Goede voornemens

Stoppen met roken, gezonder eten, meer bewegen, iedereen maakt wel eens goede voornemens. Toch stranden onze goede voornemens vaak al na een aantal dagen, waarom is dat? Het blijkt dat we onze goede voornemens vaak niet goed plannen. Dit kunnen we heel simpel beter doen. Door een duidelijk plan te maken wordt het makkelijker om onze doelen te bereiken. Wanneer je jezelf bijvoorbeeld hebt voorgenomen om meer te bewegen, maak je een plan dat precies zegt hoe je dat moet doen.
 

Maak een plan!

Het plan ‘Ik ga iedere dag wandelen’ roept een aantal vragen op. Wanneer ga je wandelen en hoe lang? Ook bij slecht weer? Wat nou als er een goede vriend langskomt of jouw favoriete serie op tv komt? Een goed plan houdt hier al rekening mee. Bedenk eerst wanneer je tijd hebt. Altijd een half uur na het eten? Dan is dit misschien wel jouw plan: ‘als ik klaar ben met het avondeten, dan wandel ik een rondje om het blok.’ Met dit als-dan plan heb je dus goed nagedacht over wanneer je gaat bewegen en hoe je dit gaat doen. Deze plannen kun je voor verschillende momenten gebruiken. Zo kun je op het werk het plan maken: ‘als ik naar een andere verdieping moet, dan neem ik de trap.’ Wanneer je je hier een paar keer aan houdt, zul je merken dat het op een gegeven moment automatisch gaat. Het is hierbij wel belangrijk dat je dit plan zo concreet mogelijk maakt!
 

Tips

  • Maak niet te veel plannen. Niemand onthoudt 20 als-dan plannen.
  • Maak niet meerdere plannen voor hetzelfde moment. Wanneer je steeds een ander plan kiest, wordt er geen gewoonte aangeleerd.
  • Zorg dat er routine kan ontstaan. Elke keer de trap nemen na een vergadering zet niet veel zoden aan de dijk, als je maar 1 keer per dag op een andere verdieping vergadert.
  • Schrijf je plan op!
  • Deel je plan. Een als-dan plan uitvoeren met vrienden of collega’s zorgt dat je er samen aan denkt en elkaar motiveert.

 

Valkuilen

Het lijkt erg simpel om een als-dan plan te maken, maar er zijn een boel valkuilen. Ten eerste worden plannen vaak te moeilijk gemaakt. Het plan ‘als het werkoverleg voorbij is, dan loop ik naar mijn kantoor op de andere verdieping,’ lijkt een goed plan. Wanneer jouw kantoor echter op de twintigste verdieping is, is het misschien niet echt reëel. Het is belangrijk dat de plannen makkelijk uitvoerbaar zijn. Daarnaast moet je geen plan b vormen. ‘Als ik na het eten niet heb gesport, dan moet ik de volgende dag een uur extra bewegen’ werkt niet, omdat we onze aandacht dan tussen twee plannen moeten verdelen. Ook is dit plan niet concreet genoeg. Wat is extra bewegen precies: hardlopen, touwtjespringen of push-ups?


    Hulpmiddel

    Er zijn verschillende hulpmiddelen die jou kunnen helpen om deze plannen te vormen. Je kunt bijvoorbeeld een weekdagboek bijhouden met momenten waarop jij weinig beweegt. Hierdoor wordt het voor jezelf duidelijk welke momenten toe zijn aan verandering. Wanneer je eenmaal de techniek van het als-dan plannen te pakken heeft, zul je minder snel ja zeggen en nee doen.


    Meer informatie

    • De app WOOP (engels) kan je helpen met het vormen van een goed plan
    • Bekijk het filmpje over succesvol een als-dan plan maken van het Voedingscentrum en kenniscentrum sport