Aandacht voor dementie in de media 2017

Alzheimer Nederland werkt graag mee aan aandacht voor dementie in de media. We stimuleren daarbij de inbreng van ervaringsdeskundigen: mensen met dementie en mantelzorgers. In 2017 waren we betrokken bij vele items op radio en televisie, in dagbladen en op nieuwssites. De totale mediawaarde van deze uitingen was ruim € 3 miljoen. Alzheimer Nederland werd genoemd in 773 relevante nieuwsberichten over dementie.

Onze regionale afdelingen dragen enorm bij aan deze zichtbaarheid. Vrijwel elke week is er minstens één bericht van een van onze afdelingen te vinden in de lokale pers.

Een greep uit de publicaties:

De wereld draait door

In De wereld draait door (NPO1) vertelde Dieuwertje Blok op 7 november 2017 dat zij collecteert voor Alzheimer Nederland.

Aantal kijkers: ruim 1,2 miljoen

PAUW

Het tv-praatprogramma PAUW (NPO1) wijdde op 7 november 2017 een uitzending aan dementie

Aantal kijkers: ca. 1 miljoen

Trouw

Dagblad Trouw besteedde 1 maart 2017, aan de vooravond van de Tweede Kamerverkiezingen, aandacht aan stemgerechtigden met dementie: ‘Wat moet ik met de stempas van mijn demente moeder?’

Oplage: 105.175

Voor Ik Het Vergeet

In 'Voor Ik Het Vergeet' volgde Angela Groothuizen een jaar lang mensen tussen de 31 en 65 jaar, die verschillende vormen van dementie hebben. In het voorjaar was bij RTL 4 te zien hoe Angela een intiem kijkje krijgt in het leven van mensen die tot voor kort nog volop in het leven stonden. Alzheimer Nederland werkte aan deze serie mee.

Ingezonden brief

2.4-ingezonden-brief-najaarscampagne.jpg

Om de campagne Stop dementie af te trappen plaatste Alzheimer Nederland een ingezonden brief in de Volkskrant, Trouw en alle regionale edities van het AD. De kern van de boodschap: als we samen onze schouders eronder zetten, vinden we oplossingen voor dementie.

Lees de brief

Onvergetelijke Herinneringen

Zaterdagavond 21 oktober 2017 was het programma Onvergetelijke Herinneringen te zien op SBS6. Verschillende mensen met dementie werden geportretteerd en toegezongen met een lied dat hun dierbaar was. Jeroen van der Boom, Irene Moors en Kees Tol presenteerden het programma en onder meer Stef Bos en O’G3NE verzorgden een optreden. Onvergetelijke Herinneringen trok 319.000 kijkers, die het waardeerden met een 8,5. De geportretteerde mensen lieten weten dat zij lang na de uitzending nog warme reacties ontvingen en zich daardoor gesteund voelden.

Indemedia-onvergetelijke-herinneringen-web.jpg