Alzheimer Nederland introduceert actie voor Pasen #wevergetenjullieniet   

Alzheimer Nederland introduceert actie voor Pasen #wevergetenjullieniet   

Het wordt dit jaar een andere Pasen dan anders. Geen omhelzingen, geen samenzijn met familie, maar alleen vanaf een afstandje of voor het raam zwaaien naar opa, oma, vader, moeder of andere dierbaren. Alzheimer Nederland start de actie #wevergetenjullieniet om Nederlanders een gebaar te kunnen laten maken naar diegenen die zij in deze tijd moeten missen. En in het bijzonder naar de 280.000 mensen met dementie, zowel thuis als in verpleeghuizen, voor wie dit een extra moeilijke tijd is.

Iedereen kan met de actie meedoen door een afbeelding van een vergeet-mij-nietje te verspreiden. Dit is het symbool dat onlosmakelijk is verbonden met dementie, maar dat tijdens deze coronacrisis voor heel veel mensen van toepassing is.


Vergeet-mij-nietjes verspreiden door het hele land

Alzheimer Nederland reikt via de actiewebsite wevergetenjullieniet.nl verschillende hulpmiddelen aan voor de verspreiding van het vergeet-mij-nietje. Hier staan onder meer een sjabloon voor het maken van een stoeptekening of spandoek, een raamposter, een fotolijstje, ook is een gratis speldje aan te vragen. Verder is het mogelijk tegen verzendkosten gratis een vergeet-mij-niet ansichtkaart te versturen. Ook start dinsdag 7 april een tv-spot en worden er dan raamposters gepubliceerd in huis-aan-huis bladen. Op vrijdag 10 april zijn deze raamposters in de landelijke dagbladen te vinden.
De acties die mensen op social media delen met #wevergetenjullieniet bundelt Alzheimer Nederland op de actiepagina wevergetenjullieniet.nl.

 

Laat zien dat we elkaar niet vergeten

“Het coronavirus zorgt aan alle kanten voor veel gemis en verdriet. Mensen met gevorderde dementie begrijpen niet waarom zij geen bezoek meer krijgen. Bij hun mantelzorgers leeft de zorg dat zij zelf misschien vergeten worden na zo’n lange scheiding. Maar niet alleen bij mensen met dementie en hun naasten, bij heel veel Nederlanders speelt nu dit gemis. Juist met Pasen gaan we graag bij elkaar op bezoek en we voelen nu nog meer hoe erg we onze dierbaren moeten missen. We kunnen dat helaas niet oplossen, maar misschien wel een heel klein beetje verzachten met dit initiatief”, aldus Gerjoke Wilmink, directeur van Alzheimer Nederland. De actie is mogelijk gemaakt dankzij sponsoring van diverse mediapartijen en partners.

Bekijk de tv-commercial:

Een luisterend oor en online tips, adviezen en antwoorden

Naast deze actie heeft Alzheimer Nederland zich de afgelopen weken extra ingezet om mensen met dementie en hun naasten te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Zo zijn de lijnen van de Alzheimer Telefoon uitgebreid. Dit telefoonnummer is bedoeld voor mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor of advies bij dementie en is 7 dagen per week bereikbaar van 9.00 – 23.00 uur via 0800 – 5088. Op deze website en op dementie.nl is verder een aparte sectie ingericht met tips, adviezen en antwoord op veel gestelde vragen over dementie, corona en gezondheid. Verder adviseert Alzheimer Nederland het ministerie van VWS en richt zich daarbij met name op de verschillende kanten van de dilemma’s bij dementie in deze crisis.

Dit nieuwsbericht is gepubliceerd door