Helpt een handje noten tegen dementie?

Het eten van noten is gezond. Het voedingscentrum beveelt een handje noten (25 gram) per dag aan. Het verlaagt je LDL-cholesterol en dat is goed voor je bloedvaten. Ook leveren noten nog andere goede voedingsstoffen zoals vezels, eiwit, ijzer en onverzadigd vet. Maar kunnen nootjes ook dementie voorkomen? Dat meldde de Margriet in januari van dit jaar. Wat is daar van waar?

Margriet baseert het artikel op een een grootschalig onderzoek onder bijna 17.000 mensen. Deze mensen werden heel lang gevolgd, bijna 20 jaar gemiddeld. Dat zijn indrukwekkende cijfers maar de resultaten zijn minder spectaculair. 

Toeval bestaat wél

De onderzoekers keken naar maar liefst 165 onderdelen van voeding. Dan weet je zeker dat toeval een grote rol gaat spelen. Het bewijs hiervoor? We doen een gedachtenexperiment. Stel we vragen voor ons onderzoek 17.000 mensen om 165 kilometer te fietsen. Iedereen heeft zijn eigen parcours dat bestaat uit 165 verschillende stukken asfalt van één kilometer lang, met patronen van stoepkrijt erop. Op ieder parcours zitten de patronen op een willekeurige volgorde. Daarna ga je tellen op welk patroon de meeste mensen een lekke band kregen. Zou iemand je geloven als je na je onderzoek beweert dat fietsen op asfalt met groene cirkels twee keer zoveel risico geeft op een lekke band als fietsen op asfalt met blauwe driehoeken?     

Niet noodzakelijk een effect van nootjes

Maar terug naar het onderzoek. Kan iets anders dan de noten het effect verklaren? Ja, er waren verschillende dingen. In de eerste plaats maakte het niets uit of je twee keer per week, één keer per week of zelfs maar één keer per maand nootjes at. Al die groepen hadden volgens het onderzoek een iets lagere kans op dementie. Kortom, vooral geen nootjes eten was een risico.

De mensen die geen nootjes aten hadden ook opvallende kenmerken. In deze groep mensen zaten twee keer minder mensen met een hoge opleiding en anderhalf keer minder mensen die veel aan sport deden. Dat zijn allebei bekende risicofactoren voor dementie. Klap op de vuurpijl was de leeftijd. De mensen die niet van nootjes hielden, waren gemiddeld 2,5 jaar ouder. En leeftijd is de belangrijkste risicofactor van dementie.    

Lekkere nootjes

Er is veel onderzoek gedaan dat aantoont dat noten gezond zijn en passen in een gevarieerd dieet en gezonde leefstijl. Dat je met nootjes ook dementie voorkomt mag je echter met een korreltje zout nemen. Of in dit geval… Liever niet! Want Nederlanders eten toch nog veel gezouten nootjes. En pindakaas is gezond, maar we kiezen vaak een variant met veel toegevoegd zout (en suiker). Wil je dus werken aan je gezondheid, neem dan gerust iedere dag een handje nootjes, maar dan zonder de korrels zout. Die mag je bewaren voor de berichten over wetenschap in de Margriet.

Voorkomen van dementie

voorkomen-dementie.jpg

Gezonde leefstijl

30% van het aantal gevallen met dementie kan voorkomen worden door een gezonde leefstijl. Gezond eten, voldoende bewegen en stoppen met roken helpen bij de preventie.

Lees meer
 

brochure-kans-dementie-verkleinen_0.jpg

Brochure preventie

Wil je meer weten over risicofactoren voor dementie en praktische tips om jouw risico te verminderen? Je leest het in onze brochure ‘Kans op dementie verkleinen’.

Vraag de digitale brochure gratis aan

breintraining.jpg

Training gezond brein

Een gezonde leefstijl voorkomt veel ziektes en een actief brein vermindert de kans op dementie. Schrijf je nu in voor onze gratis online training 'Houd je brein gezond'.

Meld je aan voor de gratis e-training

Dit nieuwsbericht is gepubliceerd door