Een stapje in de goede richting zetten kan op ieder gebied. De bedoeling is om gezonder gedrag in te slijten. We focussen niet op doelen die we volgende week, volgende maand of zelfs volgend jaar moeten halen. De stappen zijn namelijk klein, maar goed vol te houden. En zo bouwen we stapje voor stapje aan nieuwe gewoontes.

Tip 3) Minder alcohol

Volgens onderzoek is geen of maximaal één glas alcohol per dag het beste voor je lichaam. Nu kan het af en toe lastig zijn om het maar bij één glas te houden. Een als-dan plan kan dan helpen om gewoontes te doorbreken.

Het plan

Alcohol drinken we vaak op vaste gelegenheden. Tijdens de maaltijd, ’s avonds bij de tv, na het sporten of bij het uitgaan. Als we onze momenten kennen, kunnen we ze ook ombuigen.

Als - dan

In een als – dan plan, stel je scherpe doelen. Wat doe je wanneer en wat ga je anders doen? Voorbeelden:

 

Als

Dan

 

In de supermarkt

koop ik kleine flessen wijn en zorg ik ervoor dat ik geen voorraad in huis heb.

Tijdens het diner

drink ik maximaal 1 glas.  

Vanaf morgen 

drink ik 30 dagen geen alcohol.

’s Avonds op de bank

kies ik voor alcoholvrij bier.

Tijdens een feestje

kies ik ervoor de bob te zijn en ga ik niet drinken.

 

Tips voor een goed plan

  • Is deze tip voor minder alcohol drinken niks voor jou? Je kunt zelf een als-dan plan verzinnen. Daarvoor vind je tips in dit artikel over een ‘als dan plan’ en meer bewegen.
  • Maak geen plan b. Dus als je een avond toch te veel dronk, denk dan niet, ik ga nu een hele week niks drinken. Zo ontstaat er geen gewoonte.

Extra tips

Je kunt niet in het weekend meer drinken als je de week ervoor niks hebt gedronken. Je lichaam heeft namelijk tijd nodig om alcohol te verwerken. Veel alcohol ineens is onder andere schadelijk voor je brein. Heb je toch moeite om het bij 1 glas te houden? Lees dan de volgende tips:

  1. Laat je vrienden weten dat je liever een alcoholvrij drankje wilt tijdens het afspreken. Zo kunnen zij iets in huis halen waar jij op je alcoholvrije avond van kan genieten. 
     
  2. Vind je het lastig om een drankje te weigeren als andere je wel aansporen? Die ‘sociale druk’ kan inderdaad lastig zijn. Het helpt als je van tevoren bedenkt wat jouw reden gaat zijn om niet te drinken. Als ze je dan vragen of je echt geen drankje wilt,  kun je meteen antwoorden met “Ik moet nog rijden”, “Ik heb morgen iets belangrijks te doen” of  “Ik kan zo slecht slapen als ik alcohol drink”.
     
  3. Lukt het echt niet om minder te drinken? Je bent niet de enige! Heel veel Nederlanders ervaren lichamelijke klachten als ze minder proberen te drinken. En zeker 100.000 Nederlanders zijn verslaafd aan alcohol. Stoppen is dan vaak erg moeilijk. Gelukkig kun je op meerdere manieren hulp zoeken. Vraag je huisarts om advies of kijk voor zelfhulpprogramma’s en lotgenotengroepen op www.thuisarts.nl.
     
  4. Maak je je zorgen het drankgebruik van een ander, maar weet je niet zo goed wat je kan doen? Je huisarts kan je ook helpen bij het vinden van hulp voor anderen.

Geheugentest

Maak je je zorgen over jouw geheugen of dat van iemand anders? Doe dan de Geheugentest en krijg inzicht in de mate van vergeetachtigheid.