Wetenschappers denken dat tot 30% van het aantal gevallen van dementie voorkomen kan worden, als we allemaal gezonder gaan leven. Wij zetten de zeven belangrijkste zaken op een rijtje.

Risicofactoren

Als iemand ongezond leeft, neemt daarmee de kans op dementie toe. Dit zijn de 7 risicofactoren.

  1. Lage mentale activiteit 
  2. Roken
  3. Weinig bewegen
  4. Depressie
  5. Sterk overgewicht
  6. Hoge bloeddruk 
  7. Suikerziekte

Preventie: tips om dementie te voorkomen

Actieve hersenen

hersenen-actief-houden.jpg

Een actief brein vermindert de kans op dementie. Het is goed voor uw hersenen om steeds nieuwe dingen te leren en moeilijke taken uit te voeren. Ook het onderhouden sociale contacten helpt om de hersenen te activeren. 

De hersenen activeren >

Voldoende bewegen

bewegen_1.jpg

Veel onderzoek laat zien dat mensen die voldoende bewegen minder vaak dementie krijgen. Men vermoedt dat beweging de doorbloeding van de hersenen en de productie van nieuwe zenuwcelverbindingen stimuleert.

Voldoende bewegen >

Stoppen met roken

roken-en-dementie.jpg

Roken vergroot de kans op de ziekte van Alzheimer met maar liefst 45%. Het is echter nooit te laat om te stoppen. Ex-rokers van 65 jaar en ouder hebben dezelfde lagere kans op dementie als mensen die nooit hebben gerookt. 

Roken en dementie >

Voeding en dementie

voeding_0.jpg

Uw hersenen verbruiken maar liefst 20 tot 30% van alle energie die u uit voeding haalt. Wat u eet is dus ontzettend belangrijk voor uw brein! Steeds meer onderzoeken tonen aan hoe voeding kan helpen bij het voorkomen van ziektes.

Lees wat er bekend is over de effecten van voedingsstoffen op dementie:
Voeding om dementie tegen te gaan >

Het volgen van een mediterraan dieet lijkt het risico op dementie te verlagen:
Het mediterraan dieet tegen dementie >

Brochure 'Kans op dementie verkleinen'

Voorkant-brochure-kans-op-dementie-verkleinen-500.png

Wilt u meer weten over risicofactoren voor dementie en praktische tips om uw risico te verminderen?

Ontvang de brochure > 

Gratis e-training: Houd uw brein gezond!

In onze e-training 'Houd uw brein gezond' leert u in zes weken verrassende dingen over uw brein en breingezondheid. We gaan in op de effecten van eten, bewegen, stress en slaap. Ook krijgt u leuke uitdagingen en tips om nieuwe gezonde gewoontes vol te houden. Meld u aan en ontvang elke week een e-mail vol informatie en inspiratie.

  • *
  •