Zijn slaapproblemen oorzaak van alzheimer?

Afgelopen weken verschenen er twee artikelen in wetenschappelijke toptijdschriften over slaapproblemen en een hoger risico op dementie. De eerste studie, gepubliceerd in het tijdschrift Neurology, liet zien dat mensen met langdurige slaapproblemen meer alzheimereiwitten in het hersenvocht hebben. De tweede studie in Brain liet zien dat het verstoren van één nacht slaap al zorgt voor een toename van deze alzheimereiwitten. Deze laatste studie werd mede mogelijk gemaakt door een subsidie van Alzheimer Nederland.

De studies dragen bij aan het stijgende hoeveelheid bewijs dat slaapproblemen een risico zijn voor het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer. Veel vragen blijven echter onbeantwoord. Zo weten we niet hoe ernstig en langdurig de slaapproblemen moeten zijn voordat er effect is. Iedereen heeft namelijk wel eens perioden van verminderde slaap, maar zeker niet iedereen krijgt dementie. Daarnaast weten we niet of de behandeling van slaapproblemen ook het risico op dementie vermindert. Dat is onderwerp van toekomstig onderzoek.

Slaapproblemen verminderen

Slaapproblemen zijn veelvoorkomend. En of ze het risico op alzheimer verhogen of niet, u wilt natuurlijk graag een oplossing voor het probleem. Door verandering in gedrag zijn veel slaapproblemen zonder medicatie op te lossen. Deze negen tips kunnen u helpen om beter te slapen:

  • Zorg dat je lichaam vermoeid is. Ga sporten en bewegen overdag of vroeg in de avond. Bewegen vlak voor het slapengaan is niet verstandig. Uw lichaam heeft dan weer tijd nodig om te ontspannen.
  • Eten maakt het lichaam actief. Eet daarom 2 tot 3 uur voor het slapen geen vast voedsel meer.
  • Gebruik 's avonds geen koffie, thee of andere middelen met cafeïne. Cafeïnevrije koffie is mogelijk een goed alternatief.
  • Drink geen alcohol om in te slapen.
  • Vermijd vanaf een uur voor het slapengaan licht van tv, computer, smartphones of tablet. Gebruik dat uur om te ontspannen. Bijvoorbeeld met een korte wandeling of een warm bad.
  • Zorg voor een donkere slaapkamer met een prettig klimaat: een rustige ruimte, beter iets te koel dan te warm, goede ventilatie en niet te droge lucht.
  • Gebruik oordopjes als u last heeft van geluiden om u heen (een snurkende partner of lawaai uit de omgeving).
  • Probeer in een vast slaapritme te komen. Houdt u aan vaste slaaptijden. Blijf dus ’s avonds niet onnodig lang op en sta ’s ochtend steeds rond dezelfde tijd op. Doe overdag ook geen dutjes. Dat maakt ’s avonds in slaap vallen weer lastiger.
  • Lukt het slapen na een kwartier niet? Ga dan wat lezen of luister naar rustige muziek, liefst in een andere kamer. Sta de volgende dag toch weer op hetzelfde tijdstip op. In het begin bent u misschien moe, maar uiteindelijk komt u in een beter slaapritme.

Hulp van uw huisarts

Uw huisarts kan u helpen als uw slaapproblemen blijven aanhouden. Ook kunt u met hem of haar praten over de problemen die u uit uw slaap houden. Maar ook bij andere oorzaken van slaapproblemen, zoals ploegendiensten of juist onverklaarbare slaapproblemen, kan de huisarts helpen. Op thuisarts.nl vindt u verder meer adviezen om beter te slapen.

Bronnen

Meer onderzoeken

Lees hier de stand van zaken van alle lopende onderzoeken

Dit nieuwsbericht is gepubliceerd door