Voeding en een gezond brein

We nemen je graag mee in de wondere wereld van voeding.

Wist je dat:

  • … voeding veel invloed op je hersenen heeft?
  • … het mediterrane voedingspatroon het risico op dementie verlaagt?
  • … mensen met een hoge cholesterolwaarde in het bloed op middelbare leeftijd vaker dementie krijgen op latere leeftijd?
  • … overgewicht op middelbare leeftijd een belangrijke risicofactor voor dementie is? Bereken of je een gezond gewicht hebt met de Body Mass Index (BMI).

Waarom gezond eten?

Gezond eten en een gezond gewicht zijn belangrijk voor een gezond brein. Overgewicht vormt namelijk samen met een hoge bloeddruk en suikerziekte drie van de zeven grootste te beïnvloeden risicofactoren voor dementie​​​​. 

Verklein je deze risicofactoren, dan verminder je zowel de kans op dementie als de kans op hart- en vaatziekten. Fijn toch?

Meer informatie over wat en hoeveel je dagelijks kan eten vind je op de site van het Voedingscentrum.

Wat is gezonde voeding voor je hersenen?

Dementie komt minder voor in gebieden rond de Middellandse Zee. Het voedingspatroon -het mediterrane dieet- lijkt hier een van de redenen voor te zijn.

Dit dieet bevat wel: Dit dieet bevat minder:
  • Verse groenten
  • Fruit
  • Noten
  • Peulvruchten
  • Volkoren granen
  • Vis
  • Gevogelte
  • Olijfolie
  • Zuivelproducten     
  • Rood vlees
  • Dierlijke vetten
  • Suikers

Neem dus vooral producten uit het rijtje ‘wel’. Vervang zout door bijvoorbeeld mediterrane kruiden. Waan je je direct een beetje in het Middellandse Zeegebied. Hoe eerder je begint met dit dieet, hoe langer je ervan kan profiteren.

> Meer tips voor een mediterraan dieet

Hoe zit het met alcohol?

Maximaal één glas per dag lijkt het risico op dementie te verminderen. Drink je meer dan twee glazen per dag? Dan heb je een hogere kans op dementie. Niet of hooguit matig drinken is dus het advies.

BrainSnacks: wat is goed voor je brein en wat niet?

breintraining-nootjes-2.jpg

Dagelijks een handje noten

Alle noten zijn goed: gebrand, ongebrand en zelfs pinda’s (officieel geen noten). Kies wel ongezouten nootjes. Noten verlagen je LDL-cholesterol, wat helpt om je bloedvaten gezond te houden. Verder leveren noten veel gunstige voedingsstoffen zoals vezels, eiwit, ijzer en onverzadigd vet.

breintraining-zalm-2.jpg

1x per week vette vis

De vetzuren in vis (omega 3-vetzuren) beschermen tegen hart- en vaatziekten. Denk bij vette vis aan Atlantische zalm, haring, makreel of sardines. Het maakt niet uit of je verse vis gebruikt of vis uit diepvries of blik, behalve bij zalm, daarbij is verse zalm beter.

breintraining-volkoren-2.jpg

Volkoren producten

Al die vezels zijn over het algemeen goed voor je darmen, maar misschien wel extra voor je brein. De vezels worden door bacteriën omgezet in gezonde vetzuren die mogelijk ontstekingen in het brein kunnen remmen.

breintraining-wijn-2.jpg

Chocola en rode wijn

Aan rode wijn en chocola worden vaak goede eigenschappen toegekend wegens antioxidanten. Waar? Helaas, deze antioxidanten werden al eens in hoge hoeveelheden getest tegen dementie, zonder effect.

breintraining-bessen-2.jpg

Superfoods

Denk hierbij aan blauwe bessen, groene thee en vele andere voedingsmiddelen. Helaas bestaan er geen onderzoeken die hiervan effect aantonen. Dit wil overigens niet zeggen dat deze voedingsstoffen slecht voor je zijn, ze helpen alleen niet bewezen tegen dementie.

breintraining-vitamines-2.jpg

Vitaminepillen

Helaas er is geen alternatief voor gezonde voeding. Van alle voedingssupplementen die goed zijn onderzocht op effect tegen dementie, bleek er niet één effect te hebben.

Eet smakelijk!

Morgen weer een nieuwe sms, deze keer over ontspanning. Tot dan!