Verhalen uit de Alz...

De Alz...

Het magazine Alz... is er voor diegene die leeft met dementie, betrokken is bij de ziekte of er gewoonweg in geïnteresseerd is. Het blad verschijnt drie keer per jaar en geeft informatie over het omgaan met dementie. Alz... staat vol nuttige tips en interviews met patiënten en mantelzorgers. Tevens vindt u in het tijdschrift reportages, recepten en informatie over de activiteiten van Alzheimer Nederland.

Onderstaande verhalen stonden in de Alz... van 2016.

Dansen voor Alzheimer Nederland

dance 2016.png

Annemarie Keizer, de vrouw van Simon Keizer, doet samen met haar goede vriend Kees Tol mee aan het nieuwe seizoen van het dansprogramma Dance Dance Dance op RTL4. De twee Volendammers trainden maandenlang om de meest spectaculaire dansoptredens neer te zetten en daarmee kans te maken op het winnen van € 100.000,- voor Alzheimer Nederland.

Lees het verhaal van Annemarie Keizer en Kees Tol

“Onze dienders hebben weinig nodig om de signalen van dementie te herkennen”

mohamed 2016.png

Mohamed Belaraj is Operationeel Expert bij Politie Midden-Nederland, basisteam Heuvelrug “Vermissing van een oudere met dementie maken wij regelmatig mee. Ze verlaten hun huis of de zorginstelling en verdwalen onderweg. Omdat we in een bosrijk gebied werken, is het van groot belang om ze snel terug te vinden. Elke seconde telt, zeker ’s winters.

Lees het hele verhaal van Mohamed Belaraj

“Als je geheugen afneemt, nemen je uitdagingen toe!”

henk 2016.png

Vijftig mensen met dementie schreven een openhartige brief: hoe halen zij het beste uit hun leven? Ruud Dirkse (directeur van zorginnovatiebureau DAZ) en prof. dr. Marcel Olde Rikkert (klinisch geriater) bundelden deze brieven in het boek ‘Ik heb dementie.’ Henk van Pagée is een van de brievenschrijvers. U leest een fragment uit zijn brief.

Lees het hele verhaal van Henk van Pagée

“Ik focus me op het leuker maken van het leven”

vic 2016.png

Vic Luijkx (17) ontwikkelde een dementievriendelijk computersysteem voor mensen met dementie “Mijn opa had dementie. Hij vond het altijd leuk om met de computer bezig te zijn. Helaas werd dat door de dementie van opa steeds lastiger. Ik vroeg me af hoe ik ervoor zou kunnen zorgen dat opa kon blijven computeren.

Lees het verhaal van Vic Luijkx

“Als Ger de klas in stapt, is onze dag weer goed”

ger 2016.png

Het is maandagochtend. In een klaslokaal van het ROC Midden Nederland in Utrecht zijn studenten van de opleiding Dienstverlening/Helpende Zorg & Welzijn druk in de weer met hun eindopdracht. Ger van der Gaast (65), oud-docent verpleegkunde en vrijwilliger bij DemenTalent, houdt de vorderingen van zijn groepje studenten goed in de gaten.

Lees het verhaal van Ger van der Gaast

“Zolang ik lekker buiten bezig kan zijn, vind ik het goed.”

hans 2016.png

Hans steekt elke donderdagochtend zijn handen uit de mouwen bij Imkerij EcoPoll in Geffen. Hij helpt Thea Schuurmans, mede-eigenaar van de imkerij, met allerlei verschillende klusjes. Hans: “Ik kan niet goed stilzitten. Zolang ik lekker buiten bezig kan zijn, vind ik het goed.” Bang voor bijen is Hans in ieder geval niet.

Lees het verhaal van Hans Schippers

Wilt u de Alz... thuis ontvangen?

Bent u na het lezen van bovenstaande verhalen geïnteresseerd geraakt in ons magazine? Vraag dan hier een proefnummer aan!