Een stapje in de goede richting zetten kan op ieder gebied. De bedoeling is om gezonder gedrag in te slijten. We focussen niet op doelen die we volgende week, volgende maand of zelfs volgend jaar moeten halen. De stappen zijn namelijk klein, maar goed vol te houden. En zo bouwen we stapje voor stapje aan nieuwe gewoontes.

Het eetdagboek

We zijn ons vaak maar weinig bewust van onze gewoontes. We eten toch gezond. Brood, fruit, tja af en toe iets tussendoor. Toch zien veel mensen, zeker tijdens de lockdown, hun gewicht langzaamaan toenemen. Voordat we een goede strategie kunnen verzinnen om hier iets aan te doen, moeten we weten wat er aan de hand is!

Het plan

Kies een handige dag om te beginnen met een eetdagboek. Daar zijn hele makkelijke en bovendien gratis versies van. Bijvoorbeeld het eetdagboek van het Voedingscentrum, mijn eetmeter. De app is al ruim een miljoen keer gedownload en er staan ruim 90.000 producen in de app.

Als - dan:

In een als – dan plan, stel je scherpe doelen. Wat doe je wanneer en wat ga je anders doen? Voorbeelden:

 

Als

Dan

Nu

Plan ik in mijn agenda een uurtje om de eetmeter te installeren en te kijken hoe het werkt met de handleiding.

 

Zaterdag

Begin ik met het bijhouden van wat ik eet

 

Zondag

Stel ik voor de komende dagen 3x per dag een alarm op mijn telefoon in, om even de eetmeter bij te werken.

 

Vanavond

Vertel ik mijn partner, een vriend of vriendin of een familielid over de eetmeter. Willen ze meedoen? Wie eet het gezondst? En vooral, kun je elkaar goede tips geven om gezonder te eten?

 

 

Tips voor een goed plan

  • Is deze tip over de eetmeter niks voor jou? Je kunt zelf een als-dan plan verzinnen. Daarvoor vind je tips in dit artikel over een ‘als dan plan’ en meer bewegen.

 

Gratis e-training 'Houd je brein gezond'

Wil je meer weten over hoe je je brein gezond houdt? Meld je dan aan voor de gratis e-training en krijg in zes weken tijd nieuwe inzichten, praktische tips en leuke uitdagingen.