Tips voor 't brein: stop met roken

Roken vergroot de kans op de ziekte van Alzheimer met 45%. Het is echter nooit te laat om te stoppen. Zo hebben ex-rokers van 65 jaar en ouder dezelfde lagere kans op dementie als mensen die nooit hebben gerookt.

Minder of toch meer risico?

Misschien schrikt u er wel van dat roken de kans op dementie zo sterk verhoogt. Lange tijd dachten we namelijk dat rokers juist minder vaak dementie kregen. Toen werd nog geen rekening gehouden met andere oorzaken van overlijden. De kans op dementie neemt namelijk snel toe na het 70ste levensjaar. Maar een kwart van de rokers overlijdt al voor zijn 65e verjaardag. Niet aan dementie, maar aan hart- en vaatziekten of kanker. De overlevende rokers, die ook na hun 65e verjaardag blijven roken, hebben echter zo'n 50% meer kans op dementie.

Goede voorbereiding

Stoppen met roken is vaak niet gemakkelijk. Als u rookt, hebt u ongetwijfeld al veel vaker gehoord dat roken niet gezond voor u is. Waarschijnlijk hebt u ook wel eens nagedacht over stoppen met roken of hebt u al één of meerdere stoppogingen gedaan. Dat is echter geen nadeel. Iedere stoppoging is een leermoment. Onderzoek laat dan ook zien dat mislukte stoppogingen de kans op een geslaagde stoppoging verhogen! Ze kunnen u helpen in de voorbereiding van een geslaagde poging. Bij iedere stoppoging is een goede voorbereiding namelijk essentieel. Deze tips helpen u daarbij.

  • Bedenk waarom u wilt stoppen. Hieraan kunt u terugdenken als u het zwaar hebt. Wat wilt u bijvoorbeeld bereiken? Meer gezondheid? Minder kans op ziekte? Een goed voorbeeld zijn voor uw kinderen? Geld sparen voor een bepaald doel?
  • Stop samen. Als u een partner, collega of vriend hebt die rookt is een gezamenlijke poging veel kansrijker. Laat ook uw niet-rokende vrienden en collega's weten dat u stopt. Dat u op de volgende verjaardag niet wilt vertellen dat u weer bent begonnen met roken, is een prima motivatie!
  • Wat zijn moeilijke momenten? Kortom de momenten waarop u altijd rookt? Bijvoorbeeld bij de koffie, in de pauze of na het eten? Bedenk nu al wat u op die momenten gaat doen. De trek in een sigaret verdwijnt al na vijf minuten. Wat gaat u doen? Een blokje om? Een spelletje op uw telefoon?
  • Vermijdt herinneringen aan uw slechte gewoonte. Ruim dingen die u herinneren aan een sigaret op. De asbak, aansteker en oude pakjes sigaretten of shag. Vermijdt in de eerste weken ook momenten waarop u veel rookte. Niet roken tijdens een familiebezoek of feestje is na een paar weken al veel makkelijker.
  • Schakel hulp in die bij u past. Bespreek met uw huisarts dat u wilt stoppen. Een stoppoging in overleg met uw huisarts heeft meer kans van slagen. Bovendien kan hij u adviseren over stophulpmiddelen zoals pleisters, kauwgom, medicijnen, coaching of training.

Meer informatie

Meer informatie over stoppen met roken vindt u op thuisarts.nl. Ook het Trimbos heeft veel informatie over stoppen met roken, bijvoorbeeld via de website www.rokeninfo.nl

Wilt u meer weten?

Bestel dan onze brochure ‘Kans op dementie verkleinen’. Daarin vindt u gezonde tips voor uw lichaam en uitgebreidere tips voor uw brein.