Ontspanning en een gezond brein

Even niets aan je hoofd en helemaal ontspannen. Daar doe je je brein een groot plezier mee! Wist je dat:

  • … goed slapen je meer energie en een beter humeur oplevert? En die goede nachtrust helpt ook je brein herstellen en slechte eiwitten opruimen.
  • … slaaptekort, depressie en stress risicofactoren blijken te zijn voor dementie? Vooral als het lang duurt, is het goed om er iets aan te doen. 
  • … langdurige stress problemen kan geven voor je concentratie, nachtrust en soms zelfs leidt tot depressies? Zoek dan hulp via je huisarts.

Tijd voor ontspanning: 10 tips

Ontspanning is belangrijk. Het doorbreekt de stressreactie en zorgt dat de balans herstelt, waardoor je optimaal kunt functioneren. Zorg voor momenten waarop je even niet bezig bent met dagelijkse verplichtingen. Geniet van dingen die je fijn vindt om te doen. Ontspanning zorgt voor gezonde hersenen.

Tip 1. Ontdek wat je ontspanning biedt

Is dat tijdens een wandeling, door muziek te spelen of luisteren, een bezoek aan de sauna of een fijn boek? En wat zijn dan kleine momenten van ontspanning die je in een dag kunt inbouwen?

Tip 2. Waardoor ontstaat bij jou stress? 

Probeer te achterhalen waar gedachtenpatronen vandaan komen. Zo kan je ze beter ombuigen.

  • Bedenk bij perfectionisme wat je een vriend(in) zou adviseren. Vaak zijn we milder voor anderen dan voor onszelf.
  • Kan je geen nee zeggen? Bedenk wat belangrijk is voor jezelf en of dat strookt met de verwachtingen in je omgeving.
  • Betrek bij stress een naaste die met je mee kan denken of je kan helpen.

Tip 3. Muziek

gitaar-400x200.jpg

Muziek helpt je te ontspannen, verzacht negatieve emoties zoals angst en activeert tegelijkertijd je hersenen.

Tip 4. Bewegen

ontspanning-fiets.jpg

Je maakt gelukshormonen aan als je (veel) beweegt en je vermindert door bewegen ook stress.

Tip 5. Sociale contacten

ontspanning-sociaal-2.jpg

Bespreek je problemen met een ander. Dit kan enorm opluchten, herkenning geven en levert vaak tips op. 

Tip 6. Slapen

Jouw brein en lichaam herstellen zich wanneer je slaapt. Met voldoende slaap concentreer je je beter. Te weinig slaap heeft negatieve gevolgen op het afweersysteem, het verhoogt de kans op depressie, obesitas, diabetes type 2, dementie en hart- en vaatziekten. 

Heb je last van slaapproblemen? Kijk op thuisarts.nl voor tips.

Tip 7. Pak een hobby op

ontspanning-hobby.jpg

Of leer meer over een onderwerp dat je interesseert. Iets nieuws leren is goed voor je brein en werkt ook goed tegen stress.

Tip 8. Ademhalingsoefeningen

ontspanning-ademhaling.jpg

Is ontspannen lastig voor je? Bepaalde oefeningen kunnen helpen, zoals een ontspannen buikademhaling.

Tip 9. Mindfulness

ontspanning-mindful.jpg

Mindfulness betekent 'leven in het moment'. Sta stil bij iets moois, je ademhaling of een lied. Het versterkt de hersenen en kan stress verminderen. Je vindt online veel gratis apps met oefeningen.

Tip 10: doe één ding tegelijk

Meerdere dingen tegelijk doen lijkt effectief, maar kost juist meer tijd en energie en werkt stressbevorderend. Focus je op één taak tegelijk: het gaat sneller en het resultaat is beter.

Meer lezen over stress en ontspanning

  • Heb je veel last van stress en behoefte aan nog meer tips? Kijk dan op thuisarts.nl.
  • Organisatie MIND ondersteunt mensen bij psychische klachten, zoals stress en depressie. Bekijk het dossier met alles over stress. Denk je dat je misschien depressief bent? MIND biedt ook een depressietest.