Groot bereik in de media

Alzheimer Nederland werkt graag mee aan media-items over dementie. We stimuleren daarbij de inbreng van ervaringsdeskundigen: mensen met dementie en mantelzorgers. In 2016 waren we betrokken bij items in landelijke en regionale media. Het bereik van alle uitingen had een waarde van ruim 5 miljoen euro! 

Omroep MAX

Van 19 tot en met 23 september 2016 werd op Omroep Max een serie korte documentaires onder de naam 'Gezichten van Dementie' uitgezonden. Kunstenaar Herman van Hoogdalum schilderde voor het project de wanhoop, het lijden en de berusting van mensen met dementie. Gijs Wanders sprak met de familie van de geportretteerden over hun mooie momenten en confronteert hen met het geschilderde portret. 

Aantal kijkers: gemiddeld 310.000 per uitzending.

Algemeen Dagblad

Op 7 juli 2016 schreef columnist en voetbaljournalist Hugo Borst een open brief aan staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid. Hugo's moeder lijdt aan dementie en verblijft in een verpleegtehuis. De brief schreef hij naar aanleiding van de berichten over de misstanden in de verpleeghuiszorg en de bekendmaking van de lijst met slecht presterende verpleeghuizen. In de open brief, gepubliceerd op de voorpagina van het Algemeen Dagblad, schrijft Borst hoe het beter kan.

Oplage: 318.000

Parool

In 2016 was er ook veel aandacht voor de dementievriendelijke samenleving. Op 21 september 2016 verscheen in het Parool het bericht 'Mensen helpen met dementie: hoe moet dat eigenlijk?' waarin Laura Vermeulen, promovendus medische antropologie, samen met dementiepatiënt Mart van de Vegt in gesprek gaat over een dementievriendelijke samenleving.

Oplage: 60.526

NRC

In het NRC werd er een stuk over het onderzoek naar de ziekte van Alzheimer gewijd: Dwalend door dementieland.

Oplage: 199.359

De Volkskrant

Ouderen met een Marokkaanse, Turkse of Hindoestaanse achtergrond zijn drie tot vier keer vaker dement dan Nederlandse leeftijdsgenoten. Dat blijkt uit onderzoek van neuropsycholoog Özgül Uysal-Bozkir, die donderdag promoveert aan de Universiteit van Amsterdam.

Oplage: 260.000

Eigen campagnes

We zoeken ook zelf de publiciteit om op te komen voor de belangen van mensen die met dementie te maken hebben en aandacht te vragen voor ons werk. Zo ontwikkelden we in 2016 vier tv-commercials voor ons programma Samen dementievriendelijk. We hadden succesvolle campagnes om bekendheid te geven aan ons platform Dementie.nl. En op de Dag van de Mantelzorg (10 november) riepen we mensen via social media op om een mantelzorger een complimentje te geven. Het bericht kreeg ruim 3.800 likes en is 715 keer gedeeld.