Intensiever wandelen

De gezondheidsraad heeft het motto: ‘bewegen is goed, meer bewegen is beter.’ Ook wandelen is makkelijk wat intensiever te maken door bijvoorbeeld vaker, sneller of langer te wandelen. Zo werk je aan je conditie en wordt ook het beoefenen van andere sporten en activiteiten makkelijker. Heb je moeite met (meer) bewegen. De huisarts kan je dan helpen met tips en adviezen.   

Wandelen en leren

Wanneer je vanuit huis een wandeling maakt, dan zijn de mogelijkheden soms wat beperkt. Je maakt al snel steeds hetzelfde rondje. Dan is wandelen nog steeds gezond, maar het kan wat saai worden. Met een goede podcast kan je de wandeling super leerzaam maken. Wat denk je van podcasts over geschiedenis, technologie of wetenschap? Wil je het nog een stukje lastiger maken? Luister dan een podcast in een vreemde taal. In het Engels krijgt je bovendien vaak toegang tot de meest specialistische onderwerpen.

Wandelen en navigeren

Als je op een andere plek kunt beginnen, dan zijn er een heleboel mooie wandelroutes. Ook bij jou in de buurt. Een interessante oefening die je dan eens kunt proberen: wijk van de route af. Waar kom je dan terecht en kun je de weg terug nog vinden? Zeker met moderne navigatie op je telefoon kun je jezelf prima uitdagen. Je zult merken dat je de wereld met andere ogen bekijkt als het je lukt om echt even verloren te raken.  

Wandelen en kijken

Langs welke bomen loop je, welke vogels of insecten kom je tegen en welke planten zie je? Als je geen bioloog bent is de kans groot dat u nog weinig weet van de planten en dieren die u tegenkomt. Er zijn verschillende apps die u hierbij kunnen helpen, bijvoorbeeld de App ObsIdentify. Maar je kunt ook veel leren van apps die u vertellen over uw omgeving. Een mooi voorbeeld is de app van het verhaal van Nederland, die je vertelt over de geschiedenis van een bepaald gebied. Maar er zijn veel meer van dit type ‘podwalk’ apps!

Wandelen en fotograferen

Ook fotograferen is een mooie hobby om tijdens het wandelen op te pakken. Het leert je beter te kijken naar de omgeving. Ook wanneer je deze al honderd keer hebt gezien. De lucht en wolken, de details van een gebouw, dieren die langskomen. Wil je hier beter in worden? Dan is een cursus fotografie misschien iets voor jou. Foto’s kun je ook op een andere manier gebruiken. Wijs je buren, familie of vrienden eens op de ontdekkingen die je doet. Misschien willen ze wel mee?

Kuieren

In sommige Twentse dialecten betekent ‘kuieren’ (spreek uit kui-ern) wandelen en praten. Wandelen leent zich er natuurlijk fantastisch voor om met buren of vrienden op te pakken. Het is ook een fijne activiteit om met je naaste met dementie op te pakken. Wandelen is een laagdrempelige activiteit. Je kunt die (verre) vriend, het familielid waar je minder contact mee hebt of de buurvrouw eens uitnodigen om samen te wandelen. De sociale contacten zijn goed voor je brein. Maar wat is er mooier dan als je anderen óók helpt met de positieve effecten van kuieren?