Wat is er bekend over het effect van koffie, thee, suiker en alcohol?

Kunnen koffie en thee het risico op dementie verminderen? En alcohol of suiker? Er zijn vele studies gedaan naar het effect van deze voedingsmiddelen op dementie, alsmede naar het effect van verschillende vitamines. Hoewel we kunnen zeggen wat gezond is voor het lichaam en wat niet. Zijn er geen voedingsmiddelen gevonden die dementie met zekerheid voorkomen of juist veroorzaken.

Lees het artikel

Welke voeding helpt bij het gezond houden van het brein?

Het effect van voeding op onze gezondheid is onomstreden. Steeds meer onderzoeken tonen aan hoe voeding kan helpen bij het voorkomen (preventie) van ziektes. Bij het voorkomen van dementie is het echter niet zo dat één enkel voedingsmiddel beschermend werkt. Maar er is wel een gezond dieet, dat het risico op dementie en verschillende andere aandoeningen lijkt te verlagen, het mediterraan dieet

Lees het artikel

Komt dementie weinig voor in India, door het gebruik van kurkuma?

Kurkuma, een geel specerij en in Nederland vooral bekend als bestandsdeel van kerriepoeder, wordt in India veel gegeten. In het laboratorium blijkt het interessante eigenschappen te hebben en de vorming van schadelijke eiwitneerslagen tegen te gaan. Helaas bleek onderzoek naar het specerij tegen alzheimer niks op te leveren. 

Lees het artikel

Werkt Ginkgo biloba om dementie te voorkomen?

Het Chinese kruid "Ginkgo biloba" wordt al tientallen jaren aanprijst als hét middel om dementie te voorkomen. Het heeft daardoor ook de belangstelling opgeroepen van verschillende wetenschappers. Helaas hebben nu al verschillende onderzoeken uitgewezen dat het middel dementie niet kan voorkomen.

Lees het artikel

Wat moet je eten als je al dementie hebt?

Mensen met dementie krijgen een probleem met het gewicht. Sommige mensen krijgen last van overgewicht doordat ze veel gaan eten. Vaker komt het echter voor dat mensen met dementie erg veel afvallen en ondergewicht ontwikkelen. Goed en gezond eten is belangrijk om zo gezond mogelijk te blijven. Juist voor mensen met dementie is dat erg belangrijk. Op dementie.nl vind je hier veel informatie over.

Lees het artikel

Hoeveel is voldoende bewegen, en hoe kan ik meer bewegen?

Veel onderzoek laat zien dat mensen die voldoende bewegen minder vaak dementie krijgen. Volgens de Nederlandse beweegnorm zouden we vijf dagen per week een half uur moeten bewegen. Op onze webpagina over bewegen vind u ideeën om in clubverband, in een groep of juist individueel meer te bewegen.

Hoe pas ik meer bewegen in mijn dagelijks leven?

Heeft u vandaag weinig aan beweging gedaan? U bent niet alleen. Meer dan de helft van de volwassenen haalt de Nederlandse beweegnorm niet. Met een als-dan plan als ‘mind-hack’, wordt dit veel makkelijker. Aan de hand van simpele plannen leren we onszelf een gewoonte aan, waardoor we de beweegnorm met gemak kunnen halen.

Hoe kun je meer bewegen met een lichamelijke handicap?

Sporten is voor iedereen goed, toch is het voor veel mensen lastig om te sporten door een aandoening, ziekte of andere (ouderdoms)klachten. Gelukkig zijn er veel websites met tips, om de sport te vinden die bij u past. 

Bekijk het overzicht

Hoe blijf je actief met dementie?

Op onze veel bezochte pagina 100 activiteiten voor mensen met dementie, vind u ook veel nuttige, plezierige of uitdagende activiteiten, die ook het lichaam aan het werk houden. Vooral in de categoriën ‘buitenhuis’ en ‘in de keuken’. Ook via de spelcomputer is bewegen tegenwoordig mogelijk. Dat leest u in het artikel over ‘Exergaming’.

Hoe stimuleer je iemand met dementie om te bewegen?

Op dementie.nl staat veel informatie over omgaan met dementie, onder andere over gezond blijven. Op dementie.nl/beweging leest u hoe u iemand kunt stimuleren meer te bewegen, maar er staan ook artikelen over bijvoorbeeld de voordelen van bewegen en oplossingen voor als bewegen moeilijker gaat.

Hoe stop je met roken?

Roken is een belangrijke risicofactor voor dementie en andere ziekten. Stoppen is door het verslavende effect van nicotine echter lastig. Misschien heeft u als eens geprobeerd te stoppen. Maar wist u dat mensen die het al eens geprobeerd hebben een grotere kans hebben om nu succesvol te stoppen? 

Lees het artikel

Hoe houdt je de hersenen actief?

Een kruiswoordraadsel of een sudoku is leuk en ontspannend. Maar het daagt je brein niet voldoende uit om de kans op dementie te verkleinen. Daarvoor zijn complexere activiteiten nodig. 

Lees het artikel

Hoe houd je een gezond sociaal netwerk?

Steeds meer onderzoek toont aan dat sociale activiteiten belangrijk zijn voor het brein. Zo hebben mensen die zichzelf omschrijven als eenzaam, later meer kans op dementie. Niet voor iedereen is het leggen van (nieuwe) sociale contacten echter even makkelijk. Er is echter wel veel hulp beschikbaar. Zeker ook voor mantelzorgers, die tijdens het zorgen vaak moeite hebben hun sociale netwerk in stand te houden. 

Lees het artikel

Hoe zorg je goed voor je gehoor?

Steeds meer onderzoeken wijzen erop dat een slecht gehoor een risicofactor is voor dementie. Nieuw onderzoek wijst er zelfs op dat een gehoorapparaat dit risico kan verkleinen. 

Lees het artikel

Hoe houd je de bloeddruk in de gaten?

Een hoge bloeddruk is één van de risicofactoren van dementie. Maar hoe kom je erachter dat je bloeddruk te hoog is? De hartstichting adviseert vanaf je 40e regelmatig de bloeddruk te controleren. 

Lees het artikel

Hoe kan actief blijven je hersenen beschermen tegen dementie?

Dementie wordt veroorzaakt door ziekteprocessen in het brein. Hoe kan het actief houden van je brein dan helpen tegen dementie, terwijl het niets doet tegen de ziekte? In deze blog schrijft onderzoekster Jet Vonk over ‘cognitieve reserve’. Waardoor het brein weerbaarder is tegen dementie. 

Lees het artikel

Hoe houdt je je hersenen actief?

Er is helaas geen methode die garandeert dat u geen dementie krijgt. Wel laat onderzoek zien dat een actief brein de kans op dementie vermindert. In dit artikel krijgt u tips voor actieve hersenen.

Lees het artikel

Moeten artsen schaken voorschrijven tegen dementie?

In 2019 had een onderzoeker een idee. Artsen moeten schaken voorschrijven ter preventie van dementie. Hard bewijs hiervoor ontbreekt helaas, maar het is voor velen een plezierige bezigheid. Ook zijn er vele manieren om het voor het brein nog interessanter te maken.   

Lees het artikel

Hoe kun je leuke activiteiten uitdagender maken?

Lezers van onze nieuwsbrief stuurden hun favoriete hersenkrakers in. Alzheimer Nederland heeft daarna gekeken of we deze hersenkrakers nog iets uitdagender konden maken met een kleine aanpassing. Kunt u uw brein nog meer uitdagen? 

Lees het artikel

Hoe blijf je mentaal actief met dementie?

Je brein actief houden is niet alleen belangrijk voor preventie. Ook voor mensen met dementie is dit belangrijk. Op onze veel bezochte pagina 100 activiteiten voor mensen met dementie, vind u veel nuttige, plezierige of uitdagende activiteiten, die ook de geest aan het werk houden. Kijk bijvoorbeeld in de categorieën ‘Activiteiten voor aan de eettafel’ en ‘Activiteiten om binnenshuis te doen’. 

Gratis e-training 'Houd uw hersenen gezond'

Wilt u meer weten over hoe u uw brein gezond houdt? Meld u dan aan voor de gratis e-training en krijg in zes weken tijd nieuwe inzichten, praktische tips en leuke uitdagingen. 

Meld u aan

Het voorkomen van dementie

Wetenschappers denken dat tot 30% van het aantal gevallen van dementie voorkomen kan worden, als we allemaal gezonder gaan leven. Wat zijn dan de belangrijkste risicofactoren en wat kun je er zelf aan doen?

Naar overzicht