Sociale contacten: goed voor een gezond brein

Juist in deze periode kan het lastig zijn contact met anderen te onderhouden.. We mogen immers niet of weinig bij elkaar op bezoek. En daarnaast is voor veel mensen het (vrijwilligers)werk, de opleiding, of het samen sporten even niet meer mogelijk. Zo mis je misschien veel spontaan contact. Hou houd je dan wel contact met elkaar? En waarom is dat zo belangrijk voor het brein?

Wist je dat:

  • …uit bevolkingsonderzoek blijkt dat mensen met veel sociale contacten minder risico hebben op dementie? Of eigenlijk is het andersom. Mensen die zichzelf omschrijven als eenzaam, hebben later meer kans op dementie. 
  • … uit ander onderzoek blijkt dat weinig deelname aan sociale activiteiten, weinig sociaal contact en eenzaamheid een groter risico geven op het ontstaan van dementie.

Hoe helpen sociale contacten?

Sociale contacten zijn dus blijkbaar goed voor het brein. Maar waarom is dat dan? Drie redenen zijn:

  • Anti stress: Ontspanning is belangrijk voor jezelf en je brein. Het doorbreekt de stressreactie en zorgt dat de balans herstelt, waardoor je optimaal kunt functioneren. Ontspanning zorgt voor gezonde hersenen. Sociale contacten zorgen vaak voor gezelligheid en ontspanning.
  • Delen van zorgen: Bespreek je problemen met een ander. Dit kan enorm opluchten, herkenning geven en wie weet houd je er nog tips aan over. Ook helpen positieve gedachten tegen depressie. En dat is fijn, want een depressie verhoogt de kans op dementie.
  • Nieuwe ervaringen: Sociale contacten vergen wat van je brein: je hoort de ander aan, reageert, denkt mee, discussieert, leeft je in, enzovoorts. Kortom, goed om je brein aan het werk te zetten.

Tips voor sociale contacten

Hoe kun je dan in deze periode in contact blijven met mensen of in contact komen met nieuwe mensen? Het belangrijkste advies is om actief contact te blijven zoeken. Dat gaat nu waarschijnlijk niet meer vanzelf door werk, sport of een praatje met de buren..

Een paar tips:

  • Neem je voor elke dag iemand te bellen of beeldbellen. 
  • Stuur geregeld een berichtje of whatsappje. Een klein gebaar, maar vaak voldoende om contacten te onderhouden.
  • Maak een lijstje van oude contacten die verwaterd zijn. Bel, app of email hen of stuur een kaartje.
  • Schrijf een aantal kaartjes voor mensen die in de buurt wonen en breng die langs (houd rekening met de corona voorschriften). Zo heb je ook meteen wat beweging. En het gebaar wordt enorm gewaardeerd!
  • Bied buurtgenoten aan of je ergens mee kunt helpen, met een briefje door de brievenbus of een appje.
  • Of vraag zelf actief om hulp bij bijvoorbeeld boodschappen. Mensen doen het graag!
  • Stuur geregeld een kaartje aan mensen om te laten weten dat je ze niet vergeet. 
  • Maak een praatje met je buren op afstand.
  • Er zijn veel leuke online initiatieven, zoals online pubquizen,
  • Meld je aan als telefoonvrijwilliger bij bijvoorbeeld Eén tegen eenzaamheid of bel deze lijn zelf voor een leuk gesprek.
  • Op eenzaamheid.nl vind je meer tips en adviezen.
  • Meer tips voor sociale contacten (let op, deze zijn niet allemaal geschikt voor deze periode waarin sociale afstand belangrijk is)

 

Behoefte aan contact over het onderwerp dementie?

  • Op ons online lotgenoten forum kun je met lotgenoten praten over het omgaan met dementie.
  • Heb je een vraag over de zorg voor je naaste, of heb je behoefte aan een luisterend oor? Bel dan gratis de AlzheimerTelefoon op 0800 - 5088 of laat een terugbelverzoek achter.