Tips voor 't brein: voldoende bewegen

Veel onderzoek laat zien dat mensen die voldoende bewegen minder vaak dementie krijgen. Bewegen is verder een uitstekend middel om stress kwijt te raken en de lichamelijke en geestelijke gezondheid te verbeteren. Men vermoedt dat beweging de doorbloeding van de hersenen en de productie van nieuwe zenuwcelverbindingen stimuleert. Als u altijd al lichamelijk actief was, kunt u daar het beste mee doorgaan zolang dit voor u mogelijk is. Als dit moeite begint te kosten, kunt u eventueel overstappen op fysiek minder belastende activiteiten.

Beweegt u voldoende?

De norm voor gezond bewegen is 5 x 30 minuten per week bewegen. Uw ademhaling moet door het bewegen wel iets omhoog gaan, maar u moet niet buiten adem raken. Wandelen, fietsen, maar ook klussen, tuinieren of het huishouden doen zijn goede manieren van bewegen. Het is wel belangrijk dat u de activiteit even volhoudt. Activiteiten die u minimaal 10 minuten volhoudt tellen mee voor de 30 minuten per dag.

Starten met (meer) bewegen

Mensen die weinig bewegen vinden het vaak lastig om regelmatig in beweging te komen. Algemene tips zijn echter moeilijk te geven. Lid worden van een sportvereniging is lang niet voor iedereen makkelijk of gewenst. Maar er zijn meer mogelijkheden dan u denkt.

Tips:

  • Samen structureel gaan bewegen is erg goed. Zo motiveert u elkaar om iedere keer weer te gaan bewegen. Samen bewegen kan via;
    • Een sportclub
    • Wmo loket van uw gemeente (bijvoorbeeld voor beweeglessen voor ouderen)
    • Op websites als buurtlink.nl en buurt-online.nl kunt u vaak activiteiten bij u in de buurt vinden.
    • Organiseer zelf een competitie of activiteit. Bijvoorbeeld een wandel of fietsclubje
  • Wilt u meer bewegen, maar niet in georganiseerd verband? Dat houdt u beter vol als u bewegen opneemt in uw dagelijkse rituelen. Nog beter werkt het als u het samen met anderen doet;
    • Lunchwandelen. Eet uw brood samen met uw partner, buren, vrienden of collega's tijdens een wandeling op.
    • Maak samen seizoen foto's. Zoek paddenstoelen, herfstbladeren, vogelnestjes, kikkerdril, bloemen, spinnenwebben of insecten en zet ze op de foto.
    • Doe een klus voor een ander. Uw buren, familieleden, de kinderboerderij, het buurthuis of het verzorgingshuis in de buurt kunnen vast wel wat hulp gebruiken! Bijvoorbeeld bij de afwas, schilderwerk, oppas, of het verzorgen van dieren. U bent gezond bezig en helpt tegelijk een ander.
  • Bewegen hoeft natuurlijk niet in groepsverband. Wandelen, tuinieren en het huishouden doen zijn ook goede vormen van beweging. Ook in dit geval helpt het als u bewegen onderdeel maakt van uw dagelijkse rituelen. Doe de boodschappen bijvoorbeeld lopend. Of stap een halte eerder uit als u thuiskomt van uw werk. Ook kunt u de auto vervangen voor de fiets of bij korte afstanden de fiets voor een wandeling.

Wilt u meer weten?

In onze brochure ‘Kans op dementie verkleinen’ vindt u nog veel meer tips om meer te bewegen. Maar u leest er ook andere gezonde tips voor uw lichaam en brein.