Een stapje in de goede richting zetten kan op ieder gebied. De bedoeling is om gezonder gedrag in te slijten. We focussen niet op doelen die we volgende week, volgende maand of zelfs volgend jaar moeten halen. De stappen zijn namelijk klein, maar goed vol te houden. En zo bouwen we stapje voor stapje aan nieuwe gewoontes.

Duwtje 2) Bewegen tijdens de lock-down
Tijdens de kerstvakantie staat sporten ieder jaar al op een laag pitje, en de caloriën komen juist extra makkelijk binnen. Hoe blijven we toch in beweging?

Het plan
Via het loket gezondleven.nl vindt je allerlei adviezen om ook thuis in beweging te blijven. Handig voor thuiswerken, maar natuurlijk ook voor de kerstvakantie!

Als - dan:
In een als – dan plan, stel je scherpe doelen. Wat doe je wanneer en wat ga ja anders doen?

Voorbeelden:

Als

Dan

Als ik opsta

Maak ik terwijl ik sta, het ontbijt. Daarna doe ik een licht huishoudelijke klus zoals afstoffen of stofzuigen.   

Tijdens de lunch

Maak ik een lunchpakketje dat ik wandelend kan opeten.

Voor het avondeten

Maak ik een boodschappenlijstje en loop in naar de winkel om alle ingredienten te halen.

’s avonds op de bank

Zoek ik via youtube een leuke bewegingsoefening die ik morgen na de koffie ga doen. Bijvoorbeeld via het kanaal van Nederland in Beweging. Met basisschoolkinderen zijn de filmpjes van Nathan Rutjes ook hilarisch.

Op vrije dagen

Ga ik ’s ochtends een uurtje fietsen, de route bepaal ik door knooppuntfietsen.

Veelgestelde vragen over het voorkomen van dementie

In de afgelopen jaren hebben we vele vragen van mensen beantwoord over het voorkomen van dementie. In dit artikel komen we terug om de meest gestelde vragen. Hoe kun je dementie voorkomen én wat zijn nu oorzaken van dementie die we al dan niet kunnen voorkomen?