Blokker Den Helder Dementievriendelijk

Dementievriendelijke sticker

Blokker Den Helder eerste dementievriendelijke winkel Noord-Holland Noord.

 Het aantal mensen met dementie groeit en velen wonen nog zelfstandig. Hoe ga je als winkelteam om met dementerende mensen die door hun ziekte vergeten zijn wat ze wilden kopen of boos lijken te worden om niets? Het team van Blokker in Den Helder ging op cursus, de winkel is nu de eerste dementievriendelijke zaak in Noord-Holland Noord.

Hij moest dat ene voor dat dingetje hebben. Iets met een vierkant. Meer wist de oudere man zich niet meer te herinneren. Toch ging hij naar huis met dat waarvoor hij kwam: een pak printpapier.

Het was voor het winkelteam van Blokker aan de Helderse Beatrixstraat een van de lastigste puzzels van de laatste tijd. „Uit de omschrijving konden we echt niet opmaken wat meneer zocht. Hij werd heel zenuwachtig. Wat hielp was het veranderen van onderwerp, gewoon even een praatje maken over het weer. Dat haalde de spanning eraf. Toen herinnerde hij zich opeens weer dat hij een voorbeeld had meegenomen. Dat zat nog in zijn fietstas. Dat was dus printpapier”, vertelt Chantal van Ockenburg, de 42-jarige bedrijfsleider van het filiaal.  Ze is de schoondochter van Nel van Ockenburg, belangenbehartiger bij Alzheimer Nederland afdeling Noord-Holland Noord en in de privégesprekken gaat het dan wel eens over dementie. Dat wakkerde de al bestaande interesse verder aan. Het aantal mensen met dementie wonen in het algemeen de eerste zes jaar van hun ziekte nog thuis. Ze reizen met de trein, komen in de bibliotheek, doen boodschappen en meer van die alledaagse dingen. Daardoor krijgen ook steeds meer mensen met een dementerend medemens te maken. Blokker heeft veel senioren onder de klanten, zo’n tachtig procent is zeventig jaar of ouder, schat Van Ockenburg. Het winkelteam speelt daar op in. Zo is de zaak al jaren een soort van ophaalpunt voor mensen die met de taxi naar de binnenstad zijn gekomen. Op een dag zomaar ontstaan, niemand weet meer wanneer precies. „Ouderen komen naar ons toe als ze weer naar huis willen en wij bellen de taxi.” Desgewenst wordt er een stoeltje tevoorschijn gehaald uit de kast naast de balie en wordt er een kopje koffie geserveerd. Dat ’stoelmomentje’ kan ook zomaar. „Veel mensen komen hiernaartoe voor een praatje, ook als ze niets nodig hebben uit de winkel. Ze willen hun verhaal even kwijt”, signaleert de bedrijfsleider. Die tijd mag het personeel nemen. „Bij de kassa ook. Oudere mensen hebben dikwijls zo’n vouwtasje mee. Dat duurt soms even voor ze het open hebben. Dan wacht je gewoon even of je helpt. We willen niet dat haast-haastgevoel”, zegt Elisabeth van der Laan, met haar twintig jaar de jongste van de zes die de online cursus via de website www.samendementievriendelijk.nl volgde. Als tachtig procent van het personeel de (gratis) cursus met succes heeft afgerond, kan een bedrijf het certificaat van Samen Dementievriendelijk aanvragen. Nel van Ockenburg van Alzheimer Nederland reikte het uit, in gezelschap van een vertegenwoordiging van Blokker, want de Helderse winkel is de eerste gecertificeerde vestiging van de landelijke keten.

De tijd nemen, is een de vuistregels uit de cursus. Aanbieden om te helpen met zoeken naar het product dat op het meegebrachte papiertje staat, om te helpen met het inpakken van de tas of om te assisteren bij het betalen. Een beetje bemoeienis mag er ook zijn, zeker als er erg dure producten worden uitgezocht. Er kan dan geattendeerd worden op een goedkoper, vergelijkbaar artikel. Want mensen met dementie raken soms het financiële inzicht kwijt. Vergeet iemand om af te rekenen, dan is er een tip voor de subtiele aanpak: bij de deur vragen of de persoon soms kwam om iets te kopen. Dat wil het belletje nog wel eens doen rinkelen. Maar een panklare aanpak is er feitelijk niet, zegt Nel van Ockenburg. Bij iedereen is het weer anders. Dat ervaart ook het Blokkerpersoneel. Wat de ene keer wel werkt, werkt de andere keer niet. Het is ook afgaan op het eigen gevoel, improviseren op basis van de kennis. En het je niet persoonlijk aantrekken als een dementerende klant boos wordt. Want dat hoort bij het ziektebeeld, boosheid om de eigen onmacht. Of omdat de klant denkt dat hij zijn vraag moet herhalen terwijl die in werkelijkheid nog niet is gesteld.

Dit nieuwsbericht is gepubliceerd door