AH Kapelle eerste dementievriendelijke winkel

De Albert Heijn in Kapelle krijgt vrijdag het keurmerk dementievriendelijk. De super is daarmee de eerste onderneming in Zeeland met een dergelijk keurmerk. Het personeel volgde er een speciale training voor.

Rianne Timmerman beschrijft wat de training 'dementievriendelijk' voor dementerenden, voor haarzelf en voor de rest van het personeel van de Albert Heijn in Kapelle kan betekenen. Met tien collega's en twee mensen van Cederhof kreeg de assistent-supermarktmanager een training van Samen Dementievriendelijk. Dat is een organisatie van Alzheimer Nederland.

Als eerste ondernemer in Zeeland krijgt de supermarkt daarom vrijdag het keurmerk 'dementievriendelijk' overhandigd. Wethouder Marco Kleppe komt het 's ochtends om 10.00 uur uitreiken. Timmerman: ,,Hij was het ook die Koen Harlaar (supermarkteigenaar) indertijd in de winkel heeft aangesproken over de training. Wij zijn daar toen gelijk op ingesprongen. We zijn sociaal heel erg betrokken en vinden het een superbelangrijk onderwerp."

Tijdens de training kreeg het supermarktpersoneel van alles te horen over dementie. ,,Wat is het eigenlijk, wat voor vormen zijn er, wat gebeurt er in de hersenen, hoe kan je het herkennen binnen de winkel en hoe kan je hulp bieden? Dat was hartstikke interessant en leerzaam. De rest van het personeel willen we ook nog de training geven. Daar komen ze sowieso nog een avond voor terug."

Als iemand verward is ben je snel geneigd met verkleinwoordjes te praten. Maar je moet die mensen juist in hun waarde laten

Ook Dyana de Koning deed mee aan de training. De medewerkster van de kaas/vleeswarenafdeling heeft daar veel geleerd, zegt ze. ,,Als iemand verward is ben je snel geneigd met verkleinwoordjes te praten. Maar je moet die mensen juist in hun waarde laten. Ze een beetje gerust stellen, misschien een kopje koffie aanbieden en als het nodig is iemand zoeken die ze naar huis kan brengen."

Volgens Timmerman is de training gericht op herkenning van dementie, hoe daar mee om te gaan, hoe te bespreken en te zoeken naar een oplossing. ,,Als iemand voor de vierde keer op een dag wasmiddel komt kopen, dan spreken we hem daar op aan. Als dat niet helpt, koppelen we het terug naar Cederhof. Die hebben met het Buurtteam een stevige achtervang. Dat is een netwerkorganisatie waar allerlei partijen aan verbonden zijn." 

Een dementerende wordt vaak als lastig gezien

,,We willen gewoon graag dat mensen weten hoe ze met dementerenden om moeten gaan", zegt Petra Slingenberg. ,,Volgens mantelzorgers is dat het allerbelangrijkste, dat er niet raar wordt gereageerd. Dan durven mensen met dementie ook een volgende keer weer terug naar de winkel."

Slingenberg is projectleider dementievriendelijke gemeente Kapelle, een project van Cederhof en de gemeente. Zij hoopt dat meer bedrijven de training van Alzheimer Nederland gaan volgen. ,,Deze training is goed voor winkeliers, maar ook voor verenigingen. Dementerenden wonen steeds langer thuis en moeten zo lang mogelijk zelfstandig dingen kunnen blijven doen."

Als voorbeeld geeft Slingenberg de man die altijd biljartte. ,,Maar bij de vereniging konden ze niet omgaan met zijn dementie. Ze vonden hem maar lastig. Die man is gestopt omdat hij niet begrepen werd. Om dat soort dingen te voorkomen moeten we de mensen om de dementerende heen veranderen. Daarvoor is zo'n training erg geschikt. Uiteindelijk willen we die ook aan de inwoners van Kapelle gaan aanbieden."

Bron: www.pzc.nl

Dit nieuwsbericht is gepubliceerd door