Coördinator Alzheimer Café

Coördinator (m/v) gezocht voor het Alzheimer Café Heuvelrug

Over een tiental jaren zal het aantal mensen met een vorm van dementie verdubbeld zijn naar 500.000. In Nederland zijn momenteel 250 Alzheimer Cafés actief, waarvan Alzheimer Café Heuvelrug er een is. Om de maand wordt het gehouden in Leersum en Maarn.

Om deze bijeenkomsten goed te kunnen laten functioneren zijn vrijwilligers nodig, die meewerken aan het voorbereiden en uitvoeren van het Café op de maandelijkse middag.

Wat is een Alzheimer Café?

Het is de benaming voor een laagdrempelige ontmoetingsplaats, 1x per maand, voor mensen met beginnende dementie, mantelzorgers, familieleden, verzorgers, vrienden en andere belangstellenden. 
Iedere bijeenkomst staat een thema centraal waarvoor een gastspreker wordt uitgenodigd.

Vooraf is rustige achtergrondmuziek en er is ruimte voor gezelligheid en ontmoeting. De vrijwillige gastvrouwen/heren ontvangen de gasten en maken hen wegwijs.

Er is een vaste opbouw in het programma per Alzheimer Café (iedere tweede maandagmiddag van de maand), uitgezonderd de maanden juli en augustus. We starten om 14:00 met een interview of presentatie van een half uur, drinken een (gratis) kopje koffie of thee, en kunnen vragen stellen en onderling overleggen en ervaringen uitwisselen. Einde uiterlijk 15:30. Het geheel wordt kwalitatief ondersteund vanuit Alzheimer Nederland.

Wat doet een coördinator?

Hij of zij is zeer belangrijk in het organisatie-proces. Omdat het Café eenmaal per maand plaatsvindt, werkgroepsleden in verschillende organisaties werken en vrijwilligers elkaar niet dagelijks tegenkomen, is de coördinator de centrale figuur die de leden bindt en overzicht houdt in de voorbereiding en uitvoering van het Café. De coördinator kan de gespreksleider zijn, maar is dat meestal niet. De werkgroep stelt samen een jaaragenda op.

De coördinator

  • Is verantwoordelijk voor de organisatie van het Café
  • Is voorzitter van de werkgroep
  • Is eindverantwoordelijk voor het vaststellen van het maandelijkse thema
  • Is verantwoordelijk voor de financiën, samen met de penningmeester bestuur
  • Levert informatie aan over de planning, het programma en de bijeenkomsten van het Alzheimer Café ter publicatie op de regionale afdeling website
  • Rapporteert aan de bestuursleden van de afdeling over de voortgang

Het klinkt allemaal erg ingewikkeld, maar dat is het niet. Het runnen van een Alzheimer Café is een dankbare en zinvolle taak. Alzheimer Nederland en het bestuur van de afdeling Zeist en omstreken leveren voldoende opleiding en overdracht zodat een soepele inwerkperiode ontstaat.

Is deze functie iets voor u?

Neemt u in dat geval contact op met onze huidige coördinator, Bob Kniese.
Emailadres: b.kniese@alzheimervrijwilligers.nl
Telefoonnummer: 06 53250003

Deze pagina maakt deel uit van