Een stapje in de goede richting zetten kan op ieder gebied. De bedoeling is om gezonder gedrag in te slijten. We focussen niet op doelen die we volgende week, volgende maand of zelfs volgend jaar moeten halen. De stappen zijn namelijk klein, maar goed vol te houden. En zo bouwen we stapje voor stapje aan nieuwe gewoontes.

Tip 5) sociale contacten
Het is voor ons brein niet alleen belangrijk om lichamelijk gezond te blijven. Onderzoek laat ook zien dat we ons brein actief moeten houden. Een hele mooie manier is het aangaan van sociale contacten. Juist in deze coronatijd kan ons sociale netwerk wel wat aandacht gebruiken.  

Het plan
We mochten onze familie, vrienden, kennissen en buren de afgelopen maanden niet of minder vaak zien. Contacten kunnen in zo’n periode verwateren. Hoe trek je die contacten weer aan?

Als - dan:
In een als – dan plan, stel je scherpe doelen. Wat doe je wanneer en wat ga ja anders doen? Voorbeelden:

Als Dan
Dinsdagavond Bel ik naar...
Tijdens de volgende vergadering Nodig ik mijn collega's uit voor een digitale borrel op vrijdagmiddag.
Wanneer ik een pakketje van de buren krijg Nodig ik de buren even uit voor een kopje koffie
Wanneer ik boodschappen ga doen

Vraag ik mijn oude buurvrouw of ik iets voor haar kan meenemen.

 

Sociale contacten leggen en onderhouden is niet altijd makkelijk. Op onze pagina over eenzaamheid staan ook tips die tijdens de coronamaatregelen zijn uit te voeren. Andere tips moeten helaas nog even wachten.


Tips voor een goed plan

  • Is deze tip over sociale contacten niks voor jou? Je kunt zelf een als-dan plan verzinnen. Daarvoor vind je tips in dit artikel over een ‘als dan plan’ en meer bewegen.