Open brief voorzitter Sjaak Kweekel

Beste lezers,

We zitten momenteel met z’n allen in een film waarbij ik het gevoel heb dat ik het begin heb gemist, dat ik het script niet ken en ik ook niet weet wanneer het einde is. Ik weet niet wie de regisseur is en wie mijn medespelers zijn. Wat weet ik eigenlijk wel? Ik word overspoeld met informatie, de hele dag gaat het door. Ik zit erbij, ik kijk ernaar, maar ik betwijfel of het echt tot mij doordringt? Ik praat er veel over, ik lees er veel over. Het is heel veel, hoe ga ik dat allemaal verwerken.

Herkent u deze situatie?

Ja. Gelukkig dan ben ik niet de enige.

Stel dat ik wel de enige zou zijn, dan krijg je het advies om eens naar de dokter te gaan. Je krijgt allerlei onderzoeken en men komt met een diagnose.

Ik hoop dat u begrijp waar ik heen wil. Het zou zo maar kunnen zijn dat mensen met dementie dit elke dag, zoals ik hierboven heb beschreven, zo ervaren. Als je nu met dementie thuis zit blijft de film doordraaien. Gelukkig blijft de hulp komen en de mantelzorger is er ook. Die mantelzorger, die heeft het nu wel extra moeilijk. Zorgen voor je naaste dat veel tijd en energie kost en dan draait ook de film over de huidige situatie in het algemene leven zich voor je af. Herkent u deze situatie en heeft u behoefte aan een luisterend oor. Verder in deze nieuwsbrief hebben wij enkele tips voor u.

Nu zijn er ook veel mensen die wonen in een beschermde omgeving. De hulp was er altijd, er was aandacht voor en laten we hopen dat er ook regelmatig bezoek kwam. Door de maatregelen, hoe begrijpelijk deze ook zijn, is het stil in de gangen. Geen bezoek meer, weinig tot geen vrijwilligers en is het verplegend personeel nog op sterkte.

Ligt het in uw vermogen om aandacht te geven aan de mantelzorger, aan de vrijwilligers in de zorg of aan het verplegend personeel? Fijn, zij kunnen wel een steuntje in de rug gebruiken.

De film dementie draait door met helaas vaak te veel zwarte beelden. Laten we op elkaar letten, niet alleen om de juiste afstand te houden maar ook om elkaar te steunen.

Ik wens u een goede gezondheid.

Sjaak Kweekel
Bestuursvoorzitter Alzheimer Nederland afd. Voorne Putten Rozenburg

Dit nieuwsbericht is gepubliceerd door