koffie, thee of andere middelen met cafeïne. Cafeïnevrije koffie is mogelijk een goed alternatief.
  4. Drink geen alcohol om in te slapen.
  5. Vermijd vanaf een uur voor het slapengaan licht van tv, computer, smartphones of tablet. Gebruik dat uur om te ontspannen. Bijvoorbeeld met een korte wandeling of een warm bad.
  6. Zorg voor een donkere slaapkamer met een prettig klimaat: een rustige ruimte, beter iets te koel dan te warm, goede ventilatie en niet te droge lucht.
  7. Gebruik oordopjes als u last heeft van geluiden om u heen (een snurkende partner of lawaai uit de omgeving).
  8. Probeer in een vast slaapritme te komen. Houdt u aan vaste slaaptijden. Blijf dus ’s avonds niet onnodig lang op en sta ’s ochtend steeds rond dezelfde tijd op. Doe overdag ook geen dutjes. Dat maakt ’s avonds in slaap vallen weer lastiger.
  9. Lukt het slapen na een kwartier niet? Ga dan wat lezen of luister naar rustige muziek, liefst in een andere kamer. Sta de volgende dag toch weer op hetzelfde tijdstip op. In het begin bent u misschien moe, maar uiteindelijk komt u in een beter slaapritme.

Hulp van uw huisarts

Uw huisarts kan u helpen als uw slaapproblemen blijven aanhouden. Ook kunt u met hem of haar praten over de problemen die u uit uw slaap houden. Maar ook bij andere oorzaken van slaapproblemen, zoals ploegendiensten of juist onverklaarbare slaapproblemen, kan de huisarts helpen. Op thuisarts.nl vindt u verder meer adviezen om beter te slapen.

Meer lezen

Voorkom dementie

voorkomen-dementie.jpg

30% van het aantal gevallen met dementie kan voorkomen worden door een gezonde leefstijl. Gezond eten, voldoende bewegen en stoppen met roken helpen bij de preventie.

Voorkom dementie >

Onderzoek slaapproblemen en alzheimer

slapeloosheid-dementie.jpg

Steeds meer onderzoek wijst op een verband tussen slaapproblemen en het risico op de ziekte van Alzheimer. Over de laatste onderzoeksresultaten spraken we onderzoeker Jana Thomas.

Bekijk de ontdekkingen > 

Gezond oud zonder dementie

gezond-oud-worden.jpg

De kans om 90 jaar te worden is groter dan u denkt! Reden genoeg om te onderzoeken waarom sommige 90-plussers nog kerngezond zijn en anderen te maken krijgen met dementie. 

Het geheim van gezonde 90-plussers >