Hardlopen voor een goed doel

Loop je graag hard en doet je mee aan hardloopwedstrijden? Met jouw deelname kunt u ook hardlopen voor het goede doel. Iedereen kan meedoen: jong en oud. Het maakt niet uit of je 5 kilometer, 10 kilometer, een halve marathon of een hele marathon rent. Met iedere afstand kun je meehelpen aan een toekomst zonder dementie.

Kies voor een run die bij je past. Doe mee aan de Dam tot Dam-loop, de Ladiesrun, Zevenheuvelloop of de Rotterdam Marathon. Ontdek een leuke stad of prachtige natuur. De mogelijkheden voor hardloopwedstrijden zijn eindeloos en dat maakt het hardlopen ook zo leuk. Denk ook eens aan hardloopwedstrijden in het donker, zoals de Fullmoonrun in het Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug. In sommige steden worden cityruns georganiseerd waarbij je langs of door bezienswaardigheden heen gaat. Een ontzettend leuke manier om de stad nog beter te leren kennen!

 

Een actie opzetten: zo werkt het

Organiseer zelf een actie of kies voor een bestaande loop. Maak een actiepagina aan op onze actiewebsite. Heb je een persoonlijke reden om geld in te zamelen? Vertel jouw verhaal op je actiepagina. Deel vervolgens je actiepagina met zoveel mogelijk vrienden, familie, collega’s en kennissen en zamel geld in. Daarna is het aan jou: trek de hardloopschoenen aan en gaan! 

Zij gingen je voor

12 marathons in 12 maanden: een onwijs grote uitdaging! Daan Glorie en Koen Peeters gingen deze uitdaging aan. In een jaar lopen zij iedere maand een andere marathon en hopen hiermee een mooi bedrag op te halen voor Alzheimer Nederland.

Tips bij hardlopen

Tip 1: Goede uitrusting

Laat u adviseren bij de aankoop van je schoenen. En pas je kleding aan op het weer. Wist je dat als je het minimale streefbedrag inzamelt voor Alzheimer Nederland je als dank een opvallend shirt van ons krijgt? 

 

Tip 2: Warming-up en cooling down

Vergeet niet je lichaam eerst op te warmen voordat je gaat hardlopen. Start en eindig je run met 10 minuten wandelen en een aantal rekoefeningen voor de benen. Dit zorgt voor minder spierpijn en hiermee heb je minder kans op nare blessures.

 

Tip 3: Luister naar je lichaam

Let op de signalen van je lichaam. Krijg je steken? Kies er dan voor om even rustiger te lopen. Na een paart minuten rustig lopen, kun je je snelheid weer opbouwen. En ook heel belangrijk: ren niet ‘door de pijn’ heen. Stop voordat je ergens echt last van krijgt. 

Tip 4: Zamel geld in voor het goede doel

Tijdens het hardlopen ontdek je mooie nieuwe plekken en bewegen is ook nog eens goed voor je brein. Je kunt dubbel goed bezig zijn: loop hard en start een actie voor een goed doel als Alzheimer Nederland.

Liever een andere actie?

Naast hardlopen kun je zoveel meer doen voor Alzheimer Nederland. Kies bijvoorbeeld voor wandelen of fietsen. Bekijk de informatie over onze sportieve acties.

Sporten voor een goed doel >