Open brief Dirk van der Schaaf, bestuurslid, belangenbehartiger VPR.

Hou vol, we zijn er nog niet.

Wat een tegenstelling. Het is prachtig voorjaarsweer en de ellende van Corona woekert voort. Als gepensioneerde hoef ik niet meer te werken, dus ook niet thuis. Wel mis ik het echte contact met familieleden, vrienden en kennissen. Ook heb ik nu heel veel tijd om al het nieuws tot me te nemen.

Het nieuws stemt somber. Veel mensen die overlijden aan Corona. Inmiddels ken ik ook mensen die Corona hebben, het komt steeds dichter bij. Het personeel in de ziekenhuizen dreigt hun zware taak niet meer aan te kunnen. In verpleeghuizen kunnen patiënten geen bezoek meer ontvangen, mantelzorgers thuis staan er nu vaak alleen voor. Voor heel veel mensen staat de inkomenszekerheid op de tocht, nu bedrijven failliet dreigen te gaan en mensen hun banen kunnen verliezen.

Hou vol zei Mark Rutte afgelopen week. Want we zijn er nog niet.

En dat is een waar woord. Om de strijd van Corona te winnen en de medewerkers in ziekenhuizen in staat te stellen hun werk aan te kunnen moeten we volhouden.

Volhouden met de richtlijnen van de regering (het RIVM) uit te voeren. Dus blijf thuis en houd 1,5m afstand van elkaar. Als er sprake is van dementie en je weet niet hoe te handelen neem contact op met de Alzheimerstichting. Kijk ook om je heen naar andere mensen en als die het moeilijk hebben vraag waar je kunt helpen. Als we dit zo met elkaar vol kunnen houden komt er een moment dat we tegen elkaar kunnen zeggen we zijn er weer, we hebben gewonnen van Corona, waarbij we nooit zullen vergeten welk leed deze ziekte bij heel veel mensen heeft veroorzaakt.

Ondanks alle narigheid proberen we allemaal er het beste van te maken en genieten we van de zon, de contacten via de digitale mogelijkheden en bv een goed boek of een film. Daarom wens ik iedereen een goede gezondheid en heel fijne Paasdagen toe.

Foto: René Bakker.

Dit nieuwsbericht is gepubliceerd door