Een stapje in de goede richting zetten kan op ieder gebied. De bedoeling is om gezonder gedrag in te slijten. We focussen niet op doelen die we volgende week, volgende maand of zelfs volgend jaar moeten halen. De stappen zijn namelijk klein, maar goed vol te houden. En zo bouwen we stapje voor stapje aan nieuwe gewoontes.

Tip 8) meer bewegen voor de (thuis)werker

Veel mensen zijn echte ‘zittenblijvers’ en met corona is dat er niet minder op geworden. Laptop, toetsenbord, thermoskan en we kunnen zo uren achtereen aan de slag. Die gewoonte doorbreken is extra lastig als je thuiswerkt en er geen collega’s in de buurt zijn om bijvoorbeeld mee te lunchwandelen. 

Hieronder maken we een als-dan plan voor meer bewegen tijdens het werk. Maar er zijn ook tips voor mini-onderbrekingen van het zitten.

  • Zet geen thermoskan op je bureau, maar loop voor een vers kopje koffie of thee heen en weer naar de keuken.
  • Wissel staan en zitten achter je bureau af. Veel werkgevers geven vergoedingen voor de aanschaf voor goed thuiswerkmeubilair.
  • Ga lopend bellen, zeker als je geen of nauwelijks aantekeningen hoeft te maken. Op één been staan is weer goed voor je evenwicht, spieren en botten.

Het plan
Bewegen schiet er makkelijk bij in, zo op een volle werkdag. Gelukkig ben jij al gewend om je werk goed in te plannen. Bewegen is ook heel goed in te plannen!

Als - dan:
In een als – dan plan, stel je scherpe doelen. Wat doe je wanneer en wat ga ja anders doen? Voorbeelden:

Als

Dan

's ochtends

Ga ik voor de start van de werkdag een half uurtje fietsen

In de pauze

Doe ik een huishoudelijke taak, zoals stofzuigen, de ramen lappen, de was ophangen of een klusje in de tuin

In de middagpauze 

Eet ik mijn voorbereide lunch tijdens een wandeling op

Na het werk

Maak ik mijn hoofd vrij met een half uur yoga oefeningen

Veelgestelde vragen over het voorkomen van dementie

In de afgelopen jaren hebben we vele vragen van mensen beantwoord over het voorkomen van dementie. In dit artikel komen we terug om de meest gestelde vragen. Hoe kun je dementie voorkomen én wat zijn nu oorzaken van dementie die we al dan niet kunnen voorkomen?