Risicofactoren

Als iemand ongezond leeft, neemt daarmee de kans op dementie toe. De zeven belangrijkste risicofactoren zijn: 

  • Lage mentale activiteit 
  • Roken
  • Weinig bewegen
  • Depressie
  • Sterk overgewicht
  • Hoge bloeddruk 
  • Suikerziekte

Voeding en dementie

voeding_0.jpg

Je hersenen verbruiken maar liefst 20 tot 30% van alle energie die je uit voeding haalt. Wat je eet is dus ontzettend belangrijk voor je brein! Steeds meer onderzoeken tonen aan hoe voeding kan helpen bij het voorkomen van ziektes.

Lees wat er bekend is over de effecten van voedingsstoffen op dementie
Voeding om dementie tegen te gaan

Het volgen van een mediterraan dieet lijkt het risico op dementie te verlagen
Het mediterraan dieet tegen dementie

Gratis online training en brochure

Gratis online training 'Houd je brein gezond'

Verminder de kans op dementie met onze gratis online training. Leer in zes weken verrassende dingen over je hersenen en de effecten van stress, slaap, eten en bewegen.

Meer informatie

Brochure 'Kans op dementie verkleinen'

Wil je meer weten over risicofactoren voor dementie en praktische tips om je risico te verminderen?

Ontvang de brochure

Veelgestelde vragen over het voorkomen van dementie

In de afgelopen jaren hebben we vele vragen van mensen beantwoord over het voorkomen van dementie. In dit artikel komen we terug om de meest gestelde vragen. Hoe kun je dementie voorkomen én wat zijn nu oorzaken van dementie die we al dan niet kunnen voorkomen?

Tips om dementie te voorkomen

hersenen-actief-houden.jpg

Actieve hersenen

Een actief brein vermindert de kans op dementie. Het is goed voor je hersenen om steeds nieuwe dingen te leren en moeilijke taken uit te voeren. Ook het onderhouden van sociale contacten helpt om de hersenen te activeren. 

Activeer je hersenen

bewegen_1.jpg

Voldoende bewegen

Veel onderzoek laat zien dat mensen die voldoende bewegen minder vaak dementie krijgen. Men vermoedt dat beweging de doorbloeding van de hersenen en de productie van nieuwe zenuwcelverbindingen stimuleert.

Tips om te bewegen

roken-en-dementie.jpg

Stoppen met roken

Roken vergroot de kans op de ziekte van Alzheimer met maar liefst 45%. Het is echter nooit te laat om te stoppen. Ex-rokers van 65 jaar en ouder hebben dezelfde lagere kans op dementie als mensen die nooit hebben gerookt. 

Meer over roken en dementie