1. Een agenda  

De tip die jullie het vaakst noemen is een agenda gebruiken, dit kan zowel op papier als online op je mobiel. Ook onderzoek laat zien dat agendatraining goed kan helpen bij beginnende geheugenklachten. In een agenda kun je dagelijkse activiteiten en afspraken zetten, maar ook huishoudelijke taken die niet wekelijks terugkomen. Denk aan het koffieapparaat ontkalken of de afzuigkap schoonmaken. Een agenda kan overzicht en rust geven, omdat je niet alles zelf hoeft te onthouden.   

2. Een lijstje 

Een lijstje maken voor de boodschappen is een andere tip die we kregen. Het lijstje zelf is natuurlijk al een fijne ondersteuning. Maar het grappige is dat je het lijstje zelf vaak niet meer nodig hebt. Je onthoudt de boodschappen al doordat je ze opgeschreven hebt. En als je door de hele winkel bent gelopen, kun je je lijstje altijd nog gebruiken om jezelf te testen. Wow, acht van de tien boodschappen onthouden!  

3. Visualiseren: zie het voor je 

Als je iets moet onthouden, dan kun je daar een plaatje of afbeelding in je hoofd bij bedenken. Dan denk je niet alleen aan het woord, maar dan zie je het ook voor je. Zo kun je iemands naam makkelijker onthouden als je er een beeld bij hebt. Johan Oldhof onthoud je misschien door te denken aan Johan Cruijf op en oud middeleeuws hofje tussen een aantal huizen. Een voornaam is vaak wat lastiger omdat die geen betekenis heeft. Ook dan kan een bekende Nederlander je helpen of een rijmend woord. Henk in een Tank of Pieter gaat af als een Gieter. In deze gevallen is het wel handig om niet hardop te rijmen. 

4. Hardop uitspreken 

Een hele makkelijke tip om toe te passen; spreek hardop uit wat je wilt onthouden. Bijvoorbeeld; ‘ik heb de sleutels in het groene kastje gelegd’. Ook als je iets opschrijft kun je dit trucje toepassen. Door de combinatie van opschrijven en benoemen wat je opschrijft, geef je namelijk nog meer aandacht aan een woord.   

5. Gebruik het alfabet 

Op verschillende manieren kun je het alfabet gebruiken om iets te onthouden. Bij een paar boodschappen die je tijdens het autorijden verzon, kun je bijvoorbeeld de eerste letters gebruiken. Als je appels, brood en yoghurt nodig hebt, dan onthoud je 1 x a, 1 x b en 1 x y. Ook als je niet op een naam kunt komen, dan kun je het alfabet afgaan. Grote kans dat als je bij de goede letter uitkomt, je de naam vanzelf weer herinnert.  

6. Aandacht geven

Bij alle tips gaat het om meer aandacht geven aan iets dat je wilt onthouden. Je kunt de tips ook combineren. Het kan heel vervelend zijn als je na een dag winkelen denkt; waar staat mijn auto ook alweer in de parkeergarage? Het helpt om direct na het parkeren uit te spreken da je auto op verdieping 3 op plek d20 staat. Je kunt het ook opschrijven. Nog leuker is om te gaan visualiseren. Bedenk dat er in je auto 3 dromedarissen en 20 goudvissen zitten. Dan vind je je auto zo weer aan het eind van de dag. 

Maak je je zorgen om je geheugen?

Af en toe iets vergeten is heel normaal, maak je je toch zorgen over je geheugen? Of merk je dat iemand anders geheugenproblemen heeft? Dan kun je de geheugentest invullen. Deze geeft inzicht in de ernst van vergeetachtigheid.