Dementievriendelijk Utrechtse Heuvelrug

Op vrijdag 28 juni 2019 werd aan zes ondernemers uit de gemeente Utrechtse Heuvelrug (uit de dorpen Leersum en Overberg) het certificaat met de sticker van "Samen dementievriendelijk" uitgereikt. 

Deze honneurs werden waargenomen door Hans Waaldijk (wethouder gemeente Utrechtse Heuvelrug) en Fenny Wiss (regionaal voorzitter afdeling Zeist e.o.). 

Dementievriendelijk Leersum en Overberg

Zes ondernemers (uit de dorpen Leersum en Overberg) hebben voldaan aan de criteria zich dementievriendelijk te mogen noemen. Deze ondernemers kregen het certificaat met de sticker uitgereikt door Hans Waaldijk (wethouder gemeente Utrechtse Heuvelrug) en Fenny Wiss (regionaal voorzitter afdeling Zeist en e.o.).

  • Albert Heijn, Leersum (supermarkt).
  • Become Healthy, Overberg (specialisten op het gebied van Complementaire Geneeskunde).
  • De Blauwe Zone VoedingsadviesLeersum (voedingsadvies en coaching).
  • Ergotherapie Eemheuvel, Leersum (een vrijgevestigde ergotherapiepraktijk voor de regio Eemland (Woudenberg, Scherpenzeel, Renswoude, Leusden en Amersfoort) en Utrechtse Heuvelrug (Maarn, Maarsbergen, Leersum).
  • Etos, Leersum (drogist).
  • ParaMedischCentrum Helix Leersum (een expertise centrum voor paramedische zorg in o.a. Leersum, Amerongen, Elst, Doorn, Langbroek en Overberg (Utrechtse Heuvelrug).

Het begon met een workshop voor de lokale ondernemers. 

Op 13.09.2018 organiseerde Nico Spierenburg (manager Albert Heijn, Leersum) een workshop voor lokale ondernemers in de gemeente Utrechtse Heuvelrug. In deze workshop ‘GOED omgaan met dementie’ van Samen dementievriendelijk lieten acteurs praktijksituaties zien. 

“Of je nu in een supermarkt werkt, in een restaurant of dansschool, iedereen kan te maken krijgen met een klant of een bezoeker met dementie”, zegt Nico Spierenburg."

Na deze workshop was er werk aan de winkel. Om in aanmerking te komen voor het certificaat en de sticker moeten ondernemers/organisaties voldoen aan een aantal voorwaarden. 

  • Ondernemers en organisaties moeten zich aanmelden bij ‘Samen dementievriendelijk’.
  • Hun medewerkers hebben één van de gratis online trainingen van 'Samen dementievriendelijk' doorlopen en afgerond.
  • En het allerbelangrijkste: het thema dementie staat binnen de organisatie structureel op de agenda (of wordt regelmatig besproken) en is onderdeel van het beleid.

Het heeft even geduurd maar het hele proces is gedegen doorlopen. Ook de medewerkers van deze ondernemers volgden een training en zijn nu beter in staat klanten met dementie te herkennen en op de juiste wijze met hen om te gaan. Daarom hebben deze ondernemers welverdiend de sticker (voor op de deur) met een mooi ingelijst certificaat ontvangen. Gefeliciteerd.

Diverse medewerkers vertelden na deelname aan de training waarom ze wilden deelnemen. (Een greep uit de 228 Intentieverklaringen dementievriendelijk).

Albert Heijn Leersum, 16 van de 198 deelnemende medewerkers gaven een reactie na deelname aan de training, van vakkenvuller tot leidinggevende).

  • Omdat ik ook ouder wordt en ook fijn behandeld wil worden!
  • Omdat de broer van mijn opa dementie heeft en dat de eerste keer is dat ik mijn opa zag huilen.
  • Ik nu de tijd neem om een klant die dementie heeft te helpen en eventueel meer hulp erbij haal, zodat alles duidelijk is voor de klant en de klant ook positief is en ze ook het gevoel heeft dat we de tijd nemen.
  • Ik op een rustige manier probeer mee te denken en te helpen.
  • Ik denk wel dat ik mensen kan geruststellen en ik probeer hen te helpen zo goed als ik kan. Zal altijd een oplossing zoeken als het verkeerd dreigt te gaan (bijv. iemand bellen of zorgen dat ze weer veilig thuis komen. Heb altijd oogcontact. Geruststellen! Rustig Praten! Mensen helpen!
  • Ik de tijd neem voor klanten die daar behoefte aan hebben. Blijf rustig, leg alles rustig uit en bied hulp waar mogelijk. Zolang er geen stress is tijdens het afrekenen ervaart de klant dit hopelijk als prettig en durft de klant vaker naar de winkel te komen. Rustig blijven en uitleg geven maken mij hopelijk dementievriendelijk.
  • Als je er zelf ooit mee te maken krijgt wil je ook goed worden geholpen.
  • Ik het belangrijk vind dat mensen met dementie ook mee kunnen doen in onze maatschappij. Wij moeten ze serieus nemen, geruststellen en voor ze openstaan.
  • Ik een opa heb die dementie heeft en ik het heel erg vind als hij echt alles vergeet wat wij ooit samen gedaan hebben. Geen enkel mens zou hier aan mogen lijden.
  • In verschillende werksituaties ben ik het tegengekomen maar ook in privésituaties. Het feit dat ik rust uitstraal en ervoor zorg dat ik de onrust bij mensen wegneem. Even een stapje terug doe voor we weer samen verder gaan. 
  • Ik wil zorgen dat mensen met dementie veilig over straat kunnen gaan. Dat ze zich begrepen voelen. En stress voorkomen in situaties. Ik help graag en ga respectvol met hen om. Wil er voor zorgen dat deze mensen zich veilig voelen in hun omgeving.
  • Ik weet hoe belangrijk het is om deze mensen met respect te behandelen. Wij hebben het van dichtbij meegemaakt Mijn oma met dementie heeft 5 jaar bij ons in huis gewoond.
  • Ik na deze oefeningen geleerd heb om in korte structurele en vriendelijke zinnen te praten tegen mensen die mogelijk dementie hebben.
  • Ik bereid ben om rekening te houden met mensen met dementie en ik het geduld wil hebben om daarmee om te gaan.
  • Ik het belangrijk vind dat ook mensen die de ziekte dementie hebben goed geholpen worden in de winkel en zolang mogelijk in de maatschappij kunnen blijven meekomen.
  • Zeker omdat ik in een supermarkt werk zijn er zeker mensen die dementie hebben maar je ziet het vaak niet aan mensen. Maar door het te herkennen kunnen mensen die dementie hebben toch nog hun boodschappen doen. Dat is vaak nog het enige wat ze hebben en contact met mensen.

Become Healthy (Specialisten op het gebied van Complementaire Geneeskunde),

  • Ieder mens die geholpen moet worden op een passende manier te woord te staan. Wij horen ze aan en helpen hen met hun verhalen door geduldig en behulpzaam te zijn.  Ze worden volledig in hun waarde gelaten.

De Blauwe Zone Voedingsadvies (Voedingsadvies en coaching).

  • Ik met aandacht naar cliënten luister en ze vooral welkom laat zijn en voelen. Een steuntje in de rug wil zijn als het even niet zo wil lukken

Ergotherapie Eemheuvel (Is een vrijgevestigde ergotherapiepraktijk voor de regio Eemland (Woudenberg, Scherpenzeel, Renswoude, Leusden en Amersfoort) en Utrechtse Heuvelrug (Maarn, Maarsbergen, Leersum).

  • Ik de mens achter het dementiele gedrag blijf zien en met respect blijf benaderen en omdat ik met humor/zang iemand die boos/bezorgd of angstig is vaak weer positief gestemd krijg.

ParaMedischCentrum Helix (Is een expertise centrum voor paramedische zorg in o.a. Leersum, Amerongen, Elst, Doorn, Langbroek en Overberg (Utrechtse Heuvelrug).

  • Ik steeds meer besef dat omgaan met dementie niet automatisch goed gaat. de online training en de bijeenkomst waren een echte eye opener!
Deze pagina maakt deel uit van