RIVM: Gezonde voeding, beter geheugen

RIVM: Gezonde voeding, beter geheugen
RIVM: Gezonde voeding, beter geheugen

Mensen die langdurig een gezond dieet volgen, hebben gemiddeld een beter geheugen dan mensen die ongezonder eten. Dat blijkt uit een langdurig onderzoek van het RIVM onder ruim 3500 mensen van 45 jaar en ouder die tot 20 jaar werden gevolgd, zo meldde onder andere RTL Nieuws. Bij iedereen nemen de mentale vermogens gedurende het leven af. Bij mensen die het gezondst aten was de afname van mentale vermogens echter 6 tot 7% minder dan bij de groep die het ongezondst at. Interessant is dat de onderzoekers, zelfs voor de mensen die het vaakst voor gezonde voeding kozen, nog veel ruimte voor verbetering zien. Alzheimer Nederland is één van de financiers van het ‘Doetinchem Cohort’ onderzoek van het RIVM.    

Er zijn verschillende gezonde diëten onderzocht. Het mediterrane dieet, de adviezen van de Nederlandse gezondheidsraad en een dieet samengesteld door de internationale gezondheidsorganisatie WHO. De onderzoekers zagen tussen de diëten geen verschil. Ze lijken dan ook sterk op elkaar. Met onder andere veel aandacht voor voldoende groente en fruit, volkoren producten en weinig verzadigde vetten.  

Genetische aanleg voor alzheimer

In onderzoek wordt vaak gekeken of mensen een bekend risicogen hebben. Dit gen ‘ApoE4’, veroorzaakt de ziekte van Alzheimer niet, maar verhoogt wel het risico op alzheimer op latere leeftijd. Er zijn echter ook vele mensen met het gen die oud worden zonder alzheimer. Interessant is dat het effect van voeding voor mensen met het risicogen groter was. Mogelijk kan gezonde voeding dus een deel van het extra genetisch risico wegnemen. Helemaal zeker is dat overigens niet, omdat het onderzoek niet keek naar dementie, maar slechts naar geheugen en andere mentale taken.

Zelf gezonder eten?

Alzheimer Nederland geeft iedere maand gezonde tips aan de volgers van de training ‘Houd je brein gezond’. Een van de tips is hierbij extra relevant. Vaak weet je namelijk helemaal niet precies wat gezond is en wat niet. Door je eetgedrag een paar weken bij te houden in een eetdagboek krijg je hier inzicht in. Als je een app gebruikt zie je ook precies welke gezondere alternatieven er zijn en of je voldoende vitamines binnen krijgt. Zo kan iedereen gezondere keuzes maken!

Dit nieuwsbericht is gepubliceerd door