Voeding om dementie tegen te gaan

Het effect van voeding op onze gezondheid is onomstreden. Steeds meer onderzoeken tonen aan hoe voeding kan helpen bij het voorkomen (preventie) van ziektes. Ook wordt voeding steeds vaker ingezet in de behandeling van een ziekte, bijvoorbeeld om symptomen te verminderen. Bij dementie wordt het effect van voeding op preventie en behandeling van de ziekte ook onderzocht. Op deze pagina leest u wat er bekend is over de effecten van voeding op dementie.

Het volgen van een mediterraan dieet lijkt het risico op dementie te verlagen. Hiervoor is veel bewijs bij studies waar duizenden mensen aan deel hebben genomen. Lange tijd werd gehoopt dat verschillende vitamines en voedingsstoffen uit dit dieet of van andere oorsprong een groot effect zouden hebben op het ontstaan en verloop van dementie. Helaas is bij mensen nog voor geen enkel voedingsmiddel aangetoond dat het echt effectief is tegen dementie. Hieronder vindt u over verschillende voedingsstoffen meer informatie.

Eten en drinken

Suiker

voeding tegen dementie_suiker_2.jpg

Studies hebben geen directe relatie tussen suikerconsumptie en dementie gelegd. Het eten van veel suiker vergroot wel de kans op diabetes en hart- en vaatziektes. Deze ziektes zijn dan wel weer nadelig bij het ontwikkelen van dementie. Daarom wordt ook aangeraden om suiker matig te gebruiken.

Groene thee

voeding-tegen-dementie-groenethee-400x200.jpg

Groene thee bevat antioxidanten en deze zijn belangrijk voor het lichaam.  Een effect op dementie is echter niet aangetoond. Onderzoeksresultaten zijn niet duidelijk en meer onderzoek is nodig om het effect van groene thee op dementie te bepalen.

> Meer over groene thee en dementie

Alcohol

mediterraan_dieet_alcohol-400x200.jpg

Verschillende studies keken naar het effect van alcohol op het ontstaan en de voortgang van dementie. Lichte alcoholconsumptie (1 glas of minder per dag) lijkt niet nadelig, maar meer wordt afgeraden. Dit verhoogt namelijk het risico op kanker en hart- en vaatziekten. Daarom is het advies om alcohol niet of met mate te consumeren.

Koffie

In sommige kleine studies leek cafeïne de kans op dementie te verminderen. Een groot Nederlands onderzoek liet echter geen positief effect zien. Eerdere positieve resultaten wijten de onderzoekers aan een omgekeerd verband: mensen met dementie in een vroeg stadium trekken zich vaak terug uit sociale activiteiten, waarbij mensen koffie drinken. Hierdoor zou je kunnen meten dat mensen die koffie drinken minder snel dementie krijgen, maar eigenlijk komt dit doordat mensen met dementie gemiddeld minder snel in gezelschap koffie gaan drinken.

voeding-tegen-dementie_koffie-350x350.jpg

Kruiden

voeding-tegen-dementie-gember-400x300.jpg

 

Gember en kurkuma

Gember en kurkuma lijken in het lab het alzheimereiwit amyloid te verminderen. Voor gember is dit echter nog niet onderzocht in mensen. Kurkuma is wel deels onderzocht, maar het is nog onduidelijk of het bij mensen dementie kan voorkomen of vertragen.

> Onderzoeken naar kurkuma

Vitamines

Vitamine B12

mediterraan-dieet-vitamineb12-400x200.jpg

Vitamine B12 zit in vlees, melk, kwark, yoghurt en eieren. Extra vitamine B12 lijkt geen verbetering te geven in de symptomen van mensen met dementie.

> Meer over vitamine B12 en dementie

Vitamine B6

mediterraan-dieet-vitamineb6-400x200.jpg

Vitamine B6 zit in vlees, eieren, vis, peulvruchten en noten. Extra vitamine B6 heeft geen positief effect op cognitie in gezonde mensen. Een teveel aan vitamine B6 kan erg schadelijk zijn voor de gezondheid, dus het is niet goed om zomaar extra vitamine B6 in te nemen.

Vitamine B11/foliumzuur

mediterraan-dieet-vitamineb11-400x200.jpg

Vitamine B11 is aanwezig in groene groentes, volkoren producten, zuivel en vlees. Er is geen bewijs dat het extra toedienen van deze vitamine positieve effecten heeft op het voorkomen of genezen van dementie.

Vitamine D

voeding-tegen-dementie-vitamined-400x200.jpg

Vitamine D komt voor in vette vis en wordt ook in ons lichaam aangemaakt onder invloed van zonlicht. Lage niveaus van vitamine D zijn nadelig voor de gezondheid. Studies tonen echter niet aan dat het nemen van vitamine D supplementen symptomen van dementie vermindert of de kans op de ziekte verkleint.

> Adviezen Voedingscentrum over vitamine D

Vitamine E

voeding-tegen-dementie-vitamineE-400x200.jpg

Vitamine E komt voor in zonnebloemolie, graanproducten, noten, groenten en fruit, bijvoorbeeld avocado’s. Omdat vitamine E een antioxidant is, wordt er gedacht dat deze vitamine een positieve werking kan hebben tegen dementie. Studies laten echter geen duidelijk effect zien.

Vetten

Kokosolie

voeding-tegen-dementie-kokosolie-400x200.jpg

Kokosolie (met name het bestandsdeel caprinezuur) wordt vaak in verband gebracht met een positieve uitwerking op de ziekte van Alzheimer. Het is onwaarschijnlijk dat caprinezuur of kokosolie een (groot) positief effect heeft op de ziekte van Alzheimer.

> Meer over kokosolie en alzheimer

Omega 3

voeding-tegen-dementie-omega3-400x200.jpg

Omega 3 uit vis, olie, noten valt onder “gezonde vetten”. Het geven van extra omega 3 in studies heeft echter geen preventief effect op het ontwikkelen van dementie.

Gratis e-training: Houd uw brein gezond!

In voor onze nieuwe e-training 'Houd uw brein gezond' leert u in zes weken verrassende dingen over uw brein en breingezondheid. We gaan in op de effecten van eten, bewegen, stress en slaap. Ook krijgt u leuke uitdagingen en tips om nieuwe gezonde gewoontes vol te houden. Meld u aan en ontvang elke week een e-mail vol informatie en inspiratie.

Uw e-mailadres:

  •      

    Risicofactoren en preventie van dementie

    Wetenschappers denken dat tot 30% van het aantal gevallen van dementie voorkomen kan worden, als we allemaal gezonder gaan leven. Daarom zetten we de risicofactoren en de mogelijkheden voor preventie op een rij.

    Bekijk het overzicht