Steeds meer financiers stellen als voorwaarde dat onderzoekers de doelgroep betrekken bij de opzet en uitvoer van onderzoek. En dat is niet voor niks. Door jouw expertise als onderzoeker samen te brengen met die van je doelgroep, maximaliseer je de impact van je project. Mensen met dementie, mantelzorgers en zorgprofessionals denken met je mee over de relevantie, toepasbaarheid en haalbaarheid van je project. 

Doelgroepenparticipatie in onderzoek is nog flink in ontwikkeling. Het kan lastig zijn om ermee te beginnen als je er nog geen ervaring mee hebt. Daarom helpen wij je graag op weg met informatie op deze pagina.  

Advies doelgroepenparticipatie  

Alzheimer Nederland heeft veel ervaring met doelgroepenparticipatie. Sinds enkele jaren delen wij onze ervaring door digitaal en telefonisch advies te geven aan onderzoekers. De basis van ons advies hebben we samengevat in een artikel doelgroepenparticipatie

Kickstarter 

Een goede manier om je verder te verdiepen in doelgroepenparticipatie is de Kickstarter patiëntenparticipatie. Hier vind je antwoord op de 5 belangrijkste vragen van onderzoekers over het betrekken van ervaringsdeskundigen, zoals: ‘Hoe betrek je de doelgroep’ en ‘Wat zijn valkuilen en succesfactoren?’ Alzheimer Nederland is een van de initiators en financiers van de Kickstarter. 

Toolkit doelgroepenparticipatie 

In aanvulling op de (ziekte overstijgende) Kickstarter ontwikkelden we een aantal artikelen specifiek voor de dementieonderzoeker. 

Interviews: doelgroepenparticipatie

Ter inspiratie vind je hier ook een aantal recente interviews over hoe onderzoekers de participatie van hun doelgroep vormgeven.

Contact

Wil je advies over hoe je doelgroepenparticipatie kunt vormgeven in jouw onderzoek? Neem dan contact met ons op via onderzoek@alzheimer-nederland.nl of via 033- 303 2584.