Oproep: deel uw verhaal over casemanagement dementie

Vestiging Alzheimer Nederland

In aanloop naar het gesprek met staatssecretaris Van Rijn op 15 juni a.s. over de problemen rondom casemanagement dementie vragen wij u om uw verhaal met ons te delen. Dit gesprek vindt plaats naar aanleiding van de recente uitzending van Nieuwsuur van 2 juni jl. waarin de al langer bekende problemen rond casemanagement dementie werden getoond.  

U kunt ons helpen met voorbeelden vanuit de praktijk.  

  • Heeft u dementie en krijgt u geen begeleiding?
  • Bent u de mantelzorger die te maken heeft met lange wachtlijsten?
  • Bent u de wijkverpleegkundige die deze zorg er niet bij kan leveren
  • Bent u de huisarts of de geriater die mensen met dementie en hun mantelzorgers in de knel ziet komen doordat de casemanager ontbreekt
  • Bent u casemanager die wel de zorg wil leveren maar daar de kans niet voor krijgt?

Laat het ons weten via casemanagement@alzheimer-nederland.nl.  

We nemen uw verhaal graag mee in onze volgende stappen om te komen tot een specifiek label in het potje zorggeld, geoormerkt geld voor casemanagement dementie. 

Alzheimer Nederland vindt het tijd dat staatssecretaris Van Rijn gaat ingrijpen. Op dit moment wordt casemanagement dementie wegbezuinigd, omdat verzekeraars en aanbieders vaak kiezen voor goedkopere, niet-gespecialiseerde hulp. Het probleem wordt steeds groter. Om die reden hebben we uw verhaal nodig, om met elkaar te laten zien dat het zo niet langer kan.

Heeft u de reportage in Nieuwsuur van 2 juni gemist? Deze kunt u hier bekijken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Update 13 juni 2016: Er komen veel reacties binnen in onze mailbox casemanagament@alzheimer-nederland.nl. Hieronder een aantal quotes: 

  • Wijkverpleegkundige: "Als ik ook nog moet casemanagen stijgt de werkdruk tot onhoudbaar".
  • Hulpverlener: "Mensen gaan hier verplicht naar ander casemanagement. Hoezo keuzevrijheid?" 
  • Mantelzorger: "De Tinz casemanager is superdeskundig in dementieland". 
  • Casemanager: "Wij hebben ons bewezen. Minder huisartsbezoek en latere opnames". 
  • Mantelzorger: "Mijn ouders zijn beiden dement. Lieten casemanager met moeite toe. We waren net goed op de rit en nu .... wegbezuinigd". 
  • Mantelzorger van man met FTD, begin 50: "Casemanager moet ECHT gespecialiseerd zijn en daar schort het nog wel eens aan".
  •   Mantelzorger: "Janske moet blijven, zij is DE casemanager. Niet iemand anders. Geen discussie". 
  • Mantelzorger: "Onze vertrouwde casemanager in Barneveld moest weg. De wijkverpleegkundige nam het over. Weg was het vertrouwen". 
  • Casemanager: "Je groeit mee met een systeem, werkt toe naar een einde. Ingrijpend, maar wel samen".
  • Mantelzorger: "Casemanager was een engel op ons pad. Door haar steun heb ik veel geleerd over dementie".
  • Verzorgende IG: "Ik zie hoe druk de wijkverpleegkundigen het al hebben. Casemanagement erbij doen is geen optie". 
  • Mantelzorger: "Hier in Tilburg geen keukentafelgesprek of casemanager gehad. Vreemd als je weet dat je daar wel recht op had. Hoe zit dat?" 
  • Specialist Ouderengeneeskunde: "Geen casemanagement dementie hier, geen plan, geen actie. Dit is geen incident".          
  • Geriater: "wijkverpleegkundigen zijn blij dat ze kunnen terug vallen op mijn kennis en kunde"
  • Mantelzorger: "Pas 3 maanden na diagnose ziet mijn moeder de casemanager voor het eerst"
  • "Signalen casemanagement worden al jaren afgegeven. Maakt wel degelijk uit wie steun verleent."
Dit nieuwsbericht is gepubliceerd door