Waarom krijg ik te veel spullen?

Om de materialen eind september/begin oktober te kunnen bezorgen, moeten wij begin september al de aantallen doorgeven aan onze leverancier. Deze gaat de bestellingen per coördinator samenstellen. In totaal meer dan 1200 unieke pakketten. Dat is een nauwkeurig proces waarvoor een doorlooptijd van een aantal weken nodig is.

De bestellingen worden samengesteld door de medewerkers van een sociale werkplaats. Als Alzheimer Nederland vinden wij het belangrijk ook kansen te bieden aan mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. De kosten zijn daarbij ook een veelvoud lager dan bij een commercieel bureau.

Wij begrijpen ook dat je begin september nog niet weet wie er wel of niet loopt. Idealiter zou het fijn zijn als je voor september daarin wel inzicht hebt, maar wij begrijpen ook goed dat dit nog erg vroeg is.

Overstappen naar een commercieel bureau zou het misschien mogelijk maken de verwerkingstijd met een week te verkorten. De kosten van een dergelijke commerciële organisatie zijn echter veel hoger. Veel hoger dan de kosten voor drukwerk en materiaal dat ‘te veel’ wordt geleverd. Pas in oktober ontstaat een goed beeld van het aantal collectanten dat gaat lopen. Maar dat is dus te laat om alles op tijd te kunnen aanleveren.

Wij hopen dat door deze toelichting enig begrip ontstaat. Het is dus zeker niet zo dat we achteloos in overvloed materialen opsturen. Wij zijn zeer kritisch op de kosten.

Suggesties en reacties

Wij kregen een aantal maal onderstaande reacties:

  • Graag steviger papier niet-thuiskaartje. Nu te dun en kan daardoor niet goed in de brievenbus worden gestopt.
  • Rugzakje wordt vaak weer ingeleverd, terwijl het als presentje bedoeld was.
  • Doe maar een gewoon plastic tasje (biologisch afbreekbaar), is handzamer.
  • Veel sorteerwerk (dat klopt zeker vanwege de sortering van persoonlijke QR-stickers en QR-kaartjes).
  • Suggestie: afvinklijstje materialen collectanten.

Media-uitgaven

Soms kregen we de opmerking dat er te veel wordt uitgegeven aan tv-reclame en programma’s. En soms dat er juist te weinig aandacht is. In de maand voor de collecte start Alzheimer Nederland een campagne. Om aandacht te vragen voor dementie, om donateurs te werven en de bekendheid van dementie en Alzheimer Nederland te vergroten.

Een grotere bekendheid zorgt er ook voor dat mensen aan de deur geld willen geven aan de collectant. Onbekend maakt onbemind. De uitgaven aan de media die daarvoor ingekocht wordt is een fractie van de opbrengsten. Daarbij krijgen wij als goed doel flinke kortingen. Elke euro levert een veelvoud op. Dat wordt exact berekend. Investeren in media loont.

Persoonlijk bedankje collectanten

Wel of geen persoonlijk bedankje voor de collectant. Dat blijft een dilemma. Het levert altijd reden tot discussie. We hebben daar al vaker aandacht aan besteed. De een vindt het belangrijk, de ander is zeer uitgesproken en vindt het zonde van het geld dat niet aan onderzoek besteed kan worden hierdoor.

Hoe dan ook: we kunnen helaas niet iedereen tevreden stellen. Als tussenweg hadden we daarom een praktische attentie bedacht. Het onderwerp blijft onze aandacht houden.