TV commercial voor een dementievriendelijk Nederland

Samen dementievriendelijk

Tv-commercial voor een dementievriendelijk Nederland van start op Wereld Alzheimer Dag

Vanaf 21 september, Wereld Alzheimer Dag, is de eerste tv-commercial van de campagne ‘Samen dementievriendelijk’ te zien op de zenders van de publieke omroep. Daarin vertelt een vrouw met dementie hoe fijn zij het vindt als mensen haar op weg helpen wanneer zij het zelf even niet meer weet. De commercial roept op om met een klein beetje moeite het leven van mensen met dementie makkelijker te maken.

Campagne Samen dementievriendelijk
De campagne bestaat onder meer uit trainingen en tv-commercials. Deze hebben tot doel om de kennis te vergroten over hoe om te gaan met mensen met dementie en zo Nederland dementievriendelijker te maken. “De urgentie is groot omdat het aantal mensen met dementie toeneemt door de vergrijzing. Daarnaast wonen mensen met dementie steeds langer thuis. Zodoende komen we in onze samenleving steeds vaker mensen met dementie tegen”, zegt Nienke van Wezel, projectleider van Samen dementievriendelijk.

Samen dementievriendelijk is een gezamenlijk initiatief van pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM, Alzheimer Nederland en het ministerie van VWS en is onderdeel van het Deltaplan Dementie. Van Wezel: “Wij willen de komende vijf jaar Nederlanders bewust maken van de impact van dementie. Het helpt als mensen dementie niet alleen weten te herkennen, maar vervolgens ook iets kunnen betekenen voor iemand met dementie of een mantelzorger.”

Training
Op de website www.samendementievriendelijk.nl kunnen mensen zich aanmelden als dementievriendelijk en een korte online training doorlopen. Daarin worden handvatten aangereikt om goed om te gaan met mensen met dementie. 

Voor een aantal branches zijn en worden specifieke trainingen ontwikkeld. Zo zijn inmiddels de trainingen ‘Op het gemeentehuis’ en ‘In de winkel’ ontwikkeld. Deze kunnen zowel online als op locatie plaatsvinden. Deelnemers leren vaardigheden in de omgang met mensen met dementie binnen hun eigen context.

Bekijk hieronder de commercial.

Dit nieuwsbericht is gepubliceerd door