Ga direct naar de contentGa direct naar de footer

Op deze pagina gaan we dieper in op wat het mediterraan dieet inhoudt en waarom wetenschappers denken dat dit dieet het risico op dementie verkleint of het ziektebeloop kan vertragen. Ook zijn hier tips te vinden om het mediterraan dieet te volgen.

Groenten, fruit en kruiden

Groenten en fruit worden dagelijks gegeten in het mediterraan dieet. Hier zitten veel vitamines in, die goed zijn voor de gezondheid.

Voor het op smaak brengen van maaltijden worden er in het mediterraan dieet (verse) kruiden gebruikt in plaats van veel zout. Dit is met name gezond omdat (te veel) zout bloeddrukverhogende effecten heeft.

Doosjes met aardbeiden, blauwe bessen en rode bessen

Onverzadigde vetten tegenover verzadigde vetten

Een belangrijk kenmerk van het mediterraan dieet is dat het voornamelijk onverzadigde vetten bevat. Deze vetten worden ook wel “gezonde” vetten genoemd. Dit zijn de vetten die in olijfolie, noten, avocado of vette vis zitten. Omdat vis veel gezonde vetten bevat, wordt geadviseerd tweemaal per week vis of zeevruchten (mosselen/garnalen) te eten. In vlees zitten meer dierlijke/ongezonde vetten. Magere vleessoorten zoals gevogelte (kip/kalkoen) krijgen dan ook de voorkeur ten opzichte van rood vlees, zoals varkensvlees of rundvlees.

Verzadigde of “ongezonde” vetten komen maar heel weinig voor in het mediterraan dieet. Verzadigde vetten zitten in kaas, volle melkproducten en ook vaak in koek en gebak.

Het minder eten van ongezonde vetten ten opzichte van gezonde vetten is goed voor het lichaam. Het verkleint met name het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en zelfs sommige vormen van kanker.

Een pan met mosselen op tafel

Noten en peulvruchten

Het mediterraan dieet adviseert om veel peulvruchten en noten te eten. Peulvruchten zoals bonen, kikkererwten en linzen bevatten veel vezels. Deze vezels helpen bij het omzetten van koolhydraten in bloedsuikers op een geleidelijke manier. Dit zorgt voor een stabiele bloedsuikerspiegel.

Noten zitten vol met gezonde vetten en eiwitten. Om deze reden passen zij goed in het mediterraan dieet. Het nadeel van noten is dat ze veel calorieën bevatten.

Noten en peulvruchten

Volkoren producten en suiker

In het mediterraan dieet worden volkoren producten gegeten (brood, rijst, pasta). Deze producten bevatten meer vezels, wat net als bij peulvruchten goed is voor de bloedsuikerspiegel.

In het mediterraan dieet worden geraffineerde suikers (koekjes/snoep) met mate gegeten. Veel geraffineerde suikers kunnen leiden tot een ongezond gewicht of een minder stabiele bloedsuikerspiegel.

3 broodjes

Drinken

Bij het mediterraan dieet wordt vaak gedacht aan het regelmatig drinken van een glaasje wijn. Op basis van verschillende studies naar het effect van alcohol, wordt er echter geadviseerd om alcohol alleen met mate te consumeren.

Het is belangrijk om vooral water te drinken en frisdrank of suikerhoudende dranken te vermijden.

Een glas water

Gratis training: houd je brein gezond!

Een gezonde leefstijl voorkomt veel ziektes en een actief brein vermindert de kans op dementie. Bovendien is het fit houden van jouw brein ook nog eens ontzettend leuk!

Schrijf je in voor onze gratis online training 'Houd je brein gezond' en leer in zes weken verrassende dingen over jouw hersenen en breingezondheid. We gaan in op de effecten van stress en slaap. Lekker eten en plezierig bewegen. Je krijgt leuke uitdagingen en bovendien handige tips om nieuwe gezonde gewoontes vol te houden.

Risicofactoren en voorkomen van dementie

Wetenschappers denken dat tot 30% van het aantal gevallen van dementie voorkomen kan worden, als we allemaal gezonder gaan leven. Daarom zetten we de risicofactoren en de mogelijkheden voor preventie op een rij.