De rol van voeding in het risico op dementie is eigenlijk veel kleiner dan veel mensen denken. Natuurlijk is er in extreme gevallen een groot effect. Overmatig alcohol drinken, extreem ongezond eten met een tekort aan allerlei vitamines en natuurlijk overeten waardoor (extreem) overgewicht ontstaat zijn allemaal slecht. Maar voor dementie? De alcoholisten of extreem slechte eters krijgen vaak al eerder in het leven andere ziekten. Maar hebben mensen met een zeer gezond dieet een voordeel ten opzichte van mensen met een wat minder gezond dieet? Onderzoek zegt dat het waarschijnlijk wel een factor is. Maar het is ook heel lastig uit te zoeken. Mensen die bezig zijn met gezonde voeding, letten vaak ook op andere dingen. Zoals voldoende bewegen en niet roken. En dat heeft allemaal weer invloed op gewicht, hoge bloeddruk en de kans op suikerziekte. Allemaal risicofactoren voor dementie.
 

Welke producten zijn slecht?

Wat het allemaal extra complex maakt, is dat het meeste onderzoek niet bij mensen wordt gedaan, maar bij alzheimereiwitten in een reageerbuis, cellen in een kweekfles of proefdieren in een lab. Wanneer je grote hoeveelheden van een voedingsstof geeft, zie je vaak wel een effect. Het gaat een beetje beter of slechter met de eiwitten, cellen of dieren. Dit soort studies zijn belangrijk voor het opdoen van nieuwe kennis. Welke stoffen verdienen vervolgonderzoek? Maar inmiddels kun je voor bijna iedere voedingsstof wel een onderzoek vinden over het effect op dementie. En dat ziet er al snel indrukwekkend uit. Maar die onderzoeken leveren geen bewijs van een effect bij normaal gebruik in het dagelijks leven. Dementie ontwikkelt zich over tientallen jaren. De eventuele effecten, kun je alleen vaststellen met lang onderzoek waarbij je duizenden mensen, tientallen jaren volgt. En dat soort onderzoek is door de kosten weer heel zeldzaam.   
 

De vier slechte voedingsmiddelen

We kunnen dus niet zeggen dat je appels moet eten in plaats van bananen of juist andersom. Maar we hebben vier slechte voedingsmiddelen beloofd en die gaan we natuurlijk geven. Waarschijnlijk ken je ze al. Het is zeker niet zo dat je het gebruik helemaal moet vermijden, maar matig gebruik is beter voor het hart en de bloedvaten en daarmee ook voor het brein.

  1. Zout

Zout is belangrijk voor het lichaam, maar we krijgen er heel makkelijk te veel van binnen. Dat kan leiden tot een hoge bloeddruk, één van de risicofactoren van dementie. Het advies is om niet meer dan 6 gram zout te eten per dag. Wil je weten hoeveel jij binnenkrijgt via het zoutpotje of verborgen in etenswaren? Vul dan de eetmeter in op mijn.voedingscentrum.nl.

  1. Suiker
    Er bestaan geen gezonde vormen van suiker. Of het nu om kristalsuiker, honing, fruitsuiker of stroop gaat. Het zijn allemaal vormen van suiker die veel calorieën leveren en daardoor bijdragen aan overgewicht. Veel suiker zit in frisdrank en fruitsap. Probeer deze producten te vervangen door water, koffie of thee.

     
  2. Verzadigd vet
    Verzadigd vet zit in veel dierlijke producten zoals vet vlees en volle zuivelproducten. Ook zit het in koek, gebak en snacks. Verzadigd vet verhoogt het LDL-cholesterol van het bloed. Een te hoog LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Onze hersencellen worden gevoed door een uitgebreid vaatstelsel van vele kilometers hele kleine dunne bloedvaten. Wanneer vaten dichtslibben krijgen de hersencellen geen zuurstof en voeding en sterven ze af. In Nederland en in de meeste andere landen wordt aangeraden om te zorgen dat niet meer dan 10% van de calorieën die je op een dag nodig hebt van verzadigd vet komt. Dat komt voor een vrouw neer op 22 gram en voor een man op maximaal 28 gram.

     
  3. Witte graanproducten
    Witte graanproducten als wit brood, witte pasta en witte rijst leveren weinig voedingsvezels. Die zijn heel belangrijk voor je lichaam en de vertering. Al met het eten van twee opscheplepels volkoren graanproducten of drie volkoren boterhammen per dag verlaag je het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2 (suikerziekte) en darmkanker. Diabetes en hart- en vaatziekten zijn risicofactoren voor dementie. Daarnaast lijken vezels ook nog bij te dragen aan het verminderen van ontstekingen in het lichaam. En ontstekingen spelen weer vaak een rol bij dementie.